Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

K-ryhmä kasvatti myyntiä Pirkanmaalla lähes 9 prosenttia – ”Olemme saaneet viimeisten vuosien aikana monta merkittävää kauppapaikkaa”

Kesko julkisti historiansa parhaan osavuosituloksen torstaina. Yhtiön vertailukelpoinen liiketulos oli 152,0 miljoonaa euroa kun taas vertailukaudella se oli 137,0 miljoonaa euroa. K-ryhmän vähittäismyynti kasvoi myös Pirkanmaalla. Tammi-syyskuussa kasvua kertyi 8,7 prosenttia ollen 603,8 miljoonaa euroa. Päivittäistavarakaupan myynti kasvoi seitsemän prosenttia ja se oli 451,8 miljoonaa euroa. Kasvua oli myös Rakentamisen ja talotekniikan kaupassa, joka kasvoi kuusi prosenttia 132,5 miljoonaa euroon. Pirkanmaalla useita onnistumisia Tulokseen omien sanojensa mukaan erittäin tyytyväinen Keskon Länsi-Suomen aluejohtaja Jari Alasen sanoo, että menestyksen taustalta löytyy useampi onnistuminen. –Olemme saaneet Pirkanmaalla viimeisten vuosien aikana monta merkittävää kauppapaikkaa, joita ovat esimerkiksi Sastamalan Citymarket sekä K-Supermarket Ratina, Westeri, Kuninkaankulma sekä Kaukajärvi, Alanen luettelee. Hänen mukaansa myös kauppiaiden tekemät onnistuneet uudistukset sekä toiminnan jatkuva kehittäminen niin päivittäistavarakaupassa, urheilukaupassa kuin rautakaupassakin ovat tuottaneet tulosta. –Tuloksen taustalta löytyy myös Pirkanmaan alueen merkittävä lähikauppaverkosto sekä Audin, Seatin ja Volkswagenin vähittäiskaupan siirtyminen Keskon haltuun kesällä 2019. Kasvua haetaan myös jatkossa Alasen mukaan Pirkanmaa on kaupalle hyvää aluetta. –Kun väkiluku kasvaa, myös kaupalla on mahdollisuus kasvaa siinä mukana. Ja tämä on sitä kasvua, jossa pitää pysyä mukana ja mielellään olla myös paljon edellä. –Uusia kauppapaikkoja etsitään jatkuvasti. Seuraamme mielenkiinnolla alueen asunto- sekä tiivistämisrakentamista. Kartoitamme jatkuvasti uusia asuinalueita ja mahdollisuuksia. Tulevaisuudessa esimerkiksi Hiedanranta on paikka, joka meitä kiinnostaa. Alanen sanoo, että kasvun tavoittelu on pitkäjänteistä työtä. – Kehityksessä pitää olla mukana jatkuvasti, eikä kymmenen vuotta ole tällaisessa työssä pitkä aika. Ostotottumukset muuttuvat Alanen muistuttaa, että strategian taustalta löytyy myös kaupan murroksessa mukana oleminen. Pirkanmaan alueella tämä tarkoittaa sitä, että verkkokaupan kehitystä jatketaan edelleen ja myös ruoan kotitoimituksia lisätään. –Pirkkalan Citymarket on toiminut tällä alueella jo pidemmän aikaa ja toimintaa laajennetaan lähiaikoina myös pienempiin kauppoihin. Myös asiakkaiden ostotottumukset täytyy ennakoida. – Tällä hetkellä pienten kauppojen rooli kasvaa jatkuvasti ja ne korostuvat edelleen tulevaisuudessa, kun kaupungistuminen jatkuu, väestö vanhenee ja pienten, yhden, kahden hengen talouksien määrä kasvaa. Alasen mukaan suuret kaupat pitävät kuitenkin edelleen tiukasti pintansa. – Vaikka tämän päivän kuluttaja arvostaa nopeutta, helppoutta ja vaivattomuutta, on edelleen paljon heitä, joille esimerkiksi Citymarket on luontevampi ostospaikka.