Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Asiakas vai ystävä? Pysy hereillä somessa

Asiakas vai ystävä? Kasvokkain tavatessa tätä tarvitsee harvoin kysyä. On selkeät rajat: Astun kauppaan meikkihyllyn eteen. Olen hakemassa tiettyä tuotetta ja saan myyjältä tai brändin edustajalta suosituksia. Kivasta ja kohteliaasta tapaamisesta jää hyvä mieli, tylystä ankea mieli, mutta aika todennäköisesti ostan silti tuotteen, jota tulin hakemaan. Sosiaalisessa mediassa tämä yllättäen hämärtyykin. Suoran kaupallisen materiaalin erottelu on parantunut huimasti viime vuosina ja vaikuttajalle on tarjolla selkeitä tapoja merkitä rehellinen mainos tai jos tuote on saatu lahjaksi yritykseltä. Suomessa Kilpailu- ja kuluttajavirastolla on varsin kattava ja ajantasainen lista ohjeita vastuulliseen toimintaan. Mutta myös minulla, somen sisällön kuluttajalla on vastuu. Merkittävä vastuu onkin, sillä Kilpailu- ja kuluttajaviraston vaikutus ulottuu vain mainontaan, joka on selkeästi suunnattu suomalaiselle yleisölle. Muissakin maissa on omat lakinsa ja virastonsa, mutta mittaluokka on aivan täysin toinen. Esimerkiksi tamperelaisen pariskunnan pyörittämällä Hydraulic Press Channelilla on 2,67 miljoonaa tilaajaa. Se on Suomen tubettajien listalla neljänneksi eniten Suomitube.fi-sivuston mukaan. Amerikkalaisella, meikkeihin erikoistuneella Jeffree Starilla on 17,2 miljoonaa tilaajaa. Merkittävä ero näiden kanavien välillä on myös se, että Jeffree Star ei ole vain You Tube -kanava tai vaikuttaja. Jeffree Star on monimutkainen vyyhti tuotemerkkiä, yrittäjää, yritystä ja sosiaalisen median esikuvaa. Hänen meikkejään, Jeffree Star Cosmetics, myydään myös Suomessa esimerkiksi Sokoksessa. Vaikuttaja jakaa seuraajilleen omaa elämäänsä videoilla samalla, kun puhutaan meikeistä. Yhteinen mielenkiinnonkohde kerää vaikuttajan ympärille seuraajien joukon, oman yhteisön. 17,2 miljoonan tilaajan yhteisö – vai asiakaskunta? Kun sitten oman yrityksen tuotteen julkaisu sujuu onnistuneesti ja myydään kerralla loppuun, kiitellään ihania, rakkaita seuraajia. "Ilman teitä tämä ei olisi mahdollista." "Tämä on meidän yhteisömme, me pystyimme tähän." Tämä on malliesimerkki markkinoinnista, jota sosiaalisen median käyttäjän on opeteltava tunnistamaan. Nyt en ole ystävä, yhteisön jäsen. Olen kuluttaja ja asiakas. Yrityksen ja yhteisön raja hämärtyy – varmasti tietyissä tapauksissa myös tarkoituksella. Sosiaalisessa mediassa on olemassa myös hienoja ja keskustelevia yhteisöjä vaikuttajien ympärillä. Tukeakin saa, ja ostaa suositeltuja tuotteita. Mutta erityisesti nuoren, sosiaalisen median puoliin vasta tutustuvan käyttäjän on hyvä pysyä hereillä. Liian helpoksi kohteeksi on turha heittäytyä. Kirjoittaja on Aamulehden toimittaja.