Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Jukola 2019 Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Kauttaaltaan ruostuneet ratikkakiskot herättävät ihmetystä Tampereella – Moro kysyi, hajottaako ruoste kiskot

Moni Moron lukija on ihmetellyt, miksi kaduilla näkyvät Tampereelle tulevan raitiotien kiskot ovat ruosteessa. Otimme asiasta selvää ja soitimme Tampereen Raitiotie Oylle. Kysymyksiin vastasi ratapäällikkö Markus Keisala . Miksi kiskot ovat ruosteessa? – Kiskot on tehty raudasta. Rauta ruostuu. Ne ovat lähes samaa tavaraa kuin esimerkiksi pääradan kiskot. Tulevatko kiskot ruosteisena tehtaalta? – Eivät ne lähtökohtaisesti ole ruosteessa. Ruostuminen alkaa heti, kun kiskot joutuvat sateeseen ja veden kanssa tekemisiin. Tehdäänkö kiskojen ruosteelle jotain? – Ruoste hiotaan kiskojen ajopinnoilta pois ennen kuin liikennöinti aloitetaan. Se on ihan normaali tapa. Onko ruoste vaarallista kiskoille? – Jos kiskoja ei hiottaisi ennen käyttöönottoa, se saattaisi hieman heikentää kiskon pinnan elinkaarta. Myös kiskon läpi kulkeva sähkö kulkisi huonommin. Hiotaanko kiskoja silloin, kun liikennöinti on käynnissä? – Kun kiskot ovat liikennekäytössä, ruoste ei näy samalla tavalla. Jos kiskoja ei myös silloin hiottaisi, saattaisi tulla korrugaatiota eli pinta saattaisi mennä epätasaiseksi. – Tarkkaa hiontaväliä ei ole vielä määritelty, mutta vastaavanlaisissa kaupungeissa hiotaan noin kerran kuussa. Miten kiskoja hiotaan? – Hiominen tapahtuu perässä vedettävällä ison kuomukärryn kokoisella laitteella. Päärataa hiotaan sellaisella isolla keltaisella vaunulla, jonka joku on saattanut joskus Tampereen ratapihalla nähdä. Paljonko kiskoja on tähän mennessä asennettu? – Noin 9 kilometriä. Ensimmäisessä vaiheessa kiskoa tulee noin 15 kilometrin edestä. Lukijoiden ei siis tarvitse huolestua kiskojen ruosteisuudesta, sillä ruoste siistitään pois kriittisistä paikoista ennen kuin liikennöinti aloitetaan.