Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tamperelainen bussikuski Kimmo Kallio, 58, ei voi tehdä etätöitä – Nyt hän vetoaa asiakkaisiin: ”Osa pärskii ja yskii yhä samalla tavalla kuin aikaisemminkin”

2,3 miljoonasta palkansaajasta vain 28 prosenttia tekee työtä, jossa etätyö on mahdollista ainakin silloin tällöin. Asia käy ilmi Tilastokeskuksen joulukuussa 2019 tekemästä työolokyselystä. Käytännössä se tarkoittaa, että reilusti yli puolella työntekijöistä kontaktit toisten ihmisten kanssa säilyvät päivittäin siitäkin huolimatta, että ihmisiä on yleisesti kehotettu näitä välttämään koronavirusepidemian takia. Miltä työskentely poikkeusaikana tuntuu? Kysyimme Tampereella palveluammatissa työskenteleviltä. Myyjä Kristian Solala asetti termoskannun hänen ja asiakkaiden väliin Epilän R-kioskissa Tampereen Epilän R-kioskissa myyntitiskin takana seisova Kristian Solala , 22, tervehtii kioskiin saapuvia asiakkaita iloisesti samalla, kun hän tarkistaa tiskille asettamansa termoskannun takaa, saapuuko sisälle entuudestaan tuttu kanta-asiakas vai uusi tuttavuus. Vaikka koronavirus on vaikuttanut kioskin asiakasvirtaan laskevasti, lottoajia ja kahvia ostavia asiakkaita on riittänyt työvuoron aikana vähintäänkin useita kymmeniä. Solala kertoo, että vaikka asiakasmäärä ei ole valtava, lähikontaktit asiakkaiden kanssa jännittävät poikkeustilanteessa. – Laitoin kahvitermarin tähän minun ja asiakkaiden väliin vähän niin kuin esteeksi, jotta suositeltu turvaetäisyys säilyisi edes jollakin tavoin, Solala sanoo. Solala kertoo, että myös pelko on hiipinyt hiljalleen osaksi työpäiviä. Hän kertoo, että pelon taustalla ei suoranaisesti ole se, että hän sairastuisi itse, mutta huoli läheisistä on kova. – Olisi todella vaikeaa elää sen asian kanssa, että omalle, riskiryhmään kuuluvalle läheiselle sattuisi jotakin sen takia, että hän on saanut tartunnan minulta, Solala kuvailee. Termoskannu, jota Solala pitää omien työvuorojensa aikana itsensä ja asiakkaiden välissä, väistynee todennäköisesti pian, kun kassalle asennetaan suojapleksi. – Pleksi asennetaan mielestäni viime hetkellä. Vaikka osa asiakkaista on hyvin valveutuneita esimerkiksi turvavälin kanssa, kaikki eivät niitä noudata, ja tartuntariski on mahdollinen. Solala kertoo, että vaikka asiakasmäärät ovat koronavirusepidemian myötä pudonneet, töitä ja stressiä on riittänyt. – Suurin osa työajasta menee tällä hetkellä paikkojen desinfiointiin ja siivoamiseen. Myös jatkuva ajatus siitä, että onhan turvaväli asiakkaisiin riittävä riittävä, kuluttaa. Myös toimeentulon jatkuvuus mietityttää Solalaa. – Tämä on kaiken kaikkiaan todella hermostuttavaa aikaa, kun saa pohtia omien ja läheistensä terveyttä, mutta myös omaa toimeentuloa samalla, kun itsensä yrittää pitää kassalla. Linja-autonkuljettaja Läheisten terveys mietityttää pleksin takana ajavaa Kimmo Kalliota Tamperelainen Kimmo Kallio , 58, istuu tottuneesti linjan numero kahdeksan bussin ratin taakse kuvattavaksi Haukiluoman päätepysäkillä maanantaina. Hän on tyytyväinen, että bussi, jota hän ajaa, on varustettu turvahytillä. – Lähtökohtaisesti tämä pleksi on tässä sen takia, että kuljettajaan mahdollisesti kohdistuvat hyökkäykset on mahdollista estää. Täytyy kuitenkin todeta, että tämä korkea suojapleksi on enemmän kuin hyödyllinen vallitsevassa tilanteessa. Kallio harmittelee, että vastaavanlaista suojaa ei ole kaikissa busseissa. Hän kuitenkin toivoo, että kun ajettavia vuoroja supistetaan koronavirusepidemian takia, ajoon jäisivät bussit, joista pleksi löytyy. Kallio kertoo, että töihin tuleminen ei ainakaan toistaiseksi pelota häntä. Läheiset kuitenkin ovat hänen mielessään tiukasti. – Omat iäkkäät vanhempani, lapseni ja lapsenlapseni sekä heidän vointinsa ovat minulla päällimmäisenä mielessä, kun teen työtäni. Aion kuitenkin tulla töihin niin kauan kuin liikenne kulkee ja pysyn terveenä. Huumori auttaa kriisitilanteessa Kallio toivoo, että ihmiset ottaisivat vallitsevan tilanteen tosissaan, ja jättäisivät julkisilla kulkuvälineillä liikkumisen väliin sairastuneena. – Osa pärskii ja ja yskii edelleen samalla tavalla kuin aikaisemminkin, ja tähän tulisi kiinnittää huomiota. Mielestäni myös käteisen rahan käytöstä maksuvälineenä voitaisiin luopua ainakin toistaiseksi. Kallio kertoo, että koronavirus on tiivis osa työporukan kahvipöytäkeskusteluja, mutta synkkyyteen ei ainakaan toistaiseksi ole vielä keskusteluissa vaivuttu. – Useinhan kriisejä käsitellään myös huumorin kautta, ja näin se on meilläkin. Toisaalta kukaan ei tiedä, mitä on vielä tulossa ja millainen tilanne on kuukauden päästä. Meidän työpaikalla, kuten varmasti monessa muussakin, mennään eteen päin hetki kerrallaan. Kauppatyöntekijä Saija Renvall-Lähde aistii pelkoa asiakkaissa: ”Toivon, että selviäisimme tästä pian” Noin 25 vuotta ruokakaupassa työskennellyt Saija Renvall-Lähde , 45, kertoo että vaikka pelko ja jännitys eivät ole tunteita, joita hän kokee työskennellessään paikoin läheisissäkin kontakteissa asiakkaiden kanssa, ovat viimeiset kolme viikkoa olleet hänen pitkän työuransa erikoisimmat. Hänen mukaansa tämä näkyy Stockmannin alakerrassa sijaitsevassa Food Market Herkussa paitsi etäisyyden pitämisenä asiakkaisiin ja työkavereihin, myös lisääntyneenä desinfiointina. Lisäksi tilanne on näkynyt myös asiakkaiden käyttäytymisessä. – Vaikka osa käyttäytyy kuten aikaisemminkin ja saattavat jäädä myös vaihtamaan kuulumisia, osassa asiakkaita pelokkuus on selkeästi havaittavissa. Renvall-Lähteen mukaan pelokas ja aikaisempaa varovaisempi käytös korostui viime viikon loppupuolella sen jälkeen, kun hallitus kertoi aikeista eristää Uudenmaan maakunta. – Arvioni mukaan viime viikkoinen tiedotustilaisuus teki asian aikaisempaa todellisemmaksi näkyen suoraan myös asiakkaissamme. Enää kaupassa ei kierrellä, vaan ostokset hoidetaan melko nopeasti. Ajatukset tulevassa Renvall-Lähde kertoo, että vaikka hänen arkensa on toistaiseksi mennyt ilman pelkoa, ei hän voi olla ajattelematta sitä, mihin suuntaan tilanne kääntyy. – Tällä hetkellä ajatukseni ovat terveydenhuollon henkilöstössä, heissä, joille uhka on todellisempi. Toivon, että ihmiset noudattavat annettuja neuvoja ja ohjeita, jotta selviäisimme tästä mahdollisimman pian ja voimme palata takaisin normaaliin arkeen. Apteekkari Eija Tervola kertoo, että pahin ostoryntäys koettiin jo Tesoman apteekissa Tesoman apteekin apteekkari Eija Tervola kertoo, että kun tieto koronaviruksen leviämisestä Suomessa tuli, apteekissa oli viikon ajan kestänyt ostoryntäys. Sittemmin tilanne on rauhoittunut, vaikka muutama asia työntekijöiden arjessa onkin muuttunut. –Kassoille on asennettu suojapleksit, jotka suojaavat työntekijöitä pärskeiltä. Olemme myös lisänneet käsidesiä, käytämme rahaa käsitellessämme hanskoja ja pidämme etäisyyttä toisiimme. Ensi viikolla aloitamme työskentelyn myös kahdessa vuorossa siten, että ilta- ja aamuvuoro eivät kohtaa toisiaan, jotta mahdollisen sairastumisen riski saadaan rajattua, Tervola kertoo. Myös asiakkaille tarjottavia palveluita on lisätty. – Meillä on ollut kotiinkuljetus aikaisemminkin, mutta tällöin olemme kuljettaneet lääkkeitä keskimäärin kerran kahdessa viikossa. Tällä hetkellä asiakkaita on useita viikossa ja olemme myös palkanneet yhden ylimääräisen henkilön hoitamaan kotiinkuljetuksia. Tervolan mukaan työntekijät eivät ainakaan toistaiseksi ole pelänneet tulla töihin. – Toki jos perheeseen kuuluu esimerkiksi riskiryhmäläisiä, tilanne voi olla toinen. Edit 3.4.2020 Kello 7.45: Tarkennettu kaupan nimeä. Jutussa kerrottiin aikaisemmin, että Reinvall-Lähde työskentelee Stockmann Food Marketissa. Kyseessä on kuitenkin Pirkanmaan osuuskaupan ruokakauppa Food Market Herkku, joka sijaitsee Stockmannin alakerrassa.