Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Oppilaat palaavat kouluun lukuvuoden alkaessa – etäopetus ei ollut lukiolaistenkaan ensisijainen toive

Peruskoulujen ja lukioiden uuden lukuvuoden valmistelut ovat tänä kesänä olleet aikaisempia vuosia perusteellisempia ja arvatenkin koronan vuoksi. Normaalien ennakkovalmistelujen lisäksi on jouduttu pohtimaan etäopetuksen tarvetta ja koulun kykyä reagoida taudin nostaessa päätään. Koulut aloittavat lukuvuoden lähiopetuksena. Keväällä etäopetukseen siirryttiin maaliskuun puolen välin tietämillä. Lukiolaiset jatkoivat etäopetuksessa kevään loppuun, mutta peruskoululaiset palasivat pariksi viimeiseksi viikoksi koulunpenkille. Koulutuksen järjestäjät ja rehtorit tarkkailevat tilannetta koko ajan, sillä vaikka koronatilanne on tällä hetkellä Suomessa suhteellisen hyvin hallinnassa, tilanteet voivat muuttua nopeasti. Monissa maissa viime aikoina ilmenneet tautitapaukset osoittavat tämän. Asiantuntijat pitävät hyvin mahdollisena, että toinen aalto voi tulla Suomeenkin syksyllä. Kevään monin osin raskaatkin kokemukset ovat tuoneet kouluyhteisöön paljon uutta osaamista ja sopeutumiskykyä, mistä on syytä olla iloinen. Etäopetukseen siirryttiin hämmästyttävänkin nopeasti ja sujuvasti, vaikka varmasti monenlaista kääntöä ja vääntöä päiviin mahtui. Nyt näitä kokemuksia on entistä helpompi käyttää hyväksi. Digiopetus otti suuren harppauksen ja vireillä olevien kehityshankkeiden myötä uusia opetusmetodeja on nupuillaan. Lukioissa tehdyn kyselyn mukaan (uutiset A4-5) valtaosa opettajista kertoi etäopetukseen siirtymisen sujuneen hyvin, ja tyytyväisyys kasvoi kevään edetessä. Yli 60 prosenttia heistä katsoi kuitenkin etäjaksojen tuottaneen joillekin oppilaille suuria vaikeuksia. Sekä opettajat että oppilaat sanoivat myös työmäärän kasvaneen etäjakson aikana. Opiskelijat pitivät positiivisena vapauden lisääntymistä, mutta etäopetus ei silti noussut ensisijaiseksi toiveeksi. Niinpä syksyllä onkin tarkoitus kokeilla mahdollisen tautiaallon iskiessä erilaisia hybridimalleja. Käytännössä tämä tarkoittaa, että lähi- ja etäopetusjaksoja vuoroteltaisiin mahdollisuuksien mukaan. Oppilaiden täydellistä palauttamista kotiin koetettaisiin välttää. Kysely osoitti, että kouluyhteisön ja luokkakavereiden merkitys on nuorille erittäin tärkeä. Koronakriisi on avannut koulujen monipuolista roolia lasten ja nuorten tietojen ja taitojen kehittäjänä, mutta myös yhtenä tärkeänä arjen tukipilarina vanhempien ohella.