Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Unirytmin voi saada kuntoon helpoilla ohjeilla – Tiededokumentissa koehenkilö menee bunkkeriin eristyksiin ulkomaailmasta kymmenen päivän ajaksi

Prisma: Voiko sisäistä kelloaan siirtää? ☆☆☆ Meistä neljäsosa on aamuvirkkuja, neljäsosa yökyöpeleitä ja puolet jotain siltä väliltä. Monilla on vaikeuksia synkronoida sisäinen kello sen kanssa, milloin he ovat töissä. Seuraa uni-, syömis- ja terveysongelmia. Tiededokumentissa rohkea koehenkilö menee bunkkeriin eristyksiin ulkomaailmasta kymmenen päivän ajaksi. Ei auringonvaloa, ihmiskontakteja, tietoa kellonajasta. Tarkoitus on selvittää, kuinka vuorokausirytmin muuttaminen vaikuttaa sisäisen kellon toimintaan. Tutkimustuloksista on hyötyä vuorotyöntekijöille, aikaerosta kärsiville ja niille, joiden vuorokausirytmi ei sovi toimistoaikaan. Sininen valo vaikuttaa unirytmiin Ohjelmassa tavataan myös ihmisiä, joiden elämä on ristiriidassa sisäisen kellon kanssa. Väsyneenä oleminen aiheuttaa monenlaista huonoa oloa ja mieltä. Helppojen käytännön ohjeiden avulla he saavat yllättävän nopeasti apua ja unirytminsä kuntoon. Sisäistä kelloaan pystyy "hakkeroimaan". Silmälaput tiedetään, mutta se yllättää, että sininen valo on niin tärkeässä roolissa unirytmin kannalta. Koehenkilöllä bunkkerissa sisäinen kello siirtyy myöhäisemmäksi yllättävän nopeasti. Auringonvalon puute vaikuttaa nopeasti mielialaan ja jaksamiseen. Jos haluaa kääntää sisäistä kelloaan varhaisemmaksi, ohjelmassa suositellaan hakeutumaan heti aamulla auringonvaloon. Mitenkäs se tehdään talvikautena täällä pohjoisessa? TV1 klo 19.00