Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Lukumummien ja -vaarien toiminta vetää hiljaiseksi – näin tärkeää työtä arvostetaan liian vähän

Suomessa tehdään hyvin paljon arvokasta vapaaehtoistyötä, josta tiedämme harmillisen vähän. Ehkä parhaiten ihmiset tuntevat urheilun piirissä tapahtuvan valmennuksen ja muun taustatyön, joilla on suunnaton merkitys lasten ja nuorten urheiluharrastusten mahdollistajana. Moni hieno asia jää kuitenkin vähälle huomiolle. Yksi tällainen on Niilo Mäki -instituutin yhdessä Mannerheimin lastensuojeluliiton Järvi-Suomen piirin kanssa organisoima lukumummi ja -vaaritoiminta , joka on leviämässä eri puolille Suomea. Idea on kaikessa yksinkertaisuudessaan hyvin lämminhenkinen ja toimiva. Lukumummit ja -vaarit auttavat kouluissa niitä 2.-6 -luokkalaisia lapsia, jotka tarvitsevat lisätukea lukemisessa. Käytännössä homma toimii niin, että lapset lukevat lukumummeille ja -vaareille tekstejä ääneen. Lukuhetki järjestetään koulupäivän aikana kahden kesken tai pienryhmissä. Vapaaehtoiset ovat saaneet tehtävään koulutuksen. Toiminta ei ole enää ihan kuriositeetti, sillä valtakunnallisesti vapaaehtoisia on jo noin 400, joista 20 Tampereen seudulla. Uusia tulee mukaan varmasti koko ajan, kun asian tunnettuus lisääntyy. Tampereen Vuoreksen koulussa lukutuokioista on saatu erinomaisia kokemuksia. Opettajien mukaan lapset jopa kilpailevat leikkimielisesti, kuka pääsee vuorostaan lukuhetkeen. Vuoreksen kokemusten mukaan myös lukuvaarit ja -mummit näyttävät silminnähden nauttivan tuokioistaan. On helppo kuvitella, miten lapsen oppimisen ja oivallusten aistiminen palkitsee joka kerta. Sanomattakin on selvää, että koulutuksen järjestämisen ensisijainen vastuu on yhteiskunnalla, mutta samalla myös omalta osaltaan jokaisen lapsen vanhemmalla. Tätä kuviota täydentämään sopii erinomaisesti myös kaikki järkevä vapaaehtoistyö. Lukeminen on yksi oppimisen tärkeimmistä peruspilareista. On äärimmäisen tärkeää, että lapsi oppii hyvin varhain paitsi lukemaan, niin myös ymmärtämään, mitä sanat tarkoittavat. Se on perusedellytys, kun hän siirtyy myöhemmin vaativimpiin teksteihin. Lukutaidon merkitys on noussut viime vuosina entistä merkittävämpään asemaan erilaisten valeuutisten myötä. Lukijan pitää pystyä ymmärtämään sisällön lisäksi myös se, kuka tekstin on kirjoittanut, ja onko tällä mahdollisuuksia tai halua kertoa asiasta totuudellista tietoa. Lukumummit ja -vaarit kasvattavat tätä taitoa hienolla tavalla.