Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Moni yritys on valmis luopumaan käteisen käytöstä – Parturiketjun toimitusjohtaja: ”Euronkin heitosta piti tehdä selvityksiä, se on aika hölmöläisen hommaa”

Suomalaisten käteisen käyttö on vähentynyt koko 2000-luvun ajan, Suomen Pankin tilastoista ilmenee . Yrityksillä ei ole sopimusvapauden nimissä velvollisuutta hyväksyä käteistä maksuvälineenä. Suomen Pankki on kuitenkin linjannut, että käteisen tulisi käydä maksutapana ”kansalaisen kannalta olennaisissa palveluissa”. Se voisi tarkoittaa esimerkiksi apteekkeja ja ruokakauppoja. Osa yrityksistä on viime vuosina luopunut kokonaan käteisestä. Groom-partureilla muutos tapahtui helmikuussa. Toimitusjohtaja Sami Heinon mukaan päätös ei ole tehnyt haittaa bisnekselle. Kaikki on toistaiseksi mennyt suunnitelmien mukaisesti. Groomissa käteisestä päätettiin luopua siksi, että se teetti paljon työtä suhteessa siihen, kuinka pieni osuus maksuista tapahtui käteisellä. – Käteinen on tänä päivä aika hankala, kallis ja työläs maksuvaihtoehto. Meillä piti arjessa olla aina vaihtorahaa. Rahat piti hakea liikkeistä, laskea ja tehdä kirjanpito. Euronkin heitosta piti tehdä selvityksiä. Sitten setelit ja kolikot pakattiin pussiin ja vietiin yösäilöön. Se on aika hölmöläisen hommaa, Heino sanoo. Heinon mukaan luopumispäätöksestä on tullut vain yksittäisiä kielteisiä palautteita. – Yksi pitkäaikainen asiakas aikoi lopettaa meillä käymisen. Kerroin, että kaikki se työ, jota käteisen vuoksi teimme, näkyy lopulta hinnankorotuksina asiakkaille. Hän sanoi, että voi vielä harkita asiaa uudelleen. Groom-parturit kertovat netissä, liikkeiden ovissa ja kassatiskillä, että käteinen ei käy maksuvälineenä. Heinon mukaan asiasta viestittiin jo hyvissä ajoin olemassa oleville asiakkaille. – Tietysti tulee yksittäisiä tilanteita, joissa asiakas tarjoaa ensin käteistä, mutta aika monella on tänä päivänä myös maksukortti. Heino huomauttaa, että käteisen käytön hiipuminen vähentää harmaata taloutta yhteiskunnassa. – Ehkä joillekin kuluttajille on muodostunut kuva siitä, että parturit mieluummin haluavat maksun käteisellä, mutta me emme ole sellainen parturiliike. Haluamme tehdä asiat oikein. Ilmiö yleistyy ravintola-alalla Pörssilistatun Kotipizza Groupin toimitusjohtaja Tommi Tervanen kertoo, että käteisen käyttö on vähentynyt merkittävästi kaikissa yhtiön ketjuissa. Yhtiön brändejä ovat Kotipizzan lisäksi Chalupa, Social Burgerjoint, No Pizza, Tasty Market ja Kotipizza Go. Esimerkiksi Kotipizza-ravintoloissa käteisen osuus 125 miljoonan euron ketjumyynnistä on enää kahdeksan prosentin luokkaa. No Pizzassa ei voi maksaa käteisellä ollenkaan. Tervasen mukaan käteisen käytön väheneminen lisää turvallisuutta ja vähentää ravintoloiden kustannuksia. – Yksikään asiakas ei ole reklamoinut siitä, ettei käteisellä voisi maksaa. Ennemminkin No Pizza -sovelluksen kautta voi toimia suoraan. Tervanen näkee, että tulevaisuudessa digitaalisen maksamisen eri muodot lisääntyvät ja maksamisesta tulee osa palvelua. Maailman ensimmäiseksi sovellusravintolaksi itseään kutsuva Pincho Nation on rantautunut Suomessa Turkuun ja Helsinkiin. Ruotsalainen ravintolaketju toimii franchising-periaatteella. Pincho Nationissa asiakkaat tekevät pöytävarauksensa ja ruokatilauksensa sovelluksella. Laskun voi maksaa sovelluksen kautta tai maksukortilla, kertoo Resta Circusin toimitusjohtaja Jani Lahtinen. Puhelimen kautta maksaessa saa bonuspisteitä, joita voi käyttää seuraavalla kerralla. – Konsepti on erittäin toimiva. Koska olemme toimineet alusta asti näin, ihmiset eivät pidä mitenkään ihmeellisenä sitä, että käteinen ei käy. Meille tulee pelkästään positiivista palautetta. Jos asiakas ei omista älypuhelinta, ravintoloissa on tabletteja, joita voi käyttää asioimiseen. Lahtinen kertoo, että Pincho Nationilla on isot laajentumissuunnitelmat. Ketju haluaisi avata Suomeen seuraavan viiden vuoden aikana 15 ravintolaa. Valtaosa on tyytyväisiä automaattien määrään Suomen Pankin kuluttajakyselyn mukaan suomalaiset ovat pääosin tyytyväisiä käteisen saatavuuteen Suomessa. Vuoden 2018 kyselyn vastaajista 66 prosenttia oli sitä mieltä, että pankkiautomaatteja on Suomessa sopivasti. Vastaajista 32 prosenttia ilmoitti, että automaatteja on liian vähän. Maksuratkaisuja tarjoavan Netsin kuluttajakyselyssä maksukortti oli yleisin maksuväline esimerkiksi päivittäistavarakaupassa (82 prosenttia), ravintoloissa ja kahviloissa (75 prosenttia) ja palvelupisteissä (74 prosenttia). Julkisessa liikenteessä ja takseissa pankkikorttien osuus maksuvälineenä jäi 49 prosenttiin. Käteistä käytti niissä 37 prosenttia asiakkaista. Loput maksoivat mobiilimaksulla, laskulla, esiladatuilla matkakorteilla ja sovelluksilla. Hiljattain uutisoitiin , että puolet yrityksistä Euroopassa ja Suomessa uskoo, että yhteiskunnasta tulee käteisvapaa kymmenen vuoden kuluessa. Intrumin kyselyyn vastanneista 11 856 yrityksestä 48 prosenttia arvioi, että heidän maassaan käteisen käytön loppuminen tulee tapahtumaan kymmenessä vuodessa. Suomessa muutokseen uskoo 51 prosenttia vastanneista yrityksistä. Loput ajattelevat, että muutos tapahtuu hitaammin tai ei koskaan.