Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Pitääkö lapsen oppimisesta huolestua? Näin kokenut opettaja ohjeistaa koronatestiä ja sen tuloksia odottavia huoltajia: ”Puhutaan huolista mieluiten aikuisten kesken”

Luokanopettaja Taina Haapala Tampereelta Hatanpään koulusta seuraa juuri koulunsa aloittaneen 1A:n kouluinnostusta lähes 25 vuoden kokemuksella. Hän uskoo, että oppilaan viikon tai kahdenkin poissaolo sujuu oppimisen kannalta hyvin, jos opettaja pitää kotiin yhteyttä, antaa tehtäviä ja aikuiset puhuvat huolista keskenään. Haapalan omat oppilaat olivat saapuneet tiistaihin mennessä normaalisti kouluun, mutta hengitystieoireet ja koronatestiin meno ovat tuttuja rinnakkaisluokalta. – Aamulla kuulin, kun puhelimessa annettiin neuvo, että nyt ei muuta kuin jäädä kotiin ja käydä testeissä. Olemme tiedostaneet tilanteen täällä, Haapala kertoo. Yhteydenpitoa Tampere noudattaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ohjetta, jonka mukaan lievienkin hengitystieoireiden vuoksi on mentävä koronatestiin ja oltava pois koulusta odotteluajan. – Kotiin jäävää ei saa jättää oman onnensa nojaan, vaan pidämme yhteyttä. Jo se vaikuttaa lapsen mielialaan, että hän kuulee opettajan ääneen tai oman vanhemman puhuvan opettajan kanssa, Haapala kertoo. Hän sanoo, että kotiin voidaan antaa koulutehtäviä sen mukaan, mitä oppilaan on niitä mahdollista tehdä. Tehtävissä ja yhteydenpidossa tulee avuksi teknologia, kuten sovellusten videopuhelut. –  Ei se tietenkään korvaa ihan livenä olemista samassa tilassa. Jollain tapaa sen kautta silti yhteys säilyy, kun voi nähdä opettajan videopuhelussa, Haapala sanoo. Kortti postiin Haapala pitää viikkoa pitkänä aikana odottaa testiä ja sen tuloksia. Se voi nostaa myös pelkoja mieleen. Yhteydenpito korostuu entisestään, jos joku oppilaista joutuisi pitkään karanteeniin. Myös tähän tilanteeseen Haapalalla on keinoja, kuten koko ryhmän päivittäiset videopuhelut kotona olevalle. – Voisimme kirjoittaa ja lähettää hänelle myös kivan kortin. Näin lapsi saisi tunteen, että emme ole unohtaneet häntä ja että odotamme häntä kovasti takaisin ja että hän on meille tärkeä. Koulutauko voi häiritä Haapalan mukaan ryhmäytymistä, joka alkaa luokassa ensi hetkestä lähtien. Kouluun koronatauolta palaava voi tuntea itsensä ulkopuoliseksi. – Silloin meikäläisen pitää opettajana saada hänet sisälle ryhmään ja koulurutiineihin. Lapsi oppii kyllä nopeasti, Haapala vakuuttaa. Vanhempia hän kehottaa käyttämään myönteistä puhetta paluusta. – Kouluun liittyen kannattaa puhua iloisia asioita ja tsempata sillä tavalla, Haapala sanoo. Hän neuvoo aikuista ottamaan luokanopettajaan yhteyttä, jos huolia pyörii mielessä. – Puhutaan mieluiten huolista aikuisten kesken, ettei pieni lapsi ala miettiä niitä. Aikuisten murheet ovat liian suuria hänen päähänsä. Opettaja on tärkeä Erityinen aika on muistuttanut Haapalaa opettajan merkityksestä lapsille. –  Tärkeys varsinkin pienille oppilaille korostui korona-aikana. Toki me vietämme paljon aikaa yhdessä. Välillä minua sanotaan äidiksi, välillä isäksi ja onpa joku sanonut vaariksikin, hän kertoo. Jos ongelmia oppimisessa ilmenisi lapsen palatessa kouluun, on koululla siinä tilanteessa lääkkeensä. –  Meillä on madollisuus osallistua osa-aikaiseen erityisopetukseen ja tietysti tukiopetukseen. Työnantajakin voi auttaa – Kyllä meillä on ollut aika vilkasta puhelinneuvonnassa. On ollut paljon hämmennystä, kysymyksiä ja epäselvyyttä, kertoo ylilääkäri Tuire Sannisto Tampereen kaupungin lasten, nuorten ja perheiden palveluista. Hän muistuttaa, että myös hengitystieoireinen henkilökunta jää töistä matalalla kynnyksellä, mikä vaikuttaa palveluihin. Hän toivoo, että työantajat sallisivat huoltajan poissaolon ilman terveydenhoitajan todistusta. – Se ei tuo lapselle helpotusta, eikä tilannetta muuksi muuta. Olemme kokeneet sen normaalioloissakin aika tarpeettomana työnä, Sannisto kertoo. Hän sanoo, että oppiminen ja ryhmäytyminen ovat viime kädessä myös terveydenhuollon huoli. – Silti luottamus on siihen, että koulut tekevät parhaansa hankalassa tilanteessa. Koronapandemian aikana huolehdittava erityisen tarkoin, että sairaana ja etenkään hengitystieoireisena ei tulla kouluun. Opettaja ohjaa oppilaan kotiin tai jatkohoitoon, jos hän sairastuu koulupäivän aikana. Jos oppilas tarvitsee terveydenhuollon ammattilaisen arviota äkillisesti sairastuttuaan, yhteys terveyspalveluiden neuvontaan ja ajanvaraukseen numeroon 03 10023 kello 7–22. Yöaikana yhteys Acutaan. Jos huoltajan työnantaja edellyttää äkillisesti sairastuneen lapsen hoitoa varten todistusta, sen saa terveydenhoitajalta puhelinkeskustelun kautta.