Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Linnan juhlat Näköislehti Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Moro Mielipiteet Tähtijutut

20-millisen konekiväärin jalustassa on yhä luodinreikiä – Maailman ainoa Hurja-luokan torpedovene kelluu Mustassalahdessa ja etsii uutta omistajaa

Konekivääristä on jäljellä enää sen jalusta, mutta muistona sodasta näkyy kaksikin luodinreikää. Mustassalahdessa laiturissa oleva vaalea siviilialus on maailman ainoa säilynyt Hurja-luokan moottoritorpedovene, numeroltaan Hurja 5. Omistaja Hannu Luoto on valmis luopumaan harvinaisesta aluksestaan. Takana on 12 yhteistä kesää. – Nyt on oikea aika päästää 76-vuotias alus eläkkeelle. Minulle on tärkeää, että historiallinen alus pääsisi paikkaan, jossa se säilyisi. Neuvotteluja on käyty sekä Italiaan että Suomeen museoinnista. – Turusta Forum Marinumista kävi juuri kaksi henkilöä tutustumassa alukseen. Samoin italialaisten kanssa olen vaihtanut sähköposteja tänäkin vuonna ja he haluaisivat veneen edelleen sinne, Luoto kertoo. Kumpikin vaihtoehto museoinnille on yhä mahdollinen, mutta päätöksiä ei ole. Kyse on sekä sopivista tiloista että museoiden käytettävissä olevista varoista. Kiinnostaa Italiassa Italialaiset kiinnostuivat Hurjan museoinnista jo kymmenen vuotta sitten. Vene haluttaisiin museoon La Speziaan. Syy on yksinkertainen, sillä puurakenteiset Hurja-torpedoveneet rakennettiin italiassa Baglietton telakalla, nykyisen museon lähellä. – He haluavat aluksen takaisin kotipaikkaan, mutta museo toimii lahjoitusvaroin, joten vielä ei ole päätöksiä. Suomen laivasto tilasi Italiasta viisi torpedovenettä sotilaskäyttöön talvisodan lopulla. Ne valmistuivat vuonna 1943 ja toimitettiin kuorma-autoilla Pohjois-Saksaan ja sieltä laivalla Suomeen. Hurja-luokan veneet osallistuivat sotatoimiin vuosina 1943 ja 1944. Ainoana on jäljellä Luodon omistama Hurja 5, joka vaurioitui Helsingin pommituksissa. Suurin osa aluksen oikeasta kyljestä paloi, mutta saatiin korjattua. Luodinreiät muistona Siviilikäyttöön muutettunakin aluksessa on säilynyt paljon alkuperäistä, vaikka esimerkiksi ohjaushytti on paljon alkuperäistä korkeampi. Hytin ikkunajako noudattelee sota-aluksen alkuperäistä tyyliä. Ohjaushytistä pääsee jyrkkiä portaita pitkin alakannelle, jossa on pääosin seisomakorkeus. Alkuperäistä on esimerkiksi messinkien pesuallas keulan hytissä. Nykyään laivassa on saunakin, vanhan polttoainesäiliön tilalla. Keskellä alusta alakannella näkyy 20-millisen Madsen-konekiväärin jalusta. Siinä on kaksi luodinreikää, jotka mahdollisesti tulivat ilmahyökkäyksessä Teikarissa 25. toukokuuta 1943, kun hävittäjät rynnäköivät aluksia vastaan. Reiät saattoivat tulla myös Helsingin suurpommitusten yhteydessä. Nykyään aluksen moottorina on Rolls Roycen 12,6-litrainen suora kuutonen. Alun perin torpedoveneessä oli kaksi Isotta Franschini V12-lentokoneen moottoria. Turku olisi mieluisa Vaikka onkin paljasjalkainen tamperelainen, Luodon oma suosikki vanhan torpedoveneen paikaksi olisi Turun Formun Marinum. Siellä on jo kokoelmassa Hurjan aikalainen, moottoritorpedovene Taisto 3. Taisto-luokan torpedoveneitä rakennettiin kuusi kappaletta Turun Veneveistämöllä vuonna 1943 ja kaksi kappaletta sodan jälkeen. – Turussa on aluksille hyvä suojaava katos ja siellä olisi Hurjalle oikea paikka Taisto 3:n vieressä. Siinä olisi alkuperäisessä kunnossa oleva isompi moottoritorpedovene ja sitten maailman ainoa Hurja-luokan moottoritorpedovene, jolla on erilainen historia, Luoto sanoo. Tärkein tekijä Hurja 5:n säilymiselle ovat olleet sen siviiliomistajat. Luoto on jatkanut ylläpitoa. Puuvene on joka syksy nostettu telineisiinsä maalle ja joka kevät laskettu vesille. Se on pitänyt puurungon kuosissa. Tampereen veneiden talvisäilytyksestä tihkuneet tiedot kuitenkin huolettavat. Veneiden talvisäilytys Santalahdessa päättynee. Hurjaa ei voi toistuvasti kuljettaa pitkiä matkoja vaarantamatta vanhaa puurunkoa. Maailman ainoa säilynyt Hurja-luokan moottoritorpedovene. Moottoritorpedovene, joka on valmistettu 1941–1943 Italiassa. Uppouma sotavarustuksessa 20 tonnia, nykyisin 15 tonnia. Pituus 16,5 metriä. Leveys 4,3 metriä. Syväys 1,4 metriä. Moottorina 12,6-litrainen Rolls Royce, alkuperäisenä kaksi Isotta Fraschini V12-moottoria. Aseistuksena (sodassa) kaksi 450 mm torpedoa ja 20 mm Madsen-konekivääri.