Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Raiteiden toimivuus on turvattava jo nyt

Tarve matkustamiseen ja tavaran liikkuvuuteen kasvaa alati Tampereen ja Helsingin välisillä raiteilla. Arvion mukaan pelkästään matkustajamäärät kasvavat vuoteen 2030 mennessä yli viiteen miljoonaan matkaan vuosittain. Koronapandemia saattaa muuttaa näkymää ainakin välillisesti, mutta rahdin on kuljettava silti. Radan kapasiteetti ei riitä kasvavaan kysyntään. Radan kunto ja vetovoima ovat jo nyt maksimaaliset. Samaan aikaan, kun ihmisiä kehotetaan välttämään yksityisautoilua ilmastonmuutoksen torjumisessa, tavaran on myös liikuttava paikasta toiseen. Juuri raiteet ovat tärkeässä asemassa. Päärata on oleellinen osa elinkeinoelämää myös Pirkanmaalla. Tampere on konkreettinen esimerkki solmukohdasta, jonka kautta niin ihmiset kuin vientituotteet liikkuvat. Ei voi olla niin, että varmuus liikkuvuudesta heikentyy, mitä pidemmälle suunnitelmat venyvät. Tilanteen pitää olla päinvastoin myös koko valtakuntaa ajatellen. Pelkästään Suomi-radan suunnitteluun on varattu vuosia. Lapio saadaan santaan mahdollisesti vasta monen vuoden päästä. Samaan aikaan maailman muuttuessa tarpeet ja varmasti myös säädökset laajenevat ja tiukentuvat. Päätösten on oltava nopeampia kuin nyt ja myös joustavampia. Jos suurta kuvaa raidemuutoksesta ei saada aikaan nykyistä nopeammin, korjausliikkeitä on pystyttävä tekemään huomattavasti kiireellisemmässä aikataulussa. Kokonaisuudessa ei ole kyse vain Tampereesta, vaan koko maakunnasta ja Suomesta. Raideyhteydet on oltava toimivia jokaiseen suuntaan. On oleellista, että matka maakunnasta onnistuu ilman ongelmia. Muutoksen tärkeys konkretisoituu silloin, kun kaikki osapuolet hyötyvät siitä. Priorisointeja on toki tehtävä, mutta kaikki on huomioitava. Kyseessä on nopeuden lisäksi alueellinen tarve olla osana verkostoa. Se on tunnistettava. Uuden radan tai radan muokkauksen hintalappu lasketaan miljardeissa. Nopeus päästä työpaikalle Helsingistä Tampereelle ja toisin päin on oleellista huomioida. Ennen sitä on kuitenkin kaikkien etu, että rata pysyy kunnossa ja junat pystyvät kulkemaan tavoiteaikataulussa taannoisia aikoja paremmin. Poikkeuksellinen aika saattaa jatkua pitkään, ja sen aiheuttamat aallot lyönevät sitä pidempään. On tehtävä kaikki, että osaltamme emme vaikeuta tulevaisuutta, vaan edistämme sitä.