Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Kanafarmari Anita Mäkelä ajaa harrastuksenaan yli 500 kilometrin tuntivauhtia – pitää nuorempia yhä pilkkanaan: ”Ajamisen oppii ainoastaan ajamalla”

Anita Mäkelä on kiihdytysajojen Euroopan kuninkuusluokan Top Fuelin hallitseva mestari. Hän aloitti kuluvan kautensa tyylikkäästi voittamalla kaksi ensimmäistä osakilpailua. Kauden avauksessa Englannissa Mäkelä teki uuden Euroopan ennätyksen, joka on nyt 3,842. Toisessa osakilpailussa hän kiihdytti omaan loppunopeusennätykseensä, 508 kilometriä tunnissa. – Euroopan ennätys on 509, joten olen vain kilometrin päässä siitä. Seuraavan kerran kokeillaan Saksan Hockenheimissa. Olemme olleet todella vahvoja. Amerikkalaisten autojen kautta kiihdytyskisoista innostunut Mäkelä kilpaili ensimmäistä kertaa 1987. Hän voitti Top Alcohol -luokan EM-kultaa 1994 ja 1996. Kuninkuusluokka Top Fuelin EM-tittelin hän on vienyt vuosina 2000, 2016 ja 2018. Ajamalla oppii Mäkelän autosta ei tehoja puutu, sillä 10 000 hevosvoimaa saavat menopelin kiihtymään nollasta sataan 0,5 sekunnissa. Reilun 500 kilometrin huippunopeus vaatii kuljettajalta paljon. – Viittäsataa ajamisen oppii ainoastaan ajamalla, ei lukemalla kirjasta. Se on valtava nopeus. – Puolivälissä rataa minuun kohdistuvat noin 5,5 G:n voimat. Kädet ja jalat muuttuvat raskaiksi. Se ei ole mitään henkilöautolla ajamista. Tämä ei kuitenkaan ole ongelma, sillä kisa kestää lyhyen aikaa. Kovissa nopeuksissa sattuu ja tapahtuu. Mäkelä oli vaaratilanteessa muutama vuosi sitten, kun auto syttyi hurjan näköisesti ilmiliekkeihin. Sattumuksia riitti myös tämän kauden alussa. – Ensimmäisessä kilpailussa ajoin niin lähelle kaidetta, että etusiipi vaurioitui, mutta auto pysyi linjassa. Etusiipi vaihdettiin ja päästiin jatkamaan. Kyse on sellaisista nopeuksista, että mitä tahansa voi tapahtua. Mäkelä ajaa ennen lähtöä mielessään läpi täydellisen kilpailun, mutta käy läpi myös kaikkea sitä, mitä autossa voi tapahtua. Kuljettaja ei saa vaarasta huolimatta pelätä pahinta. – Kun jotain tapahtuu, täytyy olla valmis käyttäytymiskaava. Ajatus on liian hidas – tilanteeseen täytyy reagoida välittömästi. – En ajaisi, jos pelkäisin. Jos tuntuu, ettei tilanne ole hanskassa, täytyy nostaa jalka kaasulta ja lopettaa ajaminen. Järkeä täytyy olla päässä. Lapset mukana AKK palkitsi Mäkelän vuoden autourheilijana vuonna 2015. Hän oli myös ensimmäinen kuljettaja, joka onnistui voittamaan kahden eri luokan EM-kultaa. Kiihdytysajot ovat Mäkelälle ja kisatiimille kuitenkin vain harrastus. – Olemme mieheni Tommin kanssa kanafarmareita ja haudomme broileriuntuvikkoja. Siksi meillä on kanalogo ja kana teemana autossa. Mäkelä piti taukoa kilpailusta vuosina 2004–08, kun pariskunnan lapset olivat liian pieniä kiertämään varikoilla. Nyt tilanne on päinvastainen, sillä miehen lisäksi taustatiimiin kuuluu myös jälkikasvua. – 19-vuotias poikani Heikki tekee kytkintä. 20-vuotias tytär Hanna on mukana moottorin kasauksessa ja mekaanikkona sekä auttaa minua someasioissa. Lapsilla ei ollut vaihtoehtoa, sillä he tulivat äidin ja isän mukana. Nyt he haluavat olla mukana. Tämä yhdistää perhettä. – On tärkeää löytää oikeat ihmiset oikeaan paikkaan. Minulla onkin hyvä tiimi. Pienikin virhe kostautuu ajosuorituksessa, sillä aika on niin lyhyt. Mäkelä on kilpaillut jo 32 vuotta, mutta ei aio lopettaa ennen kuin jää muiden vauhdista. Tämän kauden tavoite on yksinkertaisesti Euroopan mestaruus. – Aion jatkaa niin kauan kuin pystyn olemaan kilpailukykyinen ja ajamaan voitosta. Jos huomaa, että aika on mennyt ohi, täytyy tehdä ratkaisuja. – Olemme nyt vankassa johdossa, mutta kolme osakilpailua on vielä ajamatta. Kausi jatkuu elokuussa Saksassa ja Ruotsissa. Viimeinen osakilpailu ajetaan syyskuussa Englannissa.