Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Toinen raitiovaunu saapui Tampereelle ensimmäistä sulavammin, tieltä siirrettiin vain muutama liikennemerkki ja pätkä kaidetta – Käyttöönottotestit alkavat heti maanantaina

Tampereen toinen raitiovaunu matkasi Hervannan varikolle rekan lavetilla ennakoitua nopeammin. Jättilastin matkantekoa eivät hidastaneet edes Sääksjärven liittymän tiukat kurvit. – Välillä ratikka meni niin kovaa vauhtia, että se meni hukkaan. Olin kuvaamassa sillalla ja tahtoi olla vaikeaa saada sitä taas näkyviin, ratikan matkaa Riihimäeltä Tampereelle kuvannut Jesse Jyrälä kerto o Aamulehdelle. Toinen ratikkalasti selvitti Sääksjärven liittymän huomattavasti sujuvammin kuin ensimmäinen vaunu, Jyrälä kertoi. Hän oli seuraamassa myös ensimmäisen ratikkavaunun tuloa Tampereelle. Ensimmäinen ratikka jumittui kahdeksi tunniksi tiukkaan liittymään. Nyt vaunun tieltä otettiin pois muutamat liikennemerkit ja pätkä kaidetta. Ratikka eteni kaistojen koko leveyttä käyttäen hitaasti mutta varmasti liittymän läpi. Katso video upouudesta vaunusta Hervannan varikon pihalla: Jyrälän videossa näkyy, kuinka ratikkalasti hivuttautuu sentti sentiltä eteenpäin ja selvittää liittymän kaarteen noin viidessä minuutissa. Kuvaaja seurasi ratikan tuloa perille asti Hervannan varikolle. Portilla oli Jyrälän mukaan muutamia odottajia vastassa kameran kanssa. Tietyöt hidastivat Tampereen Raitiotie oy:n kalustopäällikön Ali Huttusen sunnuntai on alkanut heti aamuyhdeksän jälkeen Hervannan varikolla. Ratikan laskurampin kokoaminen on jo käynnissä. Hän on käynyt matkan vaiheet läpi kuljetusliikkeen yrittäjä Kirsti Rissasen kanssa. –  Ratikka oli matkalla vajaat 18 tuntia ja perillä täällä kello 22.30. Tietyöt olivat hidastaneet matkaa jonkin verran, mutta ne olivat ennakkoon kyllä tiedossa. Sillä tavalla matka oli yllätyksetön, Huttunen sanoo. Kesän aikana reitin joitakin liittymiä on muutettu tietöiden takia. Ne olivat kuljetusyritykselle uusia tarkkoja paikkoja. Ratikkalastin saattueessa oli Huttusen mukaan useita kuljettajia, jotka hyppäävät rattiin vuoroissa. Jos väylä on vapaa, vauhti nousee välillä 80 kilometriin tunnissa. Kuljetusliikkeet suunnittelevat reitin huolella etukäteen väyläviraston kanssa. Kuljetuksille pitää hakea erikoiskuljetusluvat ja ne sijoitetaan johonkin aikaikkunaan. – Liikennemerkit on tehty sellaisiksi, että niitä voidaan käyttää poissa paikoiltaan ja asentaa takaisin. Sen takia tässäkin kuljetuksessa on saattoauto, jonka työntekijät muuttavat risteyksiä erikoiskuljetuksen ajaksi. Laskuramppia raiteille Ratikan kuljetuskiinnitysten irrottamien ja laskurampin rakentaminen kestää pari tuntia. Lavetilla on kiskot, joiden päällä vaunu on. Ramppi rakennetaan lavetin perältä suoraan varikon kiskoille. Lähes 60 tonnin painoinen vaunu on lavetin perällä osaksi sen ulkopuolella, joten painovoima auttaa sen laskussa. Vaunun tuloa pitää jarrutella lavetin vinssillä. Vaunu lasketaan laskuraiteille ja siirretään kiskopyöräkaivinkoneella halliin. Hallissa varikon työntekijät alkavat vähitellen herätellä vaunun koneistusta, kun he asentavat vaunun katolle virroittimen takaisin. – Tarkoitus on aloittaa valmistelut maanantain käyttöönottotesteihin hallissa. Seuraava vaunu lokakuussa Tampereen Raitiotie oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö sai lauantaina viestin ratikan saapumisesta varikolle. – En ollut varikolla vastassa. Antaa ammattilaisten hoitaa vastaanotto. Matkaltakaan ei tullut raportteja. Yleensä saan tietoa, jos jotain sattuu. Lue lisää: Katso videot ja kuvat: Ratikkalasti selvitti Sääksjärven liittymän, vaikka tiukkaa teki nytkin – toinenkin vaunu on nyt Tampereella Lue lisää: Tampereen ensimmäinen ratikka on saapunut Hervannan varikolle – yli 630 kilometrin matka oli tyssätä Sääksjärven liittymään, mutta toteutui silti tunteja odotettua nopeammin Kolmas ratikka saapuu Tampereelle lokakuussa. Se on Kajaanin Otanmäen tehtaalla viimeistelyssä ja vaunun testaukset ovat alkamassa. Tarkkaa tulopäivämäärää ei ole vielä lyöty lukkoon. Maanantaina Tampereen ratikka siirtyy Sirviön mukaan koeajoissa käyttöönottoalue kakkoselle. Suunnitelma on, että ensimmäinen Tampereelle saapunut ratikka kävisi päivällä jo Itsenäisyydenkadulla saakka. – Täytyy muistaa, että sillä välillä ei ole kertaakaan vielä ratikalla ajeltu. Ensimmäinen kerta mennään kävelyvauhtia sen mukaan, mitä sieltä nyt sitten tulee vastaan. Matkalla ovat Sammonkadun vaihteistot, liikennevalot ja muut liikenteen solmukohdat. Ratikka ajaa keskustassa edestakaisin tällä viikolla useampana päivänä. Sirviö toivoo, että autoilijat olisivat keskustassa erityisen valppaina koeajojen reiteillä. Tampereen ratikan sivuilta voi käydä kertaamassa perusteet siitä, miten ratikka muuttaa liikennettä. – Tämän vuoden puolella olisi tarkoitus ajella vielä Pyynikintorille asti, Sirviö kertoo. Lue lisää: Tämä risteys on yksi Tampereen raitiotien vaarallisimmista – lähestyvä ratikka jää helposti täysin pimentoon, näin siinä ajetaan