Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Bahrainissa saatetaan nähdä sunnuntaina viihdyttävä F1-show, mutta siihen käytetyt keinot puhuttavat – ”Emme ehkä halua sellaisia ohituksia”

Jos F1-kisoja on haukuttu viime vuosina tylsiksi, Bahrainin GP:n alla on syytä odottaa jotain muuta. Sakhirin aavikkoradalla on käytössä kolme aluetta, joilla kuljettajat saavat käyttää takasiivessään olevaa avausmekanismia (DRS). Alueista yksi on lähtösuoralla, toinen kolmosmutkan jälkeen ja kolmas 10. mutkan jälkeen. Takaa tuleva kuljettaja saa käyttää DRS:ää, mikäli hän on mittauspisteessä alle sekunnin päässä edellä ajavasta. – Ylimääräisen DRS-alueen takia voi ehkä lähteä hieman aggressiivisemmalla strategialla, kun ohittaminen on helpompaa, Red Bullin Pierre Gasly sanoi Formula1.comin mukaan. Gasly viittaa siihen, että tallit ovat viime vuosina turvautuneet konservatiivisimpaan, yleensä yhden pysähdyksen taktiikkaan aina kun mahdollista. Tämä on johtunut siitä, että kun ohittaminen on tullut entistä vaikeammaksi, asema radalla on ollut tärkeämpi kuin uusista renkaista saavutettava nopeusetu. Bahrainissa aggressiivista strategiaa puoltaa myös se, että rata tarjoaa jo lähtökohtaisesti huomattavasti parempia ohituspaikkoja kuin vaikkapa kaksi viikkoa sitten Australiassa kierretty Albert Park. Hyvää ja huonoa Bahrain on ollut viime vuosien aikana yksi eniten ohituksia tarjonneista F1-osakilpailuista. Vuosina 2017–18, kun autot ovat olleet aiempaa suurempia ja ohitustilaa on ollut vähemmän, Bahrainissa on nähty neljänneksi eniten ohituksia. Sunnuntaina ohituksia on syytä odottaa vielä aiempaakin enemmän. Tätä tukee paitsi kolmas DRS-alue myös tälle kaudelle tehdyt sääntömuutokset, joilla toisen auton seuraamista ja ohittamista on haluttu helpottaa. Lisäksi DRS:n vaikutus on kasvanut oleellisesti, sillä kun takasiivet ovat kasvaneet, avatun siiven ilmanvastus on huomattavasti suljettua siipeä pienempi. Vuonna 2011 käyttöön otettu järjestelmä jakaa kuljettajien mielipiteet kahtia. Toisaalta on hyvä, että edes se tarjoaa mahdollisuuden taistella sijoituksista, toisaalta ohittamisen keinotekoisuus ei miellytä. Max Verstappen hyötyi DRS:stä Australiassa, kun hän ohitti Sebastian Vettelin 31. kierroksella ja nousi kolmanneksi, mutta hänenkin mielessään on kysymysmerkkejä. – DRS on toteutettu hyvin, mutta toisaalta emme ehkä halua sellaisia ohituksia, Verstappen sanoi Motorsportin mukaan. – Tällä hetkellä se on hyvä ratkaisu, ainakin radoilla, joilla ei muuten pääse oikein ohi. Kannatan kuitenkin sitä, että yritämme päästä eroon DRS-ohituksista. Verstappenin mukaan se puoli sääntömuutoksista, että toista autoa olisi entistä helpompi seurata, ei ainakaan Australian perusteella toimi niin hyvin kuin toivottiin. Kun edellä ajava auto tekee ilmavirrasta epävakaan, takana tulevan auton aerodynaaminen pito heikkenee ja mekaaninen pito korostuu, mikä rasittaa renkaita. – Olin Australiassa ensimmäisellä stintillä Vetteliä nopeampi, mutta en voinut ajaa kovin lähellä. Tilanne ei ole optimaalinen. Pelkkä laastari Bahrainissa pääsee todistetusti ohi ilman DRS:ääkin. Kahden viime kauden aikana vain reilu kolmasosa ohituksista on tehty sen avulla. Lewis Hamiltonin mukaan DRS on pelkkä laastari, joka ei ratkaise isompaa ongelmaa. Hän kuitenkin ymmärtää, että nykyautoilla tilanne on, mikä on. – Autojen perusrakennetta ja sitä, minkälaisen ilmavirran ne luovat, ei voi muuttaa, joten täytyy löytää tapa tehdä kilvanajosta helpompaa, Hamilton sanoi Motorsportin mukaan. – Jotta ohittaminen on mahdollista, autojen välisen nopeuseron tulee olla todella suuri. DRS helpottaa sitä, mikä on mielestäni hyvä asia. Jos esimerkiksi Bahrainissa alkaa näyttää siltä, että ohittamisesta tulee liian helppoa, Verstappen väläyttää Kansainväliselle autourheiluliitolle DRS-alueiden lyhentämistä yhtenä ratkaisuna. – Vuosien mittaan olemme pidentäneet niitä, joten ehkä niitä voi nyt lyhentää. Jonkinlaista lopullista ratkaisua asiaan odotetaan vuonna 2021, kun F1-sarjaan on tulossa mittava sääntöremontti. Formula ykkösten Bahrainin osakilpailu sunnuntaina kello 18.10. Aamulehti seuraa kilpailun tapahtumia sivuillaan.