Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Fernando Alonson paluu kasvatti entisestään Valtteri Bottaksen paineita – tästä syystä espanjalaismestari voi yhä olla kova luu

Fernando Alonson paluu sähköistää formula ykköset ja sen kuskimarkkinat. Espanjalaiskonkarin Renault-sopimuksella voi olla vaikutuksensa myös suomalaistähti Valtteri Bottakseen . Kauden voitolla aloittanut Bottas ajaa, kuten joka Mersu-vuosi, jatkostaan saksalaistallissa. Itävallan GP-voitto ei saa jäädä kauden ainoaksi, jos hän mielii pitää paikkansa sarjan ykköstiimissä. Williamsilla ajava Mercedes-suojatti George Russell on kova uhka Bottaksen ajopaikalle. Paikalle on yhä tarjolla myös Ferrarilta lähtevä nelinkertainen mestari Sebastian Vettel . Jos nastolalaisen ura ei jatku Mercedeksellä, mitä vaihtoehtoja hänellä on? Paikat vähissä Alonson paluu vähensi entisestään potentiaalisia paikkoja. Ferrarille ovet ovat visusti kiinni. Tällä hetkellä keskikastiin kuuluvissa talleissa on vähän paikkoja. McLarenilla ja nyt myös Renault’lla on sopimukset tehtyinä. Aston Martiniksi muuttuva Racing Point on matkalla kohti parempia aikoja ja kärkitaisteluja. Hyvää työtä tehnyt Sergio Perez jatkaa tallissa ja toinen paikka menee lähes 100-prosenttisella varmuudella omistajan pojalle Lance Strollille . Red Bullin junioritalli Alpha Tauri tuskin tulee millään tavalla kysymykseen. Ei NHL-joukkueen ykkösketjun hyökkääjäkään tee sopimusta AHL-porukan kanssa. Alfa Romeolla, Williamsilla ja alaspäin matkalla olevalla Haasilla olisi vain jumbosijoja tarjolla. Jäljelle jäisi siis vain yksi hyvä vaihtoehto: Red Bull. Siellä Bottas saisi yhä alleen auton, jolla voisi voittaa kisoja. Siirrossa olisi kuitenkin Bottakselle ongelmansa. Red Bullista on tullut todella vahvasti hollantilaistähti Max Verstappenin talli ja tarjolla voisi olla vain apukuskin rooli. Red Bullille Bottas olisi loistava valinta. Itävaltalaistallissa ei ole ollut kahta huippukuskia samaan aikaan sen jälkeen, kun Daniel Ricciardo vaihtoi maisemaa kauden 2018 päätteeksi. Bottaksesta se saisi luotettavan ja nopean kuljettajan. Voi kuitenkin olla, että Red Bullista ei edes paikkaa vapaudu. Paljon on kiinni siitä, miten Alexander Albon kehittyy auton ratissa. Bottas ei myöskään ole ollut tallin vaikutusvaltaisen neuvonantajan Helmut Markon suosiossa. Marko ei ole ollut vaikuttunut suomalaisen kyvyistä ja taidoista. Lisäksi Sebastian Vettelin paluu entiseen mestaritalliinsa on yhä mahdollinen. Palaneet sillat Fernando Alonso on ensi kauden alkaessa jo 39-vuotias ja alla kaksi välivuotta formula ykkösistä. Vuosien 2005 ja 2006 maailmanmestari voi kuitenkin yhä olla kova luu. Historia on osoittanut, että välivuodet eivät terää tylsytä. Kimi Räikkönen ajoi kahden rallivuoden jälkeen yhden uransa parhaista kausista Lotuksella 2012. Alain Prost ajoi välivuoden jälkeen neljännen mestaruutensa 1993. Hän oli tuolloin 38-vuotias. Alonsoa ei nähdä voittotaistelussa vielä 2021. Hänelle oli varmasti suuri pettymys, että merkittävät sääntömuutokset tulevat koronaviruksen takia voimaan vasta 2022. Alonso on lajin supertähti ja yksi kaikkien aikojen parhaista kuljettajista. Hänellä on taipumusta olla äärimmäisen vahva kilpailija, mutta myös pirullinen tiimipelaaja. Sillat ovat palaneet siinä määrin, että paluu yhdenkään nykyisen huipputallin väreissä ei käytännössä ollut mahdollista. Espanjalainen voitti mestaruutensa Renault’lla, johon hän siis siirtyy jo kolmannen kerran urallaan. Erikoista kyllä, Alonso on ainoa maailmanmestari, jolla on tällä hetkellä sopimus ensi kaudesta. Alonson ja Renault’n katse on vuodessa 2022. Budjettikatto tasoittaa tallien välistä kilpailua. Sääntömuutosten taas pitäisi varmistaa, että kilvanajo on entistä tiukempaa. Autot suunnitellaan niin, että edellä ajavaa on helpompi seurata kuin nykyään. Tällaisissa tilanteissa Alonso on peto ja varmasti yllättävän kova vastus kenelle tahansa jopa nelikymppisenä. F1-kauden toinen osakilpailu ajetaan Itävallassa sunnuntaina.