Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Ruuhkabusseihin luvassa helpotusta ehkä jo ensi syksynä: TKL päätti kahdeksan uuden nivelbussin hankinnasta – lähtö pysäkiltä nopeutuu, kun matkakortin voi lukea kaikilla ovilla

Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen (TKL) johtokunta on päättänyt hankkia kahdeksan uutta nivelbussia. Bussit toimittaa puolalainen Solaris Bus & Coach, joka valikoitui voittajaksi toteutetussa hankintakilpailutuksessa. Nivelbussit tulevat helpotukseksi ruuhkaisimmille linjoille. Kiireellisin on linja 1, joka liikennöi vilkkaalla reitillä Kangasalan Vatialasta Tampereen yliopistollisen sairaalan kautta Koskipuistoon ja Härmälän läpi Pirkkalaan. Pyyntö nivelbussien palauttamisesta liikenteeseen tuli tilaajalta Nysseltä eli Tampereen seudun joukkoliikenteeltä. – Suurin syy varmaan on se, että linjan 1 autot ovat niin täynnä koko ajan ja siitä on tullut asiakkailta palautetta. On haluttu siirtyä tilavampaan kalustoon, jotta kaikki mahtuvat kyytiin, TKL:n kalustopäällikkö Kalle Keinonen kertoo. Tampereen kaupungin liikennelaitoksella oli 1970-luvulta lähtien parhaimmillaan puolen sataa nivelbussia liikenteessä. Haitaribusseina paremmin tunnetut kulkupelit poistuivat liikenteestä vuonna 2014. Tilavia busseja Uusiin nivelbusseihin mahtuu vähintään 120 matkustajaa, joista 49 pääsee istumapaikoille. Bussien tarkat matkustajamäärät tiedetään ja rekisteröidään vasta sen jälkeen, kun niiden painolaskelmat täsmentyvät. – Etuvaunuun keskioven tuntumaan tulee iso, noin kolmemetrinen lastenvaunutila ja seisomasilta, Keinonen kertoo. Nykyisissä telibusseissa tämä tila on selvästi pienempi. Lisäksi auton takaosaan johtavat portaat vievät tilaa keskiosasta. Uusiin nivelbusseihin ei tule sisälle portaita ollenkaan, vaan ne ovat matalalattiaisia koko matkalta. Tämä mahdollistaa myös sen, että rahastus eli matkakortin lukulaite voitaisiin ottaa käyttöön kaikilla ovilla. Näin bussiin voisi nousta mistä ovesta tahansa. Etuovesta olisi pakko kulkea vain niiden matkustajien, jotka maksavat käteisellä. – Tästä täytyy vielä neuvotella Nyssen kanssa, mutta me operaattorina toivomme tätä. Se lyhentäisi merkittävästi pysäkkiaikaa, TKL:n kalustopäällikkö Keinonen toteaa. Keskiovella tapahtuva rahastus on jo käytössä linjalla 2, jossa on koekäytössä sähköbusseja. Nivelbussit ovat 18-metrisiä eli selvästi pidempiä kuin 12-metriset sähköbussit. – Nivelbussissa on etuoven lisäksi kaksilehtinen keskiovi ja kaksilehtinen takaovi. Etu korostuisi, jos kortinlukija olisi kaikilla kolmella ovella, Keinonen uskoo. Syys-lokakuussa Uudet bussit saadaan Keinosen mukaan liikenteeseen mahdollisesti jo syys-lokakuussa. – Meillä oli se tiukka vaatimus, että bussit pitää olla toimitettu tämän vuoden loppuun mennessä. Solaris on kuitenkin alustavissa neuvotteluissa ollut toiveikas, että voisimme saada bussit jo puolen vuoden kuluttua siitä, kun tilaus on vahvistettu. Hankintasopimus on tarkoitus allekirjoittaa maaliskuussa. Sopimuksen arvo on bussien osalta noin 2,3 miljoonaa euroa, sekä 10 vuotta kattavan huoltosopimuksen osalta noin 1,9 miljoonaa euroa Sopimukseen sisältyy myös 0-12 bussin optio sekä ensi että seuraavalle vuodelle, eli enintään puhutaan 32 nivelbussista. Hankittavien bussien määrä perustuu kaupunginvaltuuston hyväksymään investointikehykseen ja kaluston korvausinvestointitarpeeseen.