Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Professori ja poliisi tiivistävät: ”Lakia tulkitaan väärin.” – Vääntö maastopysäköinnistä jatkuu Tampereella

Maastopysäköinnistä Tampereen omakotialueilla annettujen pysäköintivirhemaksujen pitävyyden mittaaminen korkeita oikeusasteita myöten olisi tarpeen. Esimerkiksi Itä-Suomen yliopiston tunnettu rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen pitää Tampereen tulkintaa ja käytäntöä vääränä. Moro kertoi viime viikolla Messukylässä tapauksesta, jossa virhemaksu maastopysäköinnistä oli määrätty vanhalla omakotialueella Kilpakadulla kaupungin itse rakentamalla sorapintaisella pysäköintilevikkeellä. Outoa tulkintaa Eläkkeellä oleva komisario Erkki Alanen on seurannut liikenneasioita ja ihmetteli Morolle lähettämässään viestissä virhemaksua. Hän kertoi, että on aiemmin keskustellut Tampereen tilanteesta myös Tolvasen kanssa. Kumpikin heistä toteaa, että Tampere tulkitsee lakia väärin. – Tieliikennelain mukaan ajoneuvo on pysäköitävä mahdollisimman lähelle tien reunaa. Lain mukaan kunta myös asettaa liikenteen ohjauslaitteen eli liikennemerkit kadulle ja muulle kunnan hallinnoimalle tielle. Iso osa liikennemerkeistä Tampereen katuverkolla on päällysteen ulkopuolella. Lain mukaan ne ovat tiellä, eli kyseinen alue on tietä, Alanen toteaa. Tolvanen vastasi Morolle sähköpostitse ja puhelinkeskustelussa. – Tieliikennelain mukaan piennar määritellään näin: pientareella tarkoitetaan ajoradasta reunaviivalla erotettua tien pituussuuntaista osaa. Piennar on siis tien osa eikä missään tapauksessa maastoa, Tolvanen sanoo. – Olisi myös outoa, jos reunaviivan puuttuminen muuttaisi pientareen maastoksi. Missä menisi soratiellä tien ja maaston raja? Raja menee siinä, onko piennar kulkukelpoinen ja jalankulkijoiden käytössä. – Asvaltin reuna ei ole yhtä kuin tien reuna myöskään päällystetyillä teillä. Sanoisin, että lähempänä oikeaa tulkintaa on se, että soritettu piennar on tietä ja raja menee soran ja nurmikon rajalla, Tolvanen sanoo. Tolvasen mukaan uusi tieliikennelaki ei asiaa ainakaan helpottanut. – Nyt laki tuntee vain tien ja maaston. Nämä levikkeet ovat ilman muuta tieksi määriteltäviä, jos niitä käytetään yleisesti liikenteeseen. Ihan naurettavaa, että lähdetään tällaisia katsomaan, että missä renkaat ovat, jos ne ovat soralla. Myös Tampereen pormestari Lauri Lyly on toivonut maalaisjärkeä maastopysäköinnistä rankaisemiseen. Katupäällikkö Pasi Halme oli lomalla eikä Moro tavoittanut pysäköinninvalvonnasta sijaista kommentoimaan tilannetta.