Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Yli 100-vuotias hirsitalo oli upea näky Tampereen keskustassa, mutta rapistui ruokottomaan kuntoon – Kuvat: Vierailimme purkutuomion saaneessa talossa viimeisen kerran

Vaalean puurakennuksen seinustaa kirjovat graffitit ja kivijalan vieressä makaa käytettyjä huumeruiskuja. Hylätyn hirsirakennuksen tuoksu ja pimeys ovat vastassa, kun nousemme taskulamppujen valossa narisevia puuportaita toiseen kerrokseen. Olemme päässeet tutustumaan rautatieläisten vanhaan seurantalo Morkkuun Tampereen Tammelassa. Purkutuomion saanut yli satavuotias rakennus elää nyt ehkä viimeistä kevättään. Morkku on arkkitehti Bruno Granholmin käsialaa, kuten sen naapuritontilla sijaitseva jugendtyylinen Tampereen vanha tavara-asemakin. Molemmat rakennukset valmistuivat 1907. Aikoinaan Morkku oli ihastuttava kaunotar, mutta sen menneestä loistosta on vain muisto jäljellä. Rakennus on ollut tyhjillään yli vuosikymmenen, ja talonvaltaajat ovat pitäneet siellä majaansa. Museoviraston mukaan rakennuksen alkuperäinen kansallisromanttishenkinen ulkoasu on monien korjausten jälkeen muuttunut tunnistamattomaksi. Lausuntoon on helppo yhtyä. Hirsirunko ja tilankäytön periaatteet ovat kuitenkin ennallaan. Rakennuksessa on eteinen, keittiö- ja ravintolatilat sekä sali näyttämöineen ja pukeutumistiloineen. 1920-luvulla siellä toimi myös päiväkoti. Vielä 1990–2000-luvuilla Morkku palveli Ahaa-teatterin näyttämönä. Rakennus jäi tyhjilleen vuonna 2009. Entinen juhlasali Kreaten työnjohtaja Jere Vesanen näyttää työmaavalolla tietä. Astumme avaraan saliin, jonka etuosassa on näyttämökoroke. Harmaan pöly- ja likakerroksen alla lattioita peittää tamminen mosaiikkiparketti. Tilassa on pilkkopimeää, sillä kaikki ikkunat on peitetty puulevyillä tunkeutujien estämiseksi. Aikoinaan vieraat olivat taloon tervetulleita. Morkku toimi rautatieläisten juhlatilana, jossa järjestettiin juhlia ja tansseja. Tiloissa kokoontuivat myös kirjastoyhdistys, voimisteluseura, soittokunta, mies- ja sekakuoro. Nyt salin lattialla lepää lasinsirpaleita, rikkinäisiä lavasteita ja kasa käytöstä poistettuja tuoleja. Näyttämön edessä lojuu hylätty pitsinen ballerinakenkä. Seinän vieressä on pahvilappu, johon on tekstattu tussilla ”Yhteisöllisyyttä on ja se tarvii tilaa”. Salin kattoa peittää puupanelointi, jota koristavat puusta tehdyt tähdet. Tilan seinät ovat vaaleaksi sudittua kovaa puulevyä, joihin on maalattu sabluunalla artistien kuvia ehkä joskus 1960-luvulla. Puiset peilipariovet johtavat salista eteiseen. Kaarevan oviaukon kautta saavumme ravintolatilaan, jonka seinät on maalattu purppuranpunaisiksi. Ravintolatiskillä lepää lakastuneista ruusuista tehty asetelma, jonka alla on runo ”Koditon”. Kiista suojelusta Kaupungin tarkoituksena on purkaa Morkku ja siirtää naapurissa sijaitseva vanha tavara-asema sen tontille, jotta Ratapihankatu päästään oikaisemaan. Asiassa on kuitenkin edelleen iso mutta: Morkun purkaminen ei ole mahdollista ennen kuin sen suojelua koskeva kiista saa lopullisen ratkaisunsa. Alueella tuli jo maaliskuussa 2016 voimaan asemakaava, joka sallii Morkun purkamisen ja suojellun tavara-aseman siirron. Morkun kanssa samalla tontilla, sen itäpuolella sijaitseva vanha asuinrakennus säilytetään. Vuonna 2017 Tampereen tammelalaiset ry esitti Morkun suojelua ely-keskukselle, mutta suojeluesitys hylättiin. Yhdistys valitti päätöksestä ympäristöministeriöön, joka hylkäsi valituksen. Hämeenlinnan hallinto-oikeus antoi viime viikolla ratkaisun, jonka mukaan Tampere saa purkaa Morkun. Ratkaisuun voi hakea valituslupaa korkeimmalta hallinto-oikeudelta. Valitusprosessin aikana Morkun purkaminen on kielletty. Valmistelu vauhdissa Tampereen kaupunki on antanut tavara-aseman siirron tehtäväksi Kreatelle, joka purkaa ensin Morkun tieltä pois. Työmaa-aitojen suojissa ei suinkaan tapeta vain aikaa Morkun purkulupaa odotellessa, vaan tavara-aseman siirtoa valmistelevat työt ovat täydessä vauhdissa. – Käytännössä vain tavara-aseman ulkoseinät siirretään. Ensin kaikki kevyet ja irtonaiset osat, kuten katto ja väliseinät puretaan, työnjohtaja Jere Vesanen kertoo. Tavara-aseman sisällä tehdään parhaillaan asbestipurkua, jota varten tila on alipaineistettu ja jaettu osastoihin. Työntekijät on puettu suojavarusteisiin, jotta he eivät joudu hengittämään asbestipölyä. Ennen siirtoa rakennuksen vanhojen perustusten alapuolelle asennetaan palkki tueksi. Uudelle rakennuspaikalle rakennetaan perustukset Morkun purkamisen jälkeen. Siirrossa tavara-asema nostetaan paikaltaan noin 1,4 metrin verran ja siirretään sitä varten tehtyä siirtorataa pitkin uudelle paikalleen noin 24 metriä itään. – Nosto ja siirron valmistelu kestävät arviolta kymmenen päivää, itse siirto ehkä päivän, arvioi työmaapäällikkö Mikko Heija . Historiallinen projekti Tavara-aseman siirto on urakkana täysin ainutlaatuinen Suomessa.  Sen tekevät tiilirakennuksen paino, koko ja suojelumääräykset. Rakennusta siirretään kaikkiin suuntiin, sekä pituus-, leveys- että korkeussuunnassa. – Kyseessä on raskain Suomessa koskaan siirretty vanha rakennus. Suomessa ei ole ennen tehty vastaavaa, Jere Vesanen toteaa. Rakennuksen arvioidaan painavan 4 200 tonnia. Se on 50 metriä pitkä ja 20 metriä leveä. Tavara-aseman ulkoseinien rappauksessa näkyy isojakin halkeamia. Onko olemassa riski, että koko rakennus hajoaa siirrossa murusiksi? – Siirto täytyy valmistella ja hoitaa huolella. Jos yksikin tiili irtoaa, se numeroidaan ja otetaan talteen, Vesanen kertoo. Myös tavara-aseman alkuperäisiä, kauniita ruutuikkunoita ja puuovia on otettu talteen. Tampereen vanha tavara-asema päästään siirtämään, kunhan Morkku on purettu sen tieltä pois. Tampereen kaupunki on antanut urakan Kreatelle 2,7 miljoonan euron tarjoushinnalla. Morkku voidaan purkaa, kun sen rakennussuojelun hylkäämispäätöstä koskeva valitus on ratkaistu lainvoimaisesti. Tavara-aseman sijainti on nykyisellään ongelmallinen, koska yksi keskustan pääväylistä, Ratapihankatu, tekee sen kohdalla mutkan. Rakennuksen tuntumaan on syntynyt autoliikenteen ja kevyen liikenteen sumppu. Morkku puretaan, ja tavara-asema siirretään sen tontille. Ratapihankatu kulkee tulevaisuudessa siinä, missä tavara-asema nyt sijaitsee.