Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Jupakka satamapäällikön irtisanomisen ympärillä jatkuu – perussuomalaiset väittää satamien tilanteen olevan hunningolla ja vaatii Matti Jokea takaisin tehtäväänsä, näin vastaa kaupunki

Keskustelu Tampereen kaupungin satamapäällikkö Matti Joen irtisanomisen ympärillä kiihtyy. Nyt asiaan on ottanut näkyvästi kantaa Tampereen perussuomalaisten valtuustoryhmä. Perussuomalaisten valtuutetut Lassi Kaleva , Heikki Luoto , Veikko Vallin ja Sakari Puisto esittävät maanantaina jättämässään valtuustoaloitteessa, että kaupunki hyväksyy Joen tekemän oikaisuvaatimuksen ja sovintoesityksen sekä peruu hänen irtisanomisensa. Esityksen taustalla on valtuutettujen mukaan se, että Tampereen kaupungin satamat ovat jääneet Joen irtisanomisen jälkeen hunningolle, eikä niissä toimi heidän mukaansa mikään niin kuin pitäisi. Valtuustoaloitteessa esitetään, että Joen työsopimusta jatkettaisiin vähintään kuluvan purjehduskauden loppuun saakka. Lisäksi valtuutetut vaativat, että kaupungin satamajärjestys tulee päivittää, ja siihen tulee lisätä esimerkiksi satamapäälliköltä vaadittava merenkulullinen pätevyys. "Veneilijöiden turvallisuus vaarassa” Lassi Kaleva kertoo, että valtuustoaloitteen taustalla on kaksi asiaa, joista toinen on Tampereen kaupungin satamien veneilijöiden turvallisuus ja toinen se, että Matti Joki tulee asiassa kuulluksi. – Veneilijöiden turvallisuus on tällä hetkellä vaarassa, sillä satamissa ei ole tällä hetkellä satamaviranomaista, joka kykenee tekemään viranomaispäätöksiä. Myös sellaista viestiä on tullut suuntaamme, että kukaan ei uskalla tällä hetkellä tehdä päätöksiä, eikä asioita hoideta ainakaan niin kuin pitäisi. Sitä, ketkä tai mitkä tahot ovat Kalevaan olleet yhteydessä, hän ei paljasta. – Tahoja on muutamia. Heille olen luvannut, että nimiä ei tule julkisuuteen. Kaleva sanoo, että on myös pelko siitä, että kyseessä saattaa olla poliittinen ajojahti Jokea kohtaan, ja tästä syystä hänen mukaansa on tärkeää, että Joki tulee asianmukaisesti kuulluksi. – Annetut lausunnot ovat erittäin tarkoituksenhakuisia, enkä ole myöskään kovin vakuuttunut siitä, pitävätkö ne paikkansa. Kaleva toivoo, että Joki saisi jatkaa tehtävässään, jotta kaupungin etu toteutuisi. Tällä hän tarkoittaa sitä, että Joki saisi jatkaa tehtävässään vuoden loppuun, jonka aikana hän voisi jakaa tietonsa eteenpäin seuraajalleen. – Joella on tuhansia kohtia hiljaista tietoa, jota hän on halukas jakamaan eteenpäin seuraajalleen siten, että tehtävää voidaan jatkossa hoitaa kaupungin edun mukaisesti. Matti Joen oikaisuvaatimusta on käsitelty kaupunginhallituksen kokouksessa kahteen kertaan. Molemmilla kerroilla asia on jäänyt pöydälle aikapulan takia. Kaleva toivoo, että asialle saataisiin tulevana maanantaina piste. – Asialla on kiire, koska tällä hetkellä satamissa kaikki vähän niin kuin seisoo. Veneilykausi on alkamassa toden teolla, ja sinne tarvitaan kiireesti henkilö, jolla on merenkulullinen ammattipätevyys. Tilanne hallinnassa Tampereen kaupungin rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväinen myöntää, että tilanne satamissa on varmasti tällä hetkellä haastava, kun veneilykausi on juuri alkamassa, ja tuhansia venepaikkoja on jaettu viimeisten viikkojen aikana. – Kyseessä on vuoden kiivain ajankohta, ja voi sanoa, että kiirettä on. Mutta mitään sellaista tietoa minulle ei ole tullut, että joku erityinen kaaos satamissa olisi, Tietäväinen sanoo. Tietäväinen kertoo, että koska Joella ei ole ollut viransijaista, oli väliaikainen ratkaisu pakko tehdä nopeasti. Tietäväinen kertoo, että tässä tilanteessa hän teki päätöksen olla itse satamapäällikön ensimmäinen varahenkilö. Tämä siksi, että mikäli sataman pitoon liittyviä viranhaltijapäätöksiä on tarve tehdä, niitä voidaan tehdä. – Sellaista tilannetta ei ole tällä hetkellä, että päätökset jäisivät tekemättä. Mutta se on totta, ettei Joen ammattikokemusta ja näkemystä pysty tässä korvaamaan. Arvostan Joen tietoa ja taitoa siinä missä veneilijätkin. Kun on aikaisemmin saanut päällikön heti kiinni ja vielä vastauksen ongelmaankin, on se ollut todella hyvää palvelua. Tämä ei nyt välttämättä toteudu, ja siinä mielessä tilanne on nyt huonompi. Tietäväinen ei osaa vielä sanoa, koska satamapäällikön virka laitetaan hakuun. Hän kertoo odottavansa ensin kaupunginhallituksen päätöstä asiassa. – Katsotaan rauhassa mitä tapahtuu. Mikä päätös pysyy pohjaesityksen mukaisena, rekrytointi voidaan järjestää esimerkiksi siten, että palkkaamme ensin määräaikaisen henkilön, ja hoidamme vakinaisen henkilön rekrytoinnin ajan kanssa. Merenkulun pätevyyttä viran hoidossa Tietäväinen kommentoi sanoen, että lainsäädäntö, johon Tampereenkin satamajärjestys perustuu, on muuttunut merkittävästi 2014. Käytännössä tämä tarkoittaa Tietäväisen mukaan sitä, että satamapäällikön viranhoitamisessa pätevyysvaatimukset voidaan määritellä tarkoituksenmukaisuuden perusteella. Tietäväisen mukaan satamapäälliköllä on hyvä olla esimerkiksi merenkulun asiantuntija- tai johtamispätevyys. ”Satamapäällikkönä ei pärjää mikään hiiri” Matti Joki itse toivoo, että hänen paikalleen löydettäisiin pikaisesti henkilö, joka saa homman toimimaan. Joki kertoo saaneensa viestejä ja yhteydenottoja, joiden mukaan päällimmäinen ongelma satamissa on tällä hetkellä se, että viranomainen puuttuu, ja tilanne tulee hänen mukaansa koko ajan hankalammaksi. – Kyllä ongelma on se, että ei uskalleta päättää ja pelätään. Totuus on, että satamapäällikkönä ei pärjää mikään hiiri. On hyvin tärkeää, että kun uusi henkilö rekrytoidaan, on hän sellainen, joka tietää asioista, eikä mene pöydän alle piiloon. Hyvä on muistaa myös, että tavoitettavissa pitää olla ympäri vuorokauden. Hommassa ei pärjää, jos ollaan paikalla yhdeksästä kolmeen ja pidetään kahden tunnin ruokatauko. Viranomaisten ajanpuute on näkynyt Joen mukaan jo satamissa. Hänen mukaansa asiakkaat ovat kertoneet, että satamatoiminnasta vastaavia ei saa kiinni, ja vaikka luvataan palata asiaan, mitään ei kuulu. Joki kertoo jakaneensa neuvoja paitsi entiselle kollegalleen, myös useammalle tutulle veneilijälle. – Kotona käy kamala määrä porukkaa kyselemässä. Hyvä on, ettei ole vielä avioeroa tullut, kun porukkaa käy. Nykyään ostan mennessä aina ruusuja, että uskallan mennä. Mukaan kunnallispolitiikkaan Joki sanoo, että mikäli sellainen päätös tulisi, että hänellä olisi mahdollisuus jatkaa tehtävässä, hän toimisi näin. Hän kertoo, että tänä aikana hän voisi osallistua seuraajansa rekrytointiin sekä tiedonsiirtoon seuraajalleen. – Sitten jään eläkkeelle, jonne olisin jäänyt muutenkin ennen tätä jupakkaa. Joki kertoo, että eläkepäivien lisäksi katse on seuraavaksi myös kuntapolitiikassa, jonne hän aikoo lähteä voimalla mukaan. – Ei tällainen ajojahti ole mistään kotoisin. Nyt täytyy saada asiat ojennukseen. Vähänkin herkempi ihminen olisi ollut jo Pitkäniemessä. Joki ei kuitenkaan myönnä, että olisi pyrkimässä politiikkaan perussuomalaisten listoilta, vaan hänen mukaansa perussuomalaisten valtuustoaloitteen taustalla on aito huoli kaupunkilaisten näkökulmasta. Hän kuitenkin myöntää, että kosiskelua on ollut useammasta puolueesta ja ovi on avoinna useampaan. – Ainoa asia, joka on varmaa on se, että Sdp:n riveihin en mene mistään hinnasta. Valvoa merilain, meriteiden sääntöjen, satamajärjestyksen sekä satamia koskevien maksujen ja määräysten noudattamista kaupungin satama- ja veneranta-alueilla. Huolehtia venepaikkojen ja rantojen puhtaana- ja kunnossapidosta. Valvoa satama- ja turvalaitteiden kuntoa ja sijaintia. Opastaa ja neuvoa kaikissa vesiliikenneasioissa. Huolehtia satama- ja venepaikkojen vuokraamisesta kesä-, talvi- ja korjauspaikoiksi. Luoda edellytyksiä veneilyn ja rantojen käytön parantamiseksi. Lähde: Tampereen kaupunki