Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Pizzerioiden arvosteluvoittajat löytyivät yllättäen Hervannasta – Google Maps ohjaa asiakkaiden valintoja, ja siksi sen tähtiluokituksilla on väliä

Hervantalainen trattoria Il Posto tekee nousua pizzerioiden kärkikahinoihin. Viime vuonna avattu ravintola saa huippupisteitä Googlen karttapalvelu Mapsissa, jossa käyttäjät arvioivat ruokapaikkoja. Se ja jo pidempään Hervannassa toiminut kebab-pizzeria Heval jakavat sivustolla kärkisijan. Tänä kesänä ulkomaisia turisteja ei ole ollut, joten uudet arviot ovat paikallisten ja kotimaanmatkaajien käsialaa. Siksi Moro päätti selvittää, mitkä pizzeriat ovat nyt asiakasarvioiden kärjessä. Tampereella listausten kärjessä keikkuu perinteisiä paikkoja ja uusia tulokkaita. Googlen karttapalvelu Maps ehdottaa ravintoloita ja antaa niille tähtiluokituksia käyttäjäarvioiden mukaan. Samoin toimii tunnettu matkailusivusto Tripadvisor. Niissä kärkeen nousee perinteisten keskustapaikkojen lisäksi Spoon Brasserie Sarankulmassa ja Evin Kalevassa. Paikallisten Google Arvioiden määrä ja laatu vaihtelee, eikä niitä ole siksi helppo vertailla. Joka tapauksessa näkyvyys ja nettiarviot ohjaavat ihmisten valintoja. Siksi ne ovat ravintoloille tärkeitä. Aleksanterinkadulla sijaitsevan Napolin yrittäjä Kalle Räsänen kertoo, että ravintolassa seurataan arvioita tarkasti. – Suosituin sivusto vaihtelee, mutta seuraamme kaikki palautekanavia aktiivisesti. Tripadvisor oli ensimmäinen laatuaan, mutta sen merkitys on vähentynyt huomattavasti. Räsäsen mukaan asiakkaat ovat siirtyneet pääasiassa Googleen. Hervannassa Il Posto -trattoriaa pyörittävä Yusef Alush on samaa mieltä. – Tripadvisoria käyttävät enimmäkseen matkailijat, Alush arvioi. Arviot näyttävät olevan linjassa hakutulosten kanssa. Napoli on arvioitu Tripadvisorissa noin 900 kertaa, kun Mapsissa arvioita on yli 3 400. Hieman eri paikat myös nousevat esiin eri sivustoilla. Evinille on annettu Googlessa satoja tähtiä, kun matkailijoiden suosimassa palvelussa arvioita on muutama kymmenen. Netti tuo asiakkaita Kummankin yrittäjän mielestä nettinäkyvyydellä on merkitystä. – Tänäkin kesänä on ollut paljon kotimaanmatkailijoita. He saattavat olla Tampereella ensimmäistä kertaa, eikä paikka ole heille tuttu, Räsänen sanoo. Ravintolan kannattaa panostaa nettiin nykypäivänä monin tavoin. Il Posto ostaa Googlen karttapalvelusta mainostilaa, jonka ansiosta paikka näkyy oranssina kuvakkeena Hervannan yllä. – Sen avulla erityisesti ne, jotka tilaavat netissä, pääsevät tekemään tilauksen kätevimmin, Alush sanoo. Räsäsen mukaan myös sillä on väliä, miten ravintola tulee esiin hakukoneissa. Tyypillisesti tekstit suunnitellaan niin, että vaikkapa ”lounas Tampere”-hakulauseke ohjaa sivulle. – Se on tietyllä tavalla aika haastava kenttä. Hakualgoritmit eivät välttämättä ole maallikolle kovin tuttuja. Oikaisu 2.9.2020 kello 13.45: Jutusta puuttui tieto kebab-pizzeria Hevalin kärkisijoituksesta. Se sijoittuu jaetulle kärkisijalle Google Mapsin arvosteluiden mukaan.