Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Suppailu on löytänyt tiensä koko kansan lajiksi – Kaupat kertovat lautojen menevän kuin kuumille kiville: ”Markkina on kasvanut aivan räjähdysmäisesti”

Suppailun suosio on jatkanut tänä vuonna kasvuaan. Monista urheiluvälineitä myyvistä yrityksistä kerrotaan, että seisten melontaan käytettävien lautojen myynti on moninkertaistunut, ja kysyntää olisi enemmän kuin tarjontaa. Esimerkiksi Prisma raportoi sup-lautojen myynnin jopa viisinkertaistuneen viime vuoteen verrattuna. Vielä edellisenä vuonna Prismoissa myytiin yhtä perusmallia, mutta tänä keväänä sen rinnalla on myyty kahta muuta. S-ryhmästä kerrotaan, että tarkat myyntimäärät eivät ole julkisia, mutta enimmillään juhannusviikolla myytiin satoja lautoja päivässä. Myös muut yritykset kertovat suppailun kiinnostavan. Intersportissa kysyntään oli varauduttu etukäteen lisäämällä valikoimaa ja määriä. – Huippulämmin alkukesä ja koronan vaikutus matkailuun yllättivät meidät silti isosti, sanoo Intersport Finlandin valikoimapäällikkö Janne Pyykkö . Myynnissä näkyy ensikertalaisten innostus ja se, että perheenjäsenille halutaan omat laudat melontaretkiä varten. Kauppojen mukaan sup-lautailusta on tullut monille tuttu laji, ja sitä halutaan harrastaa rennosti esimerkiksi mökillä. Helle houkuttaa Pyykön mukaan lautoja on myyty jo noin kolminkertaisesti viime vuoden lukemiin verrattuna ja juhannuksen jälkeen tuotteet olivat käytännössä loppu. Hänen mukaansa Tampere on yksi paikoista, joissa suppausvälineiden kauppa on käynyt erityisen vilkkaana. Tamperelainen Kuntokauppa puolestaan otti lautoja kokeeksi myyntiin, ja tuoteasiantuntija Ossi Lehdon mukaan ensimmäiset erät myytiin hetkessä. Myös Motonetin toimitusjohtaja Tomi Stigzelius kertoo, että hyllyt ovat jo isolta osin tyhjentyneet. Myös hän uskoo, että taustalla on koronatilanne ja se, että mökkeilijät ja perheet keksivät aktiviteetteja kotimaanlomailuun. – Ja tietysti helteiset kelit houkuttavat. Kysyntä on kasvanut vuosittain tasaisen reippaasti, mutta tänä vuonna se on ollut valtaisan suurta, Stigzelius sanoo. Laji on tullut tutuksi Suppailu ei ole Suomessa vanha harrastus. Suppaa Tampere -vuokraamoa Pyynikillä pyörittävä Sanna Juutilainen kertoo, että toiminnan alkaessa 2013 laji oli vielä hyvin tuntematon. Hänen mukaansa tänä kesänä on näkynyt selvästi se, että ihmiset haluavat omia lautoja. – Alussa saimme selittää kaikille, mistä oli kyse. Viimeisten parin vuoden aikana laji on tullut suuren yleisön pariin, ja markkinat ovat kasvaneet nyt aivan räjähdysmäisesti. Vesiurheiluvälineiden verkkokauppa Vesiurheilu.fi on myynyt lautoja noin seitsemän vuoden ajan. – Silloin vasta edelläkävijät hankkivat lautoja, kertoo yrittäjä Joonas Jaakonsaari . Noin viimeisen viiden vuoden aikana sup-harrastus on löytänyt tiensä alan liikkeistä myös markettien hyllyille, ja tarjolla on useita eri hintaluokkien malleja. Eroa on hinnan lisäksi rakenteessa, koossa ja kantavuudessa. Suurin osa ostaa suppailuun ilmatäytteisen laudan, sillä tyhjennettäviä on kovia helpompi säilyttää ja kuljettaa. – Ensikertalaisen mökkimalleilla pääsee hyvin alkuun. Edistyneemmän harrastajan mallisto lähtee noin seitsemästäsadasta eurosta, Jaakonsaari sanoo. Osaltaan hintaan on vaikuttanut valmistusmäärien kasvaminen, minkä vuoksi hinnat ovat laskeneet. Nykyään Jaakonsaaren mukaan hyvän ensilaudan voi saada vajaalla 400 eurolla. Halvimmillaan lauta voi maksaa noin 200 euroa. Vuokraamoyrittäjä ja lautailun opettaja Juutilainen arvioi kuitenkin, että edullisimmissa malleissa piilee riski. – Kevyelle käyttäjälle se voi sopia, mutta halvempi muistuttaa helposti uimapatjaa, jos siinä ei ole riittävästi painetta. Silloin nokka ja takaosa nousevat ylös, eikä kokemus vastaa toiveita, Juutilainen harmittelee.