Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Leivästä, viinistä ja kiisselistä tehty Matti Nykänen oli teos, johon kohde oli itsekin tyytyväinen

Ennusmerkit olivat huonot, kun Masa-hiireksi kutsuttu lapsenkasvoinen mäkihyppääjä liiteli Holmenkollenilla sumun läpi maailmanmestaruuteen. Pienempikin profeetta saattoi aavistaa: Ne ottavat maineesi. Ne paisuttelevat sen ja ansaitsevat sillä. Ne lihottavat sinua ja lopulta syövät suihinsa kuin joulukalkkunan. Tulevaisuutesi on oleva kolhuja täynnä. Sinulla pitäisi olla Tuomari Nurmion viileys, jotta voisit selvitä tölväisyistä ja houkutteista. Kalervo Palsa oli pohjoinen taiteilija, joka maalasi omaperäisiä töitään Getsemaneksi nimeämässään Kittilän ateljeessa. Hän kuvasi alitajuntansa ja uniensa demonisia näkyjä. Hän halusi tietoisesti järkyttää ja oli kenties pettynyt siihen, ettei saanut jumalanpilkkasyytöstä Tenttumessias -nimisestä teoksestaan. Hänen taulunsa herättivät kuitenkin muulla tavoin paheksuntaa, ja niitä pidettiin pornografiana. Elämäntapojensa puolesta Palsa ei mahtunut Kittilän kylälle, mutta hän ei osannut asua muuallakaan. Hän ajautui alkoholismiin ja pohti alinomaa itsemurhaa. Vaikeinta oli, kun hän sai käräjillä ehdollisen tuomion puukotuksesta. Elämä jäi lyhyeksi, kun hän kuoli 40-vuotiaana. Vaikutuin Palsan tuotannosta, kun näin sitä ensimmäisen kerran vuonna 2002 Kiasmassa, Helsingin nykytaiteen museossa. Näyttely oli otsikoitu nimellä "Toinen tuleminen". Samalla retkellä törmäsin Matti Nykäsestä tehtyyn muotokuvaan, joka oli niin ikään Kiasmassa esillä. Kun aikaa kului, aloin kuvitella, että sekin olisi ollut Palsan töitä. Muistin kuitenkin väärin. Tarina olisi ollut liian täydellinen, jos rappiotaiteilijaksi moitittu Palsa olisi tehnyt Matti Nykäsestä taulun. Masa-hiiren olivat ikuistaneet kaksi nuorta miestä Jaakko Veijola ja Teemu Väätäinen . Heidän olemuksensa oli Palsasta kaukana, he näyttivät joka äidin toivevävyiltä. Esillä ollut Masa-hiiren muotokuva esitti kilttiä lasta. Se oli kasvokuva siitä sumun läpi liidelleestä poikasesta, joka oli voittoa seuranneessa tv-haastattelussa pelottavan arka. Vaikuttavaksi muotokuvan teki sen materiaali. Samassa näyttelyssä esillä ollut Urho Kekkosen muotokuva oli tehty Sisu-pastilleista. Masa-hiireen oli taas käytetty 15 000 ehtoollisleipää, kaksitoista litraa ehtoollisviiniä ja perunajauhoista tehtyä kiisseliä, jota tarvittiin teknisistä syistä. Taiteilijat kertoivat, etteivät he halunneet mässäillä Nykäsen juomatavoilla, vaan tahtoivat kuvata kansallista tuhlaajapoikaa. Näyttelyn avajaisissa paikalla ollut Nykänen oli tyytyväinen muotokuvaansa. Kun minä myöhemmin seisoin teoksen äärellä, muistelin ehtoollisliturgian sanoja: "Sinun puolestasi annettu. Sinun puolestasi vuodatettu."