Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Näin poikkeustila näkyy Pirkanmaan pankeissa: lyhennysvapaita kysytään 15 kertaa enemmän kuin tavallisesti – yksi usein kuultu väite ei ole totta

Koronaviruksen aiheuttama poikkeustila on näkynyt myös pankeissa. Pirkanmaan pankeissa huomattavin muutos on ollut kysymysten määrän kasvu. Sekä yritykset että yksityishenkilöt ovat halunneet tietää, miten epävakaan talouden aalloista on mahdollista päästä rannalle kuivin jaloin. Viisi suurinta muutosta näkyy niin suurissa kuin pienissäkin pankeissa. Kysymyksiin vastasivat OP Tampereen toimitusjohtaja Jani Vilpponen , Nordean Tampereen-toimipaikan johtaja Tomi Tulonen ja Säästöpankkiliiton toimitusjohtaja Tomi Närhinen. 1. Pitkät odotus- ja käsittelyajat Kaikki Pirkanmaan alueen suurimmat pankit varoittavat verkkosivuillaan pitkistä jonotusajoista asiakaspalvelussa. Säästöpankin toimitusjohtajan Tomi Närhisen mukaan henkilöasiakkailta ja yrityksiltä on tullut moninkertainen määrä yhteydenottoja verrattuna tavalliseen viikkoon. Kyselyt koskevat sekä rahoitusta että sijoittamista ja säästämistä. – Käsittelyajat ovat jossain määrin pidemmät kuin mitä normaalisti, mutta kaikkemme teemme sen eteen, että pystymme palvelemaan asiakkaitamme niin hyvin kuin mahdollista, hän sanoo. Nordean Tulosen mukaan konttorien kävijämäärät ovat laskeneet lähes samaa tahtia, kun puheluiden määrä on noussut. 2. Yritykset varautuvat kassakriisiin Närhisen mukaan yritykset haluavat varmistaa lyhyen tähtäimen rahoituksen kassakriisin varalta. Sen vuoksi kysymykset käyttöpääoma- ja maksuvalmiusrahoituksista ovat lisääntyneet. Myös muissa pankeissa yrittäjät neuvottelevat lainanlyhennysten aikatauluista ja rahoituksesta. Sen sijaan normaalit neuvottelut yritysten investoinneista eivät ole olleet tavalliseen tapaan vireillä tällä viikolla. 3. Lainanlyhennys jäihin Henkilöasiakkaiden joukossa vallitsee samanlainen henki kuin yrityksissä: säästöt turvaan epävarmaa tulevaisuutta varten ja menot minimoidaan. Ratkaisuksi talouden epävarmuuteen on haettu Nordean Tomi Tulosen mukaan jopa 15-kertainen määrä lyhennysvapaita. Säästöpankki pyrkii myöntämään lyhennysvapaata kaikille halukkaille. Lyhennysvapaan kesto on hakijan toiveesta riippuen noin puoli vuotta. – Peruslähtökohta on se, että me myönnämme lyhennysvapaita sellaisille ihmisille, jotka haluavat suojata talouttaan ja säätää kassavirtojaan niin, että rahat riittävät vaikeiden aikojen yli, Närhinen sanoo. Monet pankeista ovat siirtäneet työntekijöitä hiljentyneiltä paikoilta niihin työtehtäviin, joissa on eniten kysyntää. Pullonkauloiksi ovat muodostuneet asiakaspalvelu ja lyhennysvapaiden myöntäminen. Asuntolainojen hakemusmääriin tilanne ei ole pankeissa vaikuttanut. Kaikki kolme pankkien johtajaa arvelee, että vaikutukset eivät vielä näy, mutta ne ovat pandemian pitkittyessä odotettavissa. Esimerkiksi OP järjestää asuntonäyttöjä virtuaalinäyttöinä, ja Nordeassa näyttöjä pidetään yksityisnäyttöinä. 4. Odotusaulojen rajoitukset Kaikkien pankkien konttoreissa on rajattu odotustiloihin pääsevien määrä kymmeneen henkilöön. Osuuspankki tarjoaa myös erillisiä asiointiaikoja riskiryhmille. Osuuspankki ja Nordea keskittävät toimintojaan keskeisiin pankkeihin. Nordeassa riskiryhmään kuuluva voi kuitenkin varata ajan mistä tahansa Nordean konttorista. Nordean Tampereen-kassakonttori palvelee myös ilman ajanvarausta. Viime viikon perjantaina aamuruuhkaa purettiin puoli tuntia siten, että osa odotti vuoroaan ulkona. Esimerkiksi Osuuspankissa vartija voi ajaa ylimääräiset asiakkaat ulos, mutta tähän saakka rajoitus on toiminut hyvässä yhteisymmärryksessä. Pirkanmaan Aito Säästöpankin toimitusjohtajan Pirkko Ahosen mukaan ihmiset ovat olleet ymmärtäväisiä ja siirtyneet tarvittaessa odottamaan ulos, jotta henkilömäärät voidaan pitää kurissa. Asioimassa on kuitenkin ollut ihmisiä, joilla välitöntä tarvetta pankkikäynnille ei olisi. – Monen on vaikeaa uskoa, koska virus ei näy silmin. Tosiasia on se, että kaikilla ei olisi akuutti tarve tulla pankkiin, Ahonen sanoo. Osuuspankin Vilpponen neuvoo, että omaa pankkia voi pyytää postittamaan maksupalvelukuoria konttorikäynnin välttämiseksi. Maksupalvelukuoria saa myös Osuuspankkien tuulikaapeista, jolloin esimerkiksi riskiryhmään kuuluva yli 70-vuotias voi välttää tarpeettoman kassakonttorissa käymisen. 5. Sijoitusneuvot Vaikeassa sijoitustilanteessa monet ovat kaivanneet pankeilta myös neuvoa. Närhisellä on kaikille sijoittajille yksi ohje yli muiden: – Kehottaisin nyt rauhallisuuteen. Tällaiset tilanteet ovat harvoin hyviä omaisuuden realisointipaikkoja. Mieluummin kannattaa katsoa kauemmas tulevaisuuteen ja pitäytyä omissa säästösuunnitelmissa, hän toteaa. Tomi Tulosen mukaan sijoitusten historian valossa sitkeys ja suunnitelmallisuus ovat selvä hyve: ne, jotka myyvät osakkeensa pois laskusuhdanteen aikana ja ostavat, kun osakkeet alkavat taas nousta, saavat tuottoa keskimäärin 30 prosenttia. Jos osakkeet pitää läpi vaikeiden aikojen, tuotto voi nousta keskimäärin 130 prosenttia. Vilpposen mukaan Osuuspankin sijoittajilla on kahdenlaisia tunnelmia: – Osa on hieman huolissaan ja osa pidemmän aikaa sijoittaneista osaa lähteä lisäämään riskiä ja ostamaan osakkeita markkinoilla. Helppoa rahaa osakemarkkinoilta on kuitenkin turha odottaa. – Kukaan ei tiedä, mitä tässä maailmassa lähipäivinä ja lähiviikkoina tapahtuu. Ilmaisia lounaita ei ole, Vilpponen sanoo. Myytti: talletukset käteiseksi Koronaviruksen aikana on väitetty, että ihmiset ottavat nyt säästöjään ulos käteisenä. Väite on pankkien mukaan väärä, ja esimerkiksi Vilpponen arvelee, että käteisvaroja nostetaan noin viidennes vähemmän. Säästöpankissa on seurattu talletustilien saldoja. Seuranta osoittaa, ettei käteisvarojen nostaminen pidä ainakaan Säästöpankin konttoreissa paikkaansa. – Olemme olleet koko kriisiajan hyvin vakaassa tilanteessa. En voi vakuuttaa, että näin tulee jatkossakin olemaan, mutta toistaiseksi ei ole nähty merkkejä siitä, että ihmiset haluaisivat käteistä. Näkisinkin niin, että nyt nimenomaan kannattaisi käyttää kortteja, lähimaksua ja mobiilimaksua, hän sanoo. –  Se, että yhtäkkiä aletaan käyttää käteistä, on pandemiatilanteessa hyvin huono asia.