Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Kaistajärjestelyt aiheuttavat hämmennystä autoilijoille Teiskontiellä: raitiokiskot sekoitetaan ajokaistaan – näin risteyksestä kuuluu ajaa

Raitiotien rakennusjärjestelyt ovat aiheuttaneet hämmennystä Ilmarinkadun ja Teiskontien risteyksessä Tampereella. Ilmarinkadulta Taysin suuntaan ajaessa autoilijat ovat saattaneet vahingossa kääntyä raitiovaunukiskoille vieressä kulkevan autotien sijasta. Raitiotien rakennustyöt Teiskontiellä on saatu valmiiksi marraskuussa 2019. Raitiotieallianssin työmaan turvallisuuspäällikkö Kalle Koivuniemen mukaan risteyksestä on poistettu rakennusaidat keväällä 2020 ja risteyksessä on kuun vaihteessa tehty liikenteenturvallisuusauditointi, eli tarkkailu. Raitiotielle kääntymisestä ei hänen mukaansa ole aiheutunut vaaratilanteita työntekijöille. – Lähtökohta on, että töitä tehdään mahdollisimman paljon aitojen suojassa. Myös muut liikennejärjestelyt pyritään tekemään niin, että näkyvyys on hyvä autoilijoille. Näin ehkäistään mahdolliset ongelmatilanteet työntekijöille ja muille tienkäyttäjille. Tampereen kaupunki ei ole saanut juurikaan palautetta risteyksen tilanteesta. Auditointia on tehty kohteessa koko rakennussuunnitelman ja toteuttamisen ajan ja sitä jatketaan edelleen. Tällä halutaan varmistaa, että risteys on kaikille sen käyttäjille mahdollisimman turvallinen. – Kaikkien liikennemerkkien ja opasteiden pitäisi olla risteyksessä paikallaan. Ehkä pitää kuitenkin seurata tilannetta ja tarvittaessa lisätä kaistamaalauksia, jos raitiokiskoille ajamisesta tulee suurempi ongelma, sanoo Tampereen kaupungin liikenneinsinööri Heljä Aarnikko . Aamulehden toimittajat testasivat, kuinka risteyksestä kuuluu ajaa. Katso video: Vastuu risteyksessä liikkumisesta autoilijalla Rakennuttajainsinööri Petri Leppänen huolehtii raitiotien rakennuttamisesta Raitiotieallianssin toisen lohkon lohkovastaavana. Hänen mukaansa hämmennys Teiskontien ja Ilmarinkadun kaistajärjestelyistä ei ole ainoa laatuaan. – Yleisesti ottaen raitiotie vaatii uutta ajosilmää ja -kulttuuria. On helppo ajaa vahingossa totuttuun suuntaan, vaikka liikenneohjeet ovat muuttuneet. Ja sitten kun raitiovaunu kulkee oikeasti, ollaan taas uuden edessä. Leppäsen mukaan Teiskontielle ei olla suunniteltu lisää ajoratamerkintöjä. Raiteille ajamisen estävää kiveystä ei voi laittaa raitiotiekaistalle ajoradan ylityskohtiin ja ajorataan maalattava kaistaviivoitus taas ei näy talviaikaan. Vaikka jonkinlaisia esteitä saataisiinkin asetettua, jäisi kiskoille silti luultavasti paikkoja, joista niille pääsisi ajamaan. Leppäsen mukaan risteyksessä ajamisessa pitää käyttää myös omaa harkintaa. – Teiskontien raitiotiekaistalla on kielletty ajosuunta merkki, liikenteenjakajassa on nuoli osoittamassa, mistä jakaja sivuutetaan ja raitiotiekaistan alkuun on maalattu valkoiset raidat. Tässä kohtaa vastuu kadulla liikkumisesta ja liikennesääntöjen noudattamisesta siirtyy tietysti autoilijalle.