Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Näin koronavirus vaikuttaa tamperelaisiin yrityksiin: Yhden varauskalenteri tyhjenee, toisen tuotteet seisovat varastoissa ja kolmatta työllistävät poikkeukselliset koronakysymykset

Suomalaisyrityksistä yli 90 prosenttia uskoo koronaviruksen vaikuttavan kielteisesti oman yrityksen toimintaan kevään aikana. Pirkanmaalla yritykset näkevät tilanteen yhtä synkkänä kuin muualla Suomessa. Keskuskauppakamarin kyselyyn vastanneista Tampereen kauppakamarin yli viidestäsadasta jäsenyrityksestä 95,9 prosenttia arvioi, että koronavirus tulee vaikuttamaan yrityksen toimintaan. Koko maassa yli puolet noin 3 800 kyselyyn vastanneesta yrityksestä kertoo, että koronavirus on jo vaikuttanut liikevaihtoon kielteisesti. Pirkanmaalla 32,5 prosenttia vastaajayrityksistä sanoo, että koronavirus on vaikuttanut liikevaihtoon jo jonkin verran negatiivisesti ja 19,3 prosenttia, että negatiivista vaikutusta on ollut jo paljon. – Tilanne on poikkeuksellisen paha ja koskee koko yrityskenttää erittäin laajasti, Tampereen kauppakamarin apulaisjohtaja Markus Sjölund sanoo. Yt-neuvotteluja aloitettu Pirkanmaalaisten yritysten näkemykset tilanteesta eivät kyselyn tulosten perusteella juuri eroa muualla maassa toimivien yritysten ajatuksista. Koko maassa liki kolmasosa yrityksistä näkee koronavirustilanteen lisänneen merkittävästi konkurssin todennäköisyyttä. Pirkanmaalaisista vastaajayrityksistä 31,3 prosenttia eli 155 yritystä arvioi samoin. Koko maassa valtaosa kyselyyn vastanneista sanoo, että edessä on lomautuksia ja irtisanomisia. Pirkanmaalla liki puolet, 49,4 prosenttia, kyselyyn vastanneista yrityksistä ennakoi vähän tai paljon, että lomautuksia tai irtisanomisia on edessä. Paljon tai jonkin verran negatiivista vaikutusta liikevaihtoonsa odottaa valtaosa pirkanmaalaisista vastaajayrityksistä, yhteensä 90,9 prosenttia vastaajista. Vain 9,1 prosenttia arvioi, ettei negatiivista vaikutusta liikevaihtoon ole tiedossa seuraavien kahden kuukauden aikana. Tilanteen poikkeuksellisuutta kuvaa Sjölundin mukaan vastaukset juuri tähän kysymykseen. – Finanssikriisin ollessa pahimmillaan keväällä 2009, puolet yrityksistä ilmoitti, että liikevaihto kärsii, hän vertaa. Keskuskauppakamarin mukaan koronaviruksen vaikutukset tuntuvat Suomessa kaikenkokoisissa yrityksissä, mutta erityisesti ne iskevät pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Neutraali tiedottaminen Koko maassa lähes neljännes vastaajayrityksistä ja Pirkanmaalla 23,7 prosenttia on jo kutsunut yt-neuvottelut koolle tai antanut lomautusvaroituksen. Se, millaiseksi vuosi 2020 lopulta yrityksille muodostuu, riippuu Sjölundin mukaan kolmannesta ja neljännestä neljänneksestä. Toinen neljännes on hänen mukaansa jo menetetty. Pirkanmaalla monet yritykset painottivat kyselyn avoimessa vastauskohdassa rationaalisen ja neutraalin tiedottamisen merkitystä. Sjölund huomauttaa, että osa yrityksistä pitää ovensa edelleen auki. – Jos on sellainen mentaliteetti, että on täysi ulkonaliikkumiskielto, se saattaa viedä viimeisetkin asiakkaat pois. Ääni halutaan kuuluviin Kyselyn otos pirkanmaalaisista yrityksistä ja erityisesti työnantajayrityksistä on Sjölundin mukaan erinomainen. Hän näkee, että vastausprosentti kertoo siitä, miten tärkeänä yrittäjät pitävät nyt äänensä kuuluviin saamista. Tampereen kauppakamarin noin 2 100 jäsenyrityksestä yli 500 vastasi alkuviikosta toteutettuun kyselyyn. Sjölund vertaa vastaajamäärää suhdannekyselyyn, joka toteutetaan kahdesti vuodessa. Kahden viikon vastausajalla vastauksia saadaan parhaimmillaankin nelisensataa. Nyt vastauksia kerättiin maanantain ja tiistain aikana, ja vastauksia saatiin enemmän. – Vastausprosentti kertoo yrittäjien halusta kertoa siitä ahdingosta, mikä nyt on päällä. Yrittäjän näkemys Koronavirus uhkaa leikata liikevaihtoa Tamperelainen parturi-kampaamo, asianajotoimisto ja muun muassa liikelahjoja tekevä yritys kertovat, mitä koronavirusepidemia tarkoittaa yritysten arjessa. Fanituotteet seisovat pahvilaatikoissa High Peak Finland oy:n varastoissa. Myöskään yrityslahjoille ei ole nyt kysyntää. Messut ja tapahtumat, joissa asiakas- ja mainoslahjoja piti jakaa, on peruttu. Koronaviruksen leviäminen on lähes halvaannuttanut tamperelaisyrityksen toiminnan. Kehitysjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Jukka Lylykorpi kertoo, että yrityslahjat ja tapahtumien fanituotteet muodostavat High Peakin kaksi tärkeintä liiketoiminta-aluetta. Messuilla jaettavien give away -tuotteiden osuus näyttelee 35–40 prosenttia koko yrityksen liikevaihdosta. – Pahimmassa skenaariossa koronaviruksen vuoksi 60–70 prosenttia liikevaihdosta leikataan. Riittääköhän sekään? Lylykorpi pohtii. Samaan hengenvetoon hän haluaa sanoa, että High Peak yrittää kyllä. Asiakkaita on kannustettu muistamaan omia asiakkaitaan ja kotona työskentelevää henkilökuntaa. Vauhdilla on keksitty uusia tapoja, esimerkiksi suoraan asiakkaan tai työntekijän kotiin lähetettävät etäpalaverikahvit. – Ei auta vaipua alakuloon. Aina on joku, joka ymmärtää asiakkaista huolehtimisen periaatteen, vaikka mielen päällä onkin tärkeämpiä asioita, kuten terveys ja läheisten jaksaminen. Asian voi nähdä myös niin, että nyt on hyvä paikka erottua huomioimalla asiakas. Kaikin tavoin poikkeuksellinen Jukka Lylykorpi perusti High Peakin Tampereella vuonna 1996. Yli 20 yrittäjävuoden aikana hän ei ole kohdannut mitään sellaista kuin koronavirus. – Tilanne on täysin poikkeuksellinen laajuudessaan, ärhäkkyydessään ja nopeudessaan. Kyllä nyt kuritetaan joka suunnalta. On aiemminkin ollut vaikeita aikoja. – Silloin olemme panneet tohvelia toisen eteen ja olleet kekseliäitä. Nyt on sellainen olo, ettei se yksistään riitä. High Peak toimittaa Suomessa fanituotteita esimerkiksi Pori Jazzille ja Jääkiekkoliitolle. Yrityksellä on myös kansainvälisiä lisenssisopimuksia FIA:n alaisten ralli- ja rallicross-sarjojen kanssa. – Lisenssien verkkokaupat toimivat, mutta niiden menekki on vahvasti liitoksissa tapahtuman ajankohtaan. Yritys työllistää reilu 30 henkilöä kolmella paikkakunnalla. Lylykorpi haluaa edelleen uskoa, että pohjalta noustaan. – Muistetaan kotimaisia ja paikallisia toimijoita. Käytetään rahaa. Nyt ei auta halvaantua. Kalenteri tyhjenee Ensimmäiset asiakkaat peruivat parturi-kampaamo Unique Raikkaaseen varaamansa ajat viime viikolla. Tällä viikolla kalenteri on tyhjentynyt kiihtyvällä tahdilla. Yrittäjät Annika Halme ja Johanna Simola kertovat, että peruutuksia on tehty joka päivä. Halme ja Simola ovat olleet yhtiökumppanit 11 vuotta. Kun he avasivat ensimmäisen Unique-liikkeensä vuonna 2009, ihmiset ihmettelivät, miten he uskaltavat. Halme ja Simola näkivät, että taantumassakin on toimittava. Koronaviruksen varjossa tilanne näyttäytyy toisenlaisena. Halme kuvailee sitä uudeksi ja pelottavaksi. Asiakkaat jäävät koronaviruksen pelossa kotiin. Saman viestin yrittäjät ovat kuulleet ympäri Suomea. – Näitä jälkiä korjataan vielä vuodenkin päästä, Halme sanoo. Hän toteaa, että vaikka rahat riittäisivät kriisin yli, kenenkään kassa ei ole pohjaton. Uusi vuosi, uusi liike Yhtiökumppanit avasivat toisen liikkeensä Tampereen keskustaan vuodenvaihteen jälkeen. Uuteen liiketilaan on sitouduttu ja investoitu. Halmella ja Simolalla ei ole palkallista henkilökuntaa, mutta he tarjoavat liikkeissään puitteet kuudelle omalla toiminimellään töitä tekevälle. Yrittäjät toivovat päättäjiltä riittäviä toimia, kuten alv-huojennuksia. – Maksuaikataulujen pidennys ainoastaan lykkää kriisiä. Toinen vaihtoehto olisi toimia kuten muut Norja: velvoittaa sulkemaan kampaamot ja muut kauneudenhoitoalan toimipisteet. – Silloin keskeytysvakuutus korvaisi sulkemisen. Nyt asiakkaita ei ole, mutta keskeytysvakuutus ei korvaa mitään, Halme sanoo. Yrittäjät näkevät, että poikkeuksellinen tilanne voi yhdistää suomalaiset myös hyvällä tavalla. Halme ja Simola kannustavat tukemaan pieniä yrittäjiä. – Jos ei tahdo käyttää palveluita juuri nyt, voi ostaa lahjakortin tai ostaa tuotteita hyllystä. Poikkeuksellisia kysymyksiä Asianajotoimistossa poikkeuksellinen aika tarkoittaa poikkeuksellisia yhteydenottoja. Tampereen Keskustorilla toimivan Asianajotoimisto Merkuriuksen asianajajat saavat tällä hetkellä vastata kysymyksiin koronaviruksen aiheuttamista tilanteista. Moni niistä on tullut eteen yllättäen. Asianajaja, osakas Kirsi-Marja Salokangas kertoo, että yksinkertaisimmillaan koronavirustilanne herättää kysymyksen vaikkapa siitä, kuka maksaa ruoan, jota ei yhtäkkiä tarvita. Hän antaa esimerkiksi ravintolan, joka on ennakoinut ruokamenekkiä ja tilannut etukäteen kalaa. Jos ravintola on suljettava koronaviruksen vuoksi, herää kysymys, onko etukäteen sitovasti tilatusta kalasta maksettava vai voiko tilauksen perua. Vastaus selvitetään sopimusta tulkitsemalla. Tilanteet ovat usein monimutkaisia. Virtuaaliset tapaamiset Asianajotoimiston arjessa koronaviruksen leviäminen näkyy myös siinä, että kaikki asiakastilaisuudet ja palaverit on siirretty virtuaalisiksi. Etätöitä tekee tällä hetkellä noin puolet Merkuriuksen henkilökunnasta, mutta se on Salokankaan mukaan tavallista normaalistikin. Hän ennakoi, että koronavirukseen liittyvät asiakkaiden yhteydenotot tulevat jatkumaan. – Onhan tämä tilanne tosi poikkeuksellinen, jotain, mitä en ole oman 15 vuoden urani aikana nähnyt. Koronavirus vaikuttaa monien asiakkaidemme liiketoimintaan ja herättää paljon kysymyksiä, Salokangas sanoo. – Aina, kun on kriisitilanne, työ- ja sopimusasiat korostuvat. Yleensä alkuvaiheessa ollaan sovinnollisempia, mutta kriisin pitkittyessä tai jälkeen pidetään tiukemmin huolta omista oikeuksista.