Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tampereen ensimmäinen oikea ratikkavaunu tulee kaupunkiin viikonloppuna – 60 tonnin erikoiskuljetus saapuu hiljaisen liikenteen hetkellä

Tampereen ensimmäinen oikea ratikka saapuu viikonloppuna. Škoda Transtechin Kajaanin Otanmäen tehtaassa valmistettu, lajinsa ensimmäinen vaunu saapuu kotiinsa erikoiskuljetuksena. Vaunu tuodaan Tampereelle osittain keskeneräisenä, jotta lopulliset säädöt ja käyttöönotto onnistuvat vahingoittamatta vaunun sisustusta. Ratikan tulo on ajoitettu hiljaisen liikenteen aikaan. Vaunu suojataan sen ajaksi. – Tampereen Ratikka on saapuessaan muhkea paketti, jonka kuljettaminen vaatii varovaisuutta ja taitoa logistiikkayritykseltä, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö selventää. 40-metrinen ratikka Ratikka on lähes 40 metriä pitkä, neljä metriä korkea ja kolme metriä leveä. Se painaa lähes 60 tonnia. Koska ratikan käyttöönotto tehdään loppuun Tampereella, on vaunu monilta osin vielä keskeneräinen. Siitä puuttuu joitain panelointeja ulko- ja sisäpuolelta. Siksi vaunu on suojattava kuljetuksen ajaksi. Jättikuljetuksessa itse vaunusta ei näy kovin paljon. Tampereen katuverkolle Ratikka ajaa ensimmäistä kertaa kesäkuun lopulla. Testejä etänä Škoda Transtech Oy valmistaa ja sovittaa vaunun järjestelmät yhteen. Se pitää huolta siitä, että alihankkijayritykset saavat järjestelmät toimimaan. Koronapandemian vuoksi järjestelmien käyttöönotto on hoidettu etäyhteyksien avulla. Vieraiden pääsyä tehtaalle on varotoimenpiteenä rajoitettu maaliskuun alusta saakka. Monien järjestelmien asiantuntijat eivät myöskään ole päässeet rajoitusten takia matkustamaan Suomeen. – Olemme siirtyneet vaunujen käyttöönottoon etänä niin, että ohjelmistotiimi Tšekin Plzenissä on etäyhteydessä käyttöönotossa olevaan vaunuun, ja Tampereella paikallinen tiimi sähkömekaanisia asentajia koekäyttää vaunun järjestelmiä ja suorittaa käyttöönottoon liittyviä kytkentöjä ja kokeita, Škoda Transtech Oy:n toimitusjohtaja Juha Vierros kertoo Tampereen ratikan tiedotteessa. Ratakokeet Tampereella Otanmäen tehtaalla ei ole Tampereen vaunulle soveltuvaa koeajorataa. Vaunun kokeet radalla pitää tehdä Tampereella. Osa verhoiluosista on järkevää asentaa vasta sähkölaitteiden käyttöönoton jälkeen. Silloin ne eivät ole tiellä mittauksissa ja säätöjä tehtäessä. Ensimmäisen protovaunun käyttöönotto ja säädöt kestävät raitiotievarikolla noin kuukauden. Vaunun vastaanotto- ja tyyppikokeet varikon ulkopuolella alkavat kesäkuun lopulla. Tampereen ensimmäiseen raitiovaunuun on saatu juuri asennettua telit. Sen teknisten järjestelmien käyttöönotto on aloitettu Škoda Transtechin Otanmäen tehtaalla. Tehtaan varustelulinjassa on neljä Tampereen raitiovaunua ja korivalmistuksessa on menossa seitsemäs vaunu. Tampereen raitiovaunujen valmistus jatkuu Otanmäen tehtaalla läpi kesän ilman taukoa. – Seuraava vaunu saadaan Tampereelle syyskuussa. Sen jälkeen suoritetaan kahdella raitiovaunulla tehtäväksi suunnitellut kokeet, Tampereen Raitiotie Oy:n kalustopäällikkö Ali Huttunen kertoo. Tampereen ratikka voisi Huttusen mukaan saada tyyppihyväksynnän loka–marraskuun vaihteessa. Škoda Transtech uskoo, että Tampereen Artic -vaunussa on potentiaalia myös vientituotteeksi. Helsingin Artic -vaunun eri versioita on myyty Tampereen ratikan tiedotteen mukaan ulkomaille 83 kappaletta. Jos koronavirustilanne sallii, Tampereen Raitiotie Oy järjestää tamperelaisille vuoden lopulla tutustumispäivän ratikkaan ja raitiotievarikkoon. – Liikkuvan vaunun kyytiin päästään vajaan vuoden päästä, mutta haluamme tarjota jo tämän vuoden puolella mahdollisuuden päästä näkemään, millaisen ratikan olemme yhdessä tamperelaisten kanssa saaneet aikaiseksi, Sirviö lupaa. Lue lisää: Tältä näytti, kun ratikalla ajettiin keskiviikkona maksiminopeudella: ”Kyllä se Hervannan mäessä kovempaakin kulkisi” Lue lisää: Katso tästä historiallinen hetki: Raitiovaunu lähti ensimmäistä kertaa varikolta katuverkolle Vaunuissa on Sirviön mukaan otettu huomioon myös makettikatselmuksien aikana kaupunkilaisilta saatuja parannusehdotuksia. Vuoden lopulla pääsee näkemään myös sen, millainen kuosi ratikan penkkeihin tulee.