Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Tamperelaisyrittäjä pöyristyi saamastaan parkkisakosta – Pitää kaupungin antamaa neuvoa idiotismina: ”Aion vastakin purkaa ja lastata tavaraa entiseen malliin”

Pasi Järvilehto oli autoltaan poissa 1,5 minuuttia liiketilan ovi avoinna Satakunnankadulla. Sinä aikana liikkeen eteen jalkakäytävälle pysäköityyn farmariautoon oli ilmestynyt pysäköintivirhemaksu, jota Järvilehto ei hyväksy. Valitusta ei hyväksytty pysäköinninvalvonnassa eikä Hämeenlinnan hallinto-oikeuskaan muuttanut asiaa. Maksu on jo maksettu, mutta Järvilehto perää tolkkua Tampereen pysäköinninvalvontaan. Järvilehto oli purkamassa kuormaa vaimonsa kanssa pitämäänsä yritykseen, joka kivijalassa ja verkkokaupassa myy kauneuteen liittyviä tuotteita. – Kello oli 18.28, kun sakko oli käyty luikauttamassa lasiin. Puramme ja lastaamme tuotteita aikaisin aamulla tai illemmalla, koska Satakunnankatu on niin ruuhkainen muulloin. Liikenteen takia Järvilehto ajaa auton jalkakäytävälle liikkeen eteen. Pysähdy kadulle Pysäköinninvalvonnasta Järvilehto kysyi, miten hän voi kohtuudella hoitaa tavarantoimitukset. Autohallissa on paikka, mutta sinne on kuljettava talon läpi neljän oven ja portaiden kautta. – Neuvo oli, että pysähdy Satakunnankadulle. Sehän oli idiotismia, koska silloin auto tukkii kokonaan toisen kaistan. Aion vastakin purkaa ja lastata tavaraa entiseen malliin, Järvilehto sanoo. Satakunnankatu on myös pelastuslaitoksen tärkeä väylä hälytyksiin. Mitä mieltä kadulle pysähtymisestä palolaitoksella ollaan? – Pelastuslaitoksen ja liikenneturvallisuuden kannalta paras olisi, jos lastin lastauksen tai purkamisen hoitaisi lähimmältä pysäköintipaikalta. Liikenneturvallisuus kokonaisuutena huomioiden kadulta purkaminen ja lastaaminen on yleensä turvallisempi vaihtoehto kuin jalkakäytävältä, toteaa pelastuspäällikkö Teemu-Taavetti Toivonen . – Satakunnankatu on meidän hyökkäysreitti länteen päin mentäessä ja lastaamisesta tai purkamisesta voi olla meille haittaa, jos toinen länteen päin menevistä kaistoista on suljettuna tästä johtuen. Järvilehto toteaa, että esimerkiksi posti pysäköi jalkakäytävälle joka päivä. Moro vei Järvilehdon kolme kysymystä pysäköinninvalvonnan kommentoitavaksi. Sieltä todetaan, ettei yksittäisiä tapauksia kommentoida, mutta yleisellä tasolla kyllä. Miksi Satakunnankadun jalkakäytävällä pysähtymisestä ei sakoteta tasapuolisesti eri huoltoajoja, vs. katupäällikkö Kari Kannisto? – Kaikkia ajoneuvoja kohdellaan tasapuolisesti. Yksittäistä väärin pysäköityä ajoneuvoa ei siis esimerkiksi verrata muihin pysäköityihin ajoneuvoihin. Miten liikkeemme tavarantoimitukset pitäisi käytännössä hoitaa? – Katualueelta tapahtuva huoltoliikenne tulee ensisijaisesti tehdä pysäköintiruudusta tai ajoradalta. Pakottavassa tarpeessa, muun muassa pysäyttäminen kielletty -merkin vaikutusalueella, jalkakäytävällä, mutta se ei saa haitata jalankulkua ja kevyttä liikennettä. Onko pysäköinninvalvojien provisio niin kovaa luokkaa, että kannattaa työajan jälkeen kiertää sakottamassa? – Pysäköinninvalvoja samoin kuin pysäköinnintarkastajat ovat kuukausipalkalla. Kenelläkään kaupungin palveluksessa olevalla henkilöllä ei ole provisiopalkkaa eikä edes tulospalkkausta. Kukaan tarkastaja ei tee virhemaksuja omalla ajalla eikä työaika aina pääty kello 16.