Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tampereen ratikan tulo läpi Sääksjärven liittymän oli milleistä kiinni – yrittäjä ilmoittautuu syylliseksi parin tunnin jumiin: ”Kyllähän se pitäisi pystyä laskemaan”

Kun asioita tehdään ensimmäistä kertaa, liki aina tulee eteen jotain, mihin ei ole voinut valmistautua. Pitkään suunniteltu raitiovaunun kuljetus jumahti lauantaina illalla Lempäälään Sääksjärven liittymään. Liikenneympyrästä jouduttiin poistamaan pari metriä kaidetta, koska rekka ja sen kyydissä ollut ratikka eivät olisi muuten mahtuneet ajamaan siitä kohti Tampereen Hervantaa. – Tiedettiin, että se on tiukka paikka, muttei sitä osannut arvioida niin tarkkaan etukäteen. Se oli meikäläisen kämmi. Osoite on tässä, syyllinen on tässä! Mutta pääasia, ettei mitään rikottu, sanoo Kuljetus K. Rissasen yrittäjä Kirsti Rissanen . Oliko se senteistä kiinni? – Se oli millipeliä. Pakitettiin ja otettiin kaidetta pois. – Kyllähän se pitäisi pystyä laskemaan etukäteen, mutta nyt ei vain kyennyt. Näin pitkiä ratikoita ei ole tällä lavetilla vielä kuljetettu eli sellaista pohjaa ei ollut. Rekan ja lavetin yhdistelmä oli 47 metriä pitkä. Tampereen ratikka on 37-metrinen. Rissasten Helsinkiin aiemmin kuljettamat ratikat ovat olleet 9,7 metriä lyhyempiä. – Se kymmenen metriä on paljon risteyksissä. Kivetystä ja kukkia poistetaan Rissanen kertoo ruoskineensa itseään millivirheestä, koska hän ottaa yleensä asiat vakavasti. – Mutta kyllä se elämä tästä ehkä vielä voittaa. Ollaan me ennenkin jouduttu venkslailemaan risteyksissä, mutta aina on tuotu kuljetus perille ja niin tuotiin tämäkin, hän tuumasi sunnuntaina päivällä. Syyskuussa Tampereelle tuodaan toinen ratikka, ja sitä varten Sääksjärven kiertoliittymää riisutaan vielä vähän. – Nyt loppui tila oikealta ja vasemmalta, ei pystynyt kääntymään. Seuraavaa kuljetusta varten kiertoliittymän keskustan edessä olevan kivikorokkeen kivetystä otetaan pois, ja osa istutuksista joutuu nyt väistymään, Rissanen sanoo. Noin 630 kilometrin kuljetusmatkalla ratikkaa kyydinnyt rekka ajoi parhaimmillaan kolmostiellä 80 kilometriä tunnissa. Ratikka oli sidottu lavetilla olleille kiskoille 20 sidontaketjulla. Matka kesti 18 tuntia. Škoda Transtechin suunnittelema ja valmistama ratikka tuotiin Tampereelle Kajaanin Otanmäen tehtaalta Lahden ja Riihimäen kautta. Ratikkaa ei voitu kuljettaa junanraiteita pitkin, sillä ratikan raideleveys on 143,5 senttiä ja Suomen rautateiden leveys 152,4 senttiä. Kukaan ei nyt töötännyt Kuljetus kesti 18 tuntia. Kirsti Rissasen mukaan kiinnostuneita katselijoita oli kuljetusreitin varrella ”ihan riittävästi”. – Lahdessa oli paljon kuvanottajia, ja Mikkelissä. Vitostien varrella ihmiset olivat kallioiden päällä ja siltojen päällä. Miten autoilijat suhtautuivat erikoiskuljetukseen? – Minusta autoilijat olivat nyt jopa fiksumpia kuin muiden erikoiskuljetusten kohdalla. Kukaan ei töötännyt eikä näyttänyt sormimerkkejä. Miltä uusi ajoneuvo näytti? – Ratikalta. Onhan se erilainen kuin Helsingin ratikat, malli ja väritkin ovat erilaiset. Liikenteenjakajia oli madallettu Miten eilinen ratikan matka tehtaalta sujui, Tampereen Raitiotien kalustopäällikkö Ali Huttunen? – Se oli varsin yllätyksetön matka, vain yhdessä kurvissa oli tarvetta tehdä työtä, jota ei ollut suunniteltu. Ei vain tullut esiin, että kaide oli liian lähellä, sitä ei pystynyt mallintamaan niin tarkasti. Nappisuoritus kuljetusliikkeeltä. Reitiltä oli jo etukäteen madallettu liikenteenjakajia jättikuljetuksen tieltä. Ratikka laskettiin lauantaina myöhään illalla lavetin kiskoilta Hervannan varikolle. Sunnuntaiaamuna kello 7 aloitettiin raiteille lasku Hervannan varikkohalliin kiskoille. – Eilen ratikan saapuessa illalla oli vielä jonkin verran katsojia, mutta aamulla oli rauhallista. Ehkä se riitti, kun eilen tämä nähtiin varikolla, niin ei enää kiinnosta. Huttunen arvelee, että ratikka kiinnostaa tamperelaisia nimenomaan siksi, että kyseessä on ensimmäinen kaikkiaan 19:stä Tampereelle toimitettavasta vaunusta. Kajaanin tehtaalla vaunulle on tehty jo noin kuukauden ajan käyttöönottokokeita. Turtolassa ajetaan 80 km/h Mitä seuraavaksi tapahtuu? – Škoda Transtechin asiantuntijat jatkavat vaunun käyttöönottoa Tampereen rataverkossa ja sähköjärjestelmässä, aluksi hallin sisällä sekä varikon raiteilla. Ratikan eri laitteet ja järjestelmät testataan ja laitetaan toimintaan yksi kerrallaan. Käyttöön otetaan esimerkiksi vetovoima- ja jarrujärjestelmä, lämmitys, ilmastointi, valaistus ja ovien toiminnat. Lopuksi testataan koko vaunun laitteiden yhteistoiminta. – Kun tämä vaihe on valmis, kesä-heinäkuun vaihteessa alkavat pääasiassa Turtolan pitkällä suoralla Hervannan valtaväylällä tehtävät vaunun tyyppikokeet, jotka tehdään vain ensimmäiselle vaunulle. Osa tyyppikokeista tehdään syys-lokakuussa kahdelle vaunulle. Vaunuissa tulee olemaan näissä kokeissa paljon erilaista mittauslaitteistoa. – Osa kokeista tehdään täyttä matkustajamäärää kuvaavalla kuormituksella ja osa tyhjällä vaunulla. Täyttä matkustajakuormaa kuvaavassa kuormituksessa käytetään painolastina valtavaa määrää hiekkasäkkejä. Mitä tyyppikokeissa testataan? – Esimerkiksi suorituskykyä ja pysähtymistä eli mitataan nopeutta, kiihtyvyyttä ja jarrutusmatkoja. Melua mitataan vaunun sisältä ja ulkoa. Kulkuominaisuuskokeissa testataan matkustusmukavuutta. Matkustusmukavuus olisi heikko, jos mittauksissa havaittaisiin epätasaista kulkua tai vaikkapa vaunujen nykimistä tai heilumista. Lisäksi tehdään energiankulutusmittaukset. Testeissä ajetaan maksimissaan nopeudella 80 kilometriä tunnissa. Normaalisti ratikalla tullaan ajamaan liikennekäytössä korkeintaan 70 kilometriä tunnissa. ”Vaikuttava vaunu” Vaunu toimitettiin Tampereelle keskeneräisenä, miksi? – Ulkopuolen panelointi on vielä osittain kesken ja sisustus on asentamatta. Jos tämä ensimmäinen vaunu olisi varusteltu tehtaalla loppuun saakka, siitä olisi jouduttu purkamaan osia, jotta käyttöönotto- ja tyyppikokeiden tarkastukset ja mittaukset päästäisiin tekemään. – Kytkennät, joita tarvitaan erilaisiin mittauksiin ja sähköisiin tarkastuksiin, ovat paneelien alla olevissa laitteissa. Paneelausten pitää olla pois, jotta mittaukset pystytään tekemään. Ratavaiheen käyttöönottotestejä ei voida tehdä Otamäellä, koska siellä ei ole sopivaa raideleveyttä. Huttusen mukaan vaunun ensimmäinen kuukausi Tampereella on vielä vaunun valmistusvaihetta. – Tämä on prototyyppi. Kun asioita tehdään ensimmäisen kerran, täytyy tehdä perusteellisesti. Kun seuraava vaunu tulee syyskuussa, se on voitu tehdä tehtaalla loppuun saakka. Miltä ratikka näyttää? – Tietysti keskeneräiseltä, mutta onhan tämä vaikuttava, todella tyylikäs vaunu. Vaikuttava erityisesti siksi, että tämä on niin pitkä. Tätä voidaan tulevaisuudessa myös jatkaa. Ensimmäiset matkustajat pääsevät tällä tietoa ratikan kyytiin huhtikuussa 2021. Vaunuille tulee numerot 1–19.