Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Bussit siirtymässä keskeiselle ravintolakadulle Tampereen keskustassa – Yrittäjät kommentoivat muutosta: ”Mieluummin niin, että myllätään kertalaakista koko kylä”

Kenties jotakin hyvää ja jotakin huonoa. Näin kommentoidaan perjantaina monesta Tampereen Aleksanterinkadulla toimivasta yrityksestä kadun kenties jo tammikuussa 2020 muuttuvia liikennejärjestelyjä. – Tuskin muutoksesta haittaakaan olisi. Onhan se mahdollista, että se vaikuttaisi positiivisesti. Voisihan se virkistää jo entuudestaan vilkasta katua, arvioi Aleksanterinkadulla pitkään toimineen Siipiweikot-ravintolan perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Pekka Yli-Houhala . – Ensimmäisenä ajatuksena on ollut hämmästystä ja negatiivisia asioita. Kuinka asia vaikuttaisi asiakasvirtoihin ja muutenkin katuun? Se on jo nyt kapea ja taloja on molemmin puolin, miettii ravintola 2H+K:n vuoropäällikkö Jarmo Viik . – Mieluummin niin, että myllätään kertalaakista koko kylä. Mielestäni tähän kannattaa suhtautua positiivisesti, sanoo puolestaan Aleksanterinkadulla yli 40 vuotta toimineen pizzeria Napolin yrittäjä Birgitta Räsänen . Pysäkki toisi kadulle lisää jalankulkijoita Aamulehti kertoi viime viikolla suunnitelmista siirtää osa Hämeenkadulta etelän suuntaan kulkevasta bussiliikenteestä ajamaan väliaikaisesti uutta reittiä pitkin. Jos kaupunki päättää marraskuussa, että raitiotietä jatketaan Koskipuistosta kohti Hantanpäätä, osa busseista kulkisi poikkeusreitillä Aleksanterinkadulla. Järjestely poistaisi Aleksanterinkadulta osan sen pysäköintipaikoista ja toisi sinne bussipysäkin, kertoo raitiotien kehitysohjelman yritysyhteyshenkilö Henna Puisto . Hän on ollut mahdollisista muutoksista yhteydessä alueen yrityksiin ja ollut mukana järjestämässä yrittäjille infotilaisuuksia. Puiston kokemuksen mukaan alueen yrittäjät ovat suhtautuneet mahdolliseen muutokseen pääasiassa avoimin mielin. – Positiivisena on pidetty sitä, että bussipysäkki toisi kadulle lisää jalankulkijoita. Toisaalta heitä on mietityttänyt, miten jakeluliikenne silloin sujuisi. Terassit saisivat jäädä Aamulehden haastattelemissa yrityksissä monia mietityttävät juuri Puiston mainitsemat asiat. Lisäksi monia mietityttää se, miten käy kadun siisteyden ja milloin konkreettisia muutoksia alettaisiin tehdä. – Toivottavasti muutoksia ei tehtäisi heti uudenvuoden jälkeisen alennusmyyntiviikon aikaan. Se on monelle kauppiaalle yksi parhaista viikoista. Siitä kyllä olen iloinen, että ravintoloiden terassit saisivat jäädä. Niillä on meille todella iso merkitys, kertoo Napolin Räsänen. – Entä miten asia vaikuttaisi asuinhuoneistoihin? Lisääntyvä liikenne lisäisi myös melua, sanoo 2H+K:n Viik. Yritysten tiedot mahdollisesti tulossa olevista muutoksista kuitenkin vaihtelevat. Siinä, missä osassa asioista on jo keskusteltu henkilökunnan kanssa, osassa suunnitelmasta kuullaan vasta Aamulehden toimittajalta. Jos raitiotietä jatketaan Koskipuistosta kohti Hatanpäätä, osa bussiliikenteestä siirrettäisiin Hatanpään valtatieltä Aleksanterinkadulle. Aikaisintaan joukkoliikenteen muutosjärjestelyt voitaisiin ottaa käyttöön tammikuussa 2020. Osa Aleksanterinkadun pysäköintipaikoista poistettaisiin käytöstä. Näin tehtäisiin esimerkiksi Verkatehtaankadun ja Otavalankadun välillä sijaitseville vinoparkeille ja kadunvarsipaikoille. Suunnitelmien mukaan bussipysäkki tuotaisiin Aleksanteri 28:n kohdalle. Poikkeusjärjestelyjen arvioitaisiin olevan voimassa ainakin vuoden 2020 ajan.