Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Vaitinaron risteysalueen muutostyöt alkavat nyt Tampereella, näin se vaikuttaa liikenteeseen: ”Pitkällä tähtäimellä Vaitinarosta halutaan tehdä eritasoliittymä"

Tampereen Vaitinaron liittymän kolmannen kaistan rakennustyöt alkavat maanantaina. Asian vahvistaa Morolle Jarkko Peurala Pirkanmaan ely-keskuksesta. – Vaitinaron liittymän kohdalla töitä tehdään Paasikiventien keskisarakkeella, johon asennetaan ensimmäisenä uudet valaisinpylväät, projektipäällikkö Peurala kertoo. – Lisäksi vasemmalle Nokialle kääntyvistä kolmesta kaistasta pohjoisin otetaan työkäyttöön. Muuten rakennustyöt eivät tapahdu ajoradalla, vaan ne sijoittuvat Näsijärven puolelle. Töistä ei pitäisi olla merkittävää haittaa liikenteelle. Peuralan mukaan kaksi ajokaistaa lännen suuntaan pyritään pitämään päiväsaikaan auki. Pääsääntöisesti kaistoja suljetaan tarpeen tullen kello 21–06. – Pienillä järjestelyllä pyritään menemään. Yksi ajokaista on käytössä korkeintaan yöaikaan, eikä silloinkaan useita tunteja saati vuorokausia kerrallaan, Peurala sanoo. – Liikenteellisesti tulee toki tarvetta varovaisuuteen. Tienkäyttäjiltä myös toivotaan ymmärrystä, jos jotain pieniä häiriöitä tulee. Uusi kolmas kaista rakennetaan Paasikiventien pohjoispuolelle Uittotunnelin tienoilta Enqvistinkadun risteykseen saakka. Kaistan olisi määrä olla valmis käyttöön kuluvan vuoden marraskuussa. – Pitkällä tähtäimellä Vaitinarosta halutaan tehdä eritasoliittymä. Kolmas kaista on nyt tilapäisratkaisu, jolla saadaan lisää kapasiteettia ja välityskykyä Ylöjärven suuntaan, Peurala toteaa. Lisäkaistalla pyritään purkamaan liittymän ruuhkia, joiden takia Rantatunneli on pitänyt välillä sulkea liikenteeltä kokonaan. Tunnelissa on automaattinen pääsyn sääntelyjärjestelmä, jonka tarkoitus on varmistaa ettei liikenne seiso tunnelissa. Tunneleihin ei saa turvallisuussyistä muodostua jonoja. Noin miljoonan euron hintalappu Vaitinaron tilapäisratkaisu kustantaa Peuralan mukaan noin 900 000 euroa. Vielä suunnitteluvaiheessa kustannusarvio oli puolitoista miljoonaa. Urakan hoitaa paikallinen maanrakennusyhtiö Hervannan kaivin oy. – Hienoa, että saatiin pienempi paikallinen toimija urakoitsijaksi. Eivät ole isot kokonaan vallanneet alaa, Peurala iloitsee.