Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Rallin MM-sarjassa muhii erikoinen skandaali: Tommi Mäkisen johtaman Toyotan auto herätti kysymyksiä, FIA joutui paikkaamaan virhettään

Useat kansainväliset moottoriurheilusivustot, muun muassa Autosport ja Autohebdo, kertovat, että erään WRC-auton takasiivessä on havaittu poikkeama. Kyseessä on mediatietojen mukaan Tommi Mäkisen johtaman Toyotan Yaris WRC. Huomio kiinnittyy Toyotaan myös siksi, että sen takasiipi on selvästi erilainen kuin Citroënin, Hyundain tai M-Sportin, joiden siivet ovat ulkonäön puolesta hyvin lähellä toisiaan. Yaris WRC:n takasiivessä kerrotaan olevan elementti, joka on kolme senttiä suurempi kuin säännöissä mainittu maksimi. FIAn rallipomon Yves Mattonin mukaan asia ei ole näin yksinkertainen. Eroja tulkinnassa FIA on luokitellut kyseisen takasiiven kauden 2017 alussa, ja siipi on läpäissyt sen jälkeen jokaisessa rallissa tehdyn katsastuksen – koska siipi on edelleen tuon vuonna 2017 tehdyn luokittelutodistuksen mukainen. Mattonin mukaan tällainen tilanne on päässyt syntymään, koska aerodynamiikkasääntöjä on ollut mahdollista tulkita eri tavoin. – Säännöt ovat monimutkaiset. Emme vain anna talleille tiettyjä mittoja, joiden sisällä tulee pysyä. Kun kaikki asiaan vaikuttavat elementit ottaa huomioon, voi syntyä erilaisia tulkintoja, Matton sanoi Autosportille. Oman salamyhkäisyytensä asiaan tuo se, että luokittelua koskeva sääntökirjan laajennusosa ei ole julkinen. "Meidän vikamme" Matton kertoo FIAn toimittaneen talleille asiakirjan, jossa täsmennetään ohjeita takasiiven kokoon ja muotoiluun liittyen. Asiakirja ei vaikuta aerodynamiikkasääntöihin itseensä vaan siihen, miten niitä pitää tulkita. Siipien tulee olla tämän ohjeistuksen mukaisia syyskuisessa Turkin rallissa. Ennen sitä ajetaan yksi osakilpailu, Saksan MM-ralli. Matton kiistää, että yksi talli olisi ajanut tähän saakka sääntöjenvastaisella autolla FIAn hyväksymänä. – Olemme pyytäneet kaikkia talleja mukauttamaan luokittelunsa tähän asiakirjaan. Tarkoittaako tämä sitä, että mikään neljästä tallista ei toimi sääntöjen mukaan? Ei. Kaikki neljä tallia toimivat luokittelupapereidensa mukaan. – Kenen syytä on se, että tarvitsemme tämän selvennyksen? Sanoisin, että jos joku on syyllinen, se on FIA. Autohebdon mukaan keskustelu asiasta alkoi, kun eräs talli – mahdollisesti Citroën – valmisteli päivitystä omaan takasiipeensä ja huomasi muiden siipiä tarkastellessaan poikkeaman. – Ennen tätä kukaan ei ollut kysynyt tästä. Emme tajunneet, että tätä sääntöä voisi tulkita eri tavalla, mutta nyt se on kaikille selvää. Esimerkiksi WRC Wings -sivusto päättää oman aihetta käsittelevän artikkelinsa puhuttelevaan virkkeeseen: – Mikäli emme saa selityksiä ja Turkin rallin alla tehdään muutoksia, se avaa vaarallisen oven aikaisempien tulosten ja titteleiden kyseenalaistamiselle. Lähteet: Autosport, Autohebdo, WRC Wings