Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Estonia vajosi aaltoihin alle tunnissa lähes 25 vuotta sitten ja yli 800 ihmistä hukkui – Näin tapahtumat kohtalokkaana yönä etenivät

Tiistai-iltana 27.9.1994 kello 19.15 ruotsalais-virolaisessa omistuksessa oleva autolautta M/S Estonia lähtee vartin myöhässä Tallinnasta kohti Tukholmaa. Nopeutta sillä on aluksi 19 solmua, mutta tuulen voimistuessa avomerellä se hidastaa matkanopeuttaan 14 solmuun. Puolen yön aikaan Itämerellä riehuu syysmyrsky. Tuuli puhaltaa puuskissa suurimmillaan 25 metrin sekuntivauhtia ja nostattaa paikoin jopa viisimetrisiä aaltoja. 28. syyskuuta kello 0.55: Laiva törmää suureen aaltoon. Autokannelta kuuluu metallinen paukahdus. Laiva heilahtaa. Vahtimatruusi käy tarkastuskierroksella, mutta ei huomaa mitään poikkeavaa. Epätavallinen kolina jatkuu. Matkustajat ja henkilökunta raportoivat epäilyttävistä äänistä päällystölle. Kello 01.15: Kuuluu lisää kolahtelua. Laivan keulavisiiri irtoaa liitoksistaan ja repii auki rampin. Laivan avoimesta keulasta autokannelle pääsee virtaamaan vettä, ja ihmiset rynnivät ylös pelastuskannelle. Osa seisoo hämmentyneinä käytävillä. Laivaa yritetään kääntää vasemmalle. Se on kohtalokas virhe. Laiva alkaa kallistua nopeasti oikealle kyljelleen. Kello 01.20: Laivan koneet sammuvat. Vettä yritetään pumpata laivasta. Pumput eivät toimi. Hiljainen naisääni tiedottaa matkustajille ja miehistölle hälytyksestä. Kello 01.22: Laivalta lähetetään ensimmäinen hätäkutsu. – Silja Europa, Viking, Estonia! Mayday, mayday! Parin minuutin kuluttua tulee toinen. Hätäkutsu kuullaan VHF-radion kansainvälisellä hätä- ja kutsukanavalla 16. Silja Europa vastaa siihen ja nauhoittaa hätäkutsun. – Haloo, puhutko sä suomea? Meillä on nyt täällä ongelma, on paha kallistuma oikealle puolelle. Uskon, että pari-kolmekymmentä astetta. Voisitko sä tulla apuun ja pyytää myös Viking Linen apuun? sanoo Estonian miehistöön kuuluva mies hätäkutsunauhoitteella. Europalta kysytään laivan sijaintia, mutta mies ei osaa vastata. Yhteys katkeaa. Kello 01.25: Mies viestii tarkat koordinaatit. Ennen radiokanavan hiljenemistä hän toteaa: – Todella pahalta näyttää nyt tässä kyllä. Se on viimeinen viesti laivalta. Useampi laiva on jo matkalla kohti Utön edustalla olevaa onnettomuuspaikkaa. Kaikki tapahtuu nopeasti. Miehistö ei ehdi laskea pelastusveneitä, mutta matkustajat yrittävät irrotella niitä ja pelastuslauttoja. Laivan kallistumisen ja myrskyn vuoksi se ei onnistu. Myös pelastuslauttoja on hankala laskea mereen. Arviolta 300 matkustajaa on selvinnyt kannelle saakka, loput ovat jääneet laivaan loukkuun. Ihmiset hyppäävät lautoille ja mereen, osa tempautuu sinne aaltojen mukana kallistuneen laivan kyljeltä. Vesi on vain hieman yli kymmenasteista. Hyisessä meressä ei ilman suojavarusteita selviä tuntiakaan. Kello 01.50: Estonia vajoaa perä edellä Itämeren aaltoihin. Viiden minuutin kuluessa se on jo kadonnut laivojen tutkista. Kello 02.12: Paikalle saapuu ensimmäisenä Viking Mariella. Vain osa ihmisistä saadaan nostettua pelastuslautoilta laivaan. Osa ei enää kykene nousemaan itse, mutta myös kova aallokko häiritsee pelastustöitä. On odotettava helikoptereita. Noin tunnin päästä saapuu Suomen rajavartiolaitoksen helikopteri. Myöhemmin aamuyöllä paikalla on jo kymmenkunta alusta ja neljä helikopteria, joista yksi on Suomesta ja kolme Ruotsista. Saapuvaksi odotetaan vielä viittä ruotsalaiskopteria. Viimeiset elonjääneet saadaan pelastettua kello yhdeksän aikaan aamulla. Aamun uutiset kertovat karua tarinaa Suomen lähivesien kaikkien aikojen suurimmasta merionnettomuudesta. Samaan aikaan laivaterminaalit Viron Tallinnassa ja Ruotsin Tukholmassa täyttyvät järkyttyneistä ja epätietoisista omaisista. Aluksen 989 matkustajasta ja miehistön jäsenestä menehtyi 852. Heistä suurin osa oli Ruotsin ja Viron kansalaisia. Suomen kansalaisia kuoli kymmenen. Estonialta pelastuneista 137 ihmisestä kolme on suomalaisia. Estonian hylky lepää meren pohjassa noin 40 kilometriä Utön saaresta eteläkaakkoon. Yli 750:tä uhria ei koskaan löydetty. Lähteet: Ylen arkisto, Onnettomuustutkintakeskuksen Estonia-loppuraportti. Oikaisu 26.9. kello 22.46: Jutun ensimmäisessä virkkeessä sanottiin aiemmin virheellisesti, että Estonia olisi lähtenyt 27.9.1994 Tukholmasta kohti Tallinnaa. Suunta oli Tallinnasta Tukholmaan. Ingressissä asia oli oikein.