Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Nyssen uudet näyttötaulut voivat jujuttaa matkustajaa – ”Paniikkiratkaisuna olemme jossain kohdassa koettaneet laittaa teippiä taulun päälle”

Nyssen kyydistä pois haluavan matkustajan kannattaa olla tarkkana uusien näyttötaulujen kanssa. Viime kuukausien aikana on ilmennyt tapauksia, joissa pysähtymisvalo on palanut miten sattuu. Facebook-ryhmä Puskaradiossa käynnistyi viime viikonloppuna keskustelu näyttötaulujen toiminnasta, kun yksi ryhmän jäsenistä varoitti muita väärin palaneesta valosta. Valo oli palanut, vaikka kukaan ei ollut painanut nappia jäädäkseen kyydistä. Uusien näyttöjen asentaminen alkoi kesäkuussa. TKL:n kalustopäällikkö Kalle Keinosen mukaan stop-valoon liittyvät pulmat tulivat ilmi jo asennusvaiheessa. – Varmasti on mennyt matkustajia pysäkkien ohi, kun pysähtymisvalot syttyilevät itsestään. Paniikkiratkaisuna olemme jossain kohdassa koettaneet laittaa teippiä taulun päälle, Keinonen kertoo. Myös päinvastainen ongelma on esiintynyt: Valo ei ole syttynyt näyttöön, vaikka matkustaja on pontevasti painanut nappia. Vanha valo jää piiloon Nysseihin on jätetty jäljelle vanhat pysähtymisvalot, jotka toimivat Keinosen mukaan edelleen moitteettomasti. Osa uusista näyttötauluista on sijoitettu niin, että ne peittävät vanhat valot tietyistä suunnista katsottuna. Sen vuoksi pysähtymisvalo halutaan näyttää myös näyttötauluissa. – On matkustajan kannalta todella ikävä tilanne, jos taulussa lukee isolla stop ja luulee, että auto pysähtyy. Itseäni ainakin ottaisi päähän, kun bussi ei pysähtyisikään, Keinonen sanoo. Ongelmien laajuudesta ei ole tarkkaa käsitystä. Keinonen on itse todistanut kahta tapausta. Näyttötaulut toimittaa Neonmedia, jonka toimitusjohtajan Jari Lähdemäen mukaan kyse on yksittäisistä tapauksista. Tiedossa on, että valo on reistannut ainakin linjalla 3. Tätä on tapahtunut myös linjalla 71. Näyttöongelman taustalla on se, että eri automalleissa pysähtymissignaali välittyy teknisesti eri tavoin. Toisissa autoissa signaalin saa aikaiseksi jännitepiikki, toisissa jännitteen alenema. Myös inhimilliset virheet näyttelevät osaa. – Näyttöjä on asennettu sarjatyönä 300 autoon, ja ihan aina ei ehkä ole oivallettu, jos jossain automallissa on vielä ollut poikkeava jännitemuutos stop-signaalissa, sanoo joukkoliikenneinsinööri Maarit Kaartokallio Tampereen kaupungilta. Pysäkkilistauskaan ei näkynyt oikein Matkustajanäytöillä näkyy pysähtymissignaalin lisäksi seuraavan pysäkin nimi ja arvioidut saapumisajat kahdelle sitä seuraavalle pysäkille sekä päätepysäkille. Lokakuun 7. ja 17. päivän välillä listauksessa oli ajoittain ongelmia. Näytöllä näkyi vain ruudun sininen taustaväri tai virheellisiä arvioita saapumisajoista. Kaartokallion mukaan vika oli matkakortinlukijassa. Se lähettää sijaintitietoa, johon näyttöjen aikatauluennusteet perustuvat. – Meille toistaiseksi tuntemattomasta syystä matkakortinlukijat jäivät jumiin ja välittivät koko ajan samaa sijaintitietoa. Superpaikka missä tämä tapahtui oli Itsenäisyydenkadun tunneli. Ongelma on hävinnyt, vaikka syy ei ole selvinnyt. Ilmoita bussin numero Kaartokallio toivoo, että matkustajat ilmoittaisivat vioista joukkoliikenteen palautejärjestelmään tai asiakaspalveluun. Nopeimmin vikojen kimppuun päästään, jos pystyy kertomaan auton kyljessä olevan numeron ja sen, minkä liikennöitsijän autosta on kyse. Jos numeroa ei näe, tärkeitä tietoja ovat linjan numero, päivämäärä ja kellonaika sekä ajosuunta. Kaartokallio toivoo, että isoimmat ongelmat on nyt selätetty. – Tiedämme, että tämä on ärsyttänyt matkustajia ja kuljettajia, ja ihan syystäkin. Kokemuksesta voi kuitenkin sanoa, että tietojärjestelmissä on aina jotain pientä ongelmaa. Tampereen busseihin asennettiin uudet matkustajanäytöt kesällä. Näyttöjä tuli 300 autoon. Osaan varakalustoa näyttöjä ei asennettu. Näyttötauluja on aina kaksi. Toisessa näkyvät matkan tiedot. Toisen näytön ajasta 20 prosenttia on varattu kaupunkien tiedotteille ja 80 prosenttia mainoksille. Mainokset eivät saa olla joukkoliikenteen vastaisia tai lapsille sopimattomia. Toistaiseksi busseihin ei ole tulossa ääniohjausta.