Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Nastarenkaiden käyttöä rajoitettava - Tampere voisi aloittaa kieltämällä käytön osassa kaupunkia

Tampereella on paljaalla asfaltilla rapisteltu nastarenkailla nyt jo kuukausitolkulla. Melu on kova ja sen minkä kaupunki säästää lumettoman talven aurauskuluissa kostautuu keväällä katuverkoston lisääntyvinä korjauskuluina. Suomessa käytetään nastarenkaita enemmän kuin missään muualla maailmassa. Esimerkiksi Norjassa yhä harvempi ajaa nastoilla, mikä johtuu osin suurimpien kaupunkien (Oslo, Bergen, Trondheim) nastarenkaiden käyttömaksusta. Samalla kun kitkarenkaiden osuus on kasvanut, on liikenneturvallisuus Norjassa parantunut ja se on nyt Euroopan parhain. VTT:n tutkimuksen mukaan Suomessa talvikelillä tapahtuneissa liikenneonnettomuuksissa kitkarenkaiden osuus on 2,6 prosenttia eli oleellisesti pienempi kuin niiden osuus koko autokannasta. Nastarengas lisää turvallisuuden tunnetta, mutta ei turvallisuutta, ennemmin päinvastoin. Tampere pyrkii kohti hiilineutraalisuutta vuoteen 2030 mennessä. Ongelmaksi on koettu löytää keinot vähentää yksityisautoilua. Heinäkuussa voimaan astuva uusi tieliikennelaki tuo mukanaan uusia liikennemerkkejä, joista yksi on nastarenkaiden käytön kieltävä merkki. Tampere voisi ottaa kieltomerkin käyttöön sopivaksi katsottavilla katuosuuksilla. Näin voitaisiin talviaikaan vähentää yksityisautoilua sekä pienentää oleellisesti liikennemelua. Pidemmän tähtäimen tavoitteena luonnollisesti olisi, että yhä useampi autoilija vaihtaisi meluisat nastarenkaat hiljaisiin ja ympäristöystävällisiin kitkarenkaisiin. Valikoiva nastarenkaiden käyttökielto olisi tehokas tapa edistää tätä tavoitetta.