Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Amorella siirrettiin Långnäsin satamaan Ahvenanmaalla – näin tapahtumat sunnuntaina etenivät

Ahvenanmaan rannikolla sunnuntaina karille ajanut Viking Amorella -matkustajalautta saatiin keskiviikkoiltana hinattua aivan Långnäsin sataman tuntumaan Ahvenanmaalla. Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström arveli illalla kello 19:n jälkeen, että alus olisi perillä satamassa kello 20:n tietämissä. Siirto alkoi keskiviikkona iltapäivällä. Sen jälkeen kun alusta päästiin hinaamaan, matka kohti satamaa kulki verkkaisesti mutta varmasti vailla ongelmia. Alusta lähdettiin hinaamaan Järsön saaren edustalta, minne se ajettiin sunnuntaina pohjakosketuksen jälkeen. Långnäsin satamasta Amorella viedään korjaustelakalle Naantaliin. Viking Linen mukaan tarkkaa aikataulua tälle ei ole vielä vahvistettu. Siirto viivästyi hieman alun perin arvellusta, sillä aluksen hinaaminen oli määrä aloittaa puoliltapäivin. –  Sanoimme jo alun perin, että tässä voi mennä pitempään. Ei tässä hosuta, eikä meillä ole mihinkään kiirekään. En tarkkaan tiedä, miksi siirto on viivästynyt, mutta toiset tehtävät vain vievät enemmän aikaa kun toiset, kertoi Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström . Boijer-Svahnströmin mukaan alukseen ollaan koko ajan radioyhteydessä. Kun alus on saatu siirrettyä läheiseen Långnäsin satamaan Ahvenanmaalla, aluksen kyydissä olleet henkilöautot ja rahti puretaan. Lautalla on edelleen kymmenittäin rekkoja ja henkilöautoja. Onnettomuuden syy ei vielä selvillä Sunnuntaina karille ajaneen Amorellan kyydistä evakuoitiin noin 200 matkustajaa sekä osa 80-henkisestä miehistöstä. Aluksen kyydissä on yhä osa miehistöstä, 41 rekkaa, noin 40 henkilöautoa ja matkustajien matkatavarat. Amorella-laivan pohjassa on useita reikiä, ja alukseen tuli jonkin verran vettä sisälle, yhtiön tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström kertoi STT:lle maanantaina. Vahinkojen laajuutta arvioidaan yhä. Sukeltajat ovat tutkineet alusta ja kuvanneet sen pohjaa sunnuntain ja maanantain aikana. Onnettomuuden syytä selvitetään viranomaisten kanssa. –  Emme viitsi mennä spekuloimaan syytä. Asioita täytyy edelleen kartoittaa ja tutkia ennen kuin tiedetään syytä. Mutta harvinaisiahan nämä (onnettomuudet) ovat, Boijer-Svahnström kertoo. Tavoitteena on siirtää Amorella korjattavaksi Turun korjaustelakalle Naantaliin. Vahingot eivät tiedotusjohtajan mukaan ole niin mittavat, ettei laivaa saisi korjattua takaisin liikennöintiin. Amorella on tällä hetkellä Järsö-nimisen saaren rannassa, minne se ajettiin pohjakosketuksen jälkeen. Aluksen turvallinen siirtäminen ja telakalle hinaaminen vaatii vielä selvittelyä. Tiedotusjohtajan mukaan laivaa ei pystytty siirtämään vielä maanantaina. –  Se on mutapohja, missä laiva makaa. On hyvä, että se on pehmeä pohja, mutta se on aika tiiviisti kiinni siinä. Voi mennä muutama päivä ennen kuin pääsemme irrottamaan Amorellaa. Ruotsalaislehti Aftonbladet julkaisi jo heti sunnuntaina Amorellan hätänauhoitteen. Nauhoitteella Amorella lähetti may day -kutsun, jossa se kertoi, että laivassa on vuotoja useissa eri osastoissa. Otkes on laivaa vastassa telakalla Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) ilmoitti heti sunnuntaina aloittaneensa tapauksesta tutkinnan. Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmi kertoo STT:lle, että tutkinta on lähtenyt hyvin käyntiin, mutta hän ei halua spekuloida onnettomuuden syistä. Tapahtumien kulku varmistetaan ensin, minkä jälkeen siitä voidaan kertoa julkisuuteen. Nurmi arvioi, että tähän kuluu aikaa kuukaudesta kahteen. Otkes on puhuttanut ja kuullut asianosaisia, ja tarkempi tekninen tutkinta alkaa myöhemmin. –  Tähtäämme siihen, että kun alus tulee korjaustelakalle, ollaan paattia vastassa siellä, Nurmi kertoo. Nurmen mukaan laivan vauriot näkyvät paremmin, kun alus on kuivilla. Lisäksi vauriontorjuntatoimenpiteitä ei haluta häiritä. Tärkeässä osassa tutkintaa ovat tekniset tallenteet, jotka ovat kuin laivan musta laatikko. Tutkinnassa selvitetään, miten alus on kulkenut ja miten sitä on ohjattu. Lisäksi selvitetään teknisten järjestelmien toiminta ja mahdolliset häiriöt. –  Meillä ei ole viitteitä siitä, että teknistä vikaa olisi ollut, mutta se ei tarkoita, ettei sitä olisi voinut olla, Nurmi sanoo. Otkes tutkii myös pelastustoimet ja niiden onnistumisen. "Laivan jättö aina vaarallinen" Viking Amorella joutui aiemmin onnettomuuteen vastaavassa kohdassa. Vuonna 2013 se ajoi karille samassa kapeikossa. Tuolloin aluksella tehtiin huoltotöitä, jotka katkaisivat sähköt juuri kapeikon kohdalla. Laivaa ei voinut ohjata neljän minuutin aikana, eikä hätäankkurointi estänyt karilleajoa. Vuoden 2013 onnettomuus erosi juuri tapahtuneesta onnettomuudesta siten, ettei vuoto muodostunut niin vakavaksi, että matkustajia olisi pitänyt evakuoida. – Laivan jättö on aina vaarallinen, kommentoi Nurmi eilistä evakuointia, jossa 200 matkustajaa pelastettiin vuotavalta laivalta. Toisaalta nyt evakuoitavia ihmisiä oli koronaviruksen matkustusvaikutusten vuoksi vähemmän kuin vuonna 2013 olisi ollut. Normaaliaikoina laivalla on ollut nelinumeroinen määrä ihmisiä. "Ei tämä ole vaarallinen reitti" Laivalta evakuoitiin sunnuntaina kaikki noin 200 matkustajaa sekä osa 80-henkisestä miehistöstä. Boijer-Svahnström kertoo, että laivalla on vielä 49 miehistön jäsentä, jotka työskentelevät laivan sähkö- ja koneosastoilla. Myös päällystö on laivalla. Lisäksi laivan kyydissä on 41 rekkaa ja noin 40 henkilöautoa sekä matkustajien matkatavarat. –  Nyt pohditaan, miten ne saadaan kuljetettua turvallisesti maihin. Yksi mahdollisuus on, että rahti tyhjennetään ennen kuin laiva siirretään Naantaliin, Boijer-Svahnström kertoo. Tiedotusjohtajan mukaan liikennehäiriöt jäävät pieniksi. Amorellan korvaa sen sisaralus Gabriella, joka normaalisti liikennöi Helsingistä Tallinnaan. Gabriella kulkee samalla reitillä kuin Amorella, eli Ahvenanmaan saaristossa saman kapeikon läpi, missä sunnuntainen pohjakosketus tapahtui. –  Ei tämä ole mikään vaarallinen reitti. Meidän kaikki laivamme menevät tästä, Boijer-Svahnström vakuuttaa. Karille ajosta ei aiheutunut henkilövahinkoja. Merivartioston sunnuntai-iltana jakama kuva näyttää laivan kallistuman: Merivartiosto julkaisi suuresta pelastusoperaatiosta myös videon alkuillasta: Näin tilanne eteni Länsi-Suomen merivartiolaitos kertoi sunnuntaina illansuussa, miten tapahtumat etenivät. Kello 18 aikaan aluksen tilanteen kerrottiin olevan vakaa, kun kaikki tarvittavat evakuoinnit oli saatu tehtyä. Tarkkoja tietoja laivan vahingoista ei vielä tiedetty, mutta esimerkiksi öljyvuodosta ei ollut välittömästi tietoa. 12.35: Matkustaja-alus Viking Amorella ajoi karille Ahvenanmaan itäpuolella Östra Julgrundin kupeessa. Pohjakosketuksen jälkeen alus ajoi tarkoituksella rantaa tilanteen vakauttamiseksi. Paikalle hälytettiin lukuisia pintayksiköitä sekä molemmat Etelä-Suomen meripelastushelikopterit sekä valvontalentokone. 15.05: Aluksen ohjaamossa oli Rajavartiolaitoksen yhteysupseeri ja Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen meripelastukseen erikoiskoulutettu erikoisryhmä. Meripelastuskeskuksessa Turussa operaatiota oli tukemassa lisäksi mirg-palomestari. Alueella oli valmius ohjata ilma-alusliikennettä, jos ilmassa olisi ollut samaan aikaan useita ilma-aluksia. Valmius suurtehopumppukaluston siirtämiseksi oli olemassa. Aluksen päällikkö päätti evakuoida kaikki matkustajat sekä osan henkilökunnasta. 15.40: Ensimmäiset 30 ihmistä evakuoitiin ja heidät kuljetettiin Långnäsiin. Kaikki oli saatu evakuoitua noin kello 17. 17.30: Maarianhaminan merivartioasemalla on kokoontunut paikallinen johtoryhmä, joka vastaa evakuoinnin valmisteluista maakunnan alueella. Långnäsin sataman läheisyyteen perustettiin evakuointikeskus. Evakuoitujen kokoamiskeskukset ovat etukäteen valmisteltu osana merivartiostojen suuronnettomuus suunnitelmia. Evakuoitujen kokoamiskeskuksessa terveydenhuoltoviranomaiset sekä SPR vastaanottaa evakuoidut ja varmistavat heidän fyysisen ja henkisen tilan. Tämän jälkeen varustamo hoitaa jatkokuljetukset ja majoitukset ja muut tarvittavat toimenpiteet. Tämän hetkisen tiedon mukaan aluksesta ei vuoda öljyä. Onnettomuuspaikka sijaitsee Ahvenanmaan kunnan alueella, joten maakunnan viranomaiset vastaavat öljyntorjunnasta. Meripelastustehtävän johtaminen on Rajavartiolaitoksen vastuulla myös Ahvenanmaan maakunnan alueella. Maakunnalla on valmius ja välineistö aluksen puomittamiseen. Vakaus kärsi osumasta Länsi-Suomen merivartioston tiedottamisesta vastaava Samu Hiljanen kertoi Aamulehdelle sunnuntaina iltapäivällä, että Amorella otti runsaasti vettä sisäänsä, ja se ajettiin tarkoituksella matalikkoon. – Aluksen vakaus on kärsinyt erittäin paljon vuodosta. Se on saatu ajettua rantaan, että estettäisiin uppoaminen. Se on ajettu niin matalaan, että se on jäänyt kiinni. Laiva kallistui Hiljasen mukaan lievästi. – Matkustaja-aluksella tietysti lieväkin kallistuma on jo aika ikävän tuntuinen. Alueella oli tapahtuma-aikaan hyvä sää. Hiljanen kommentoi, että matkustajia oli laivassa aluksen kokoon nähden vähän. Kaikkiaan Amorellalle mahtuisi 2 480 matkustajaa. Meripelastukselta operaatioon osallistui useita yksiköitä, myös helikoptereita ja erikoiskoulutettuja mirg-ryhmiä. Evakuointeja tehtiin pääasiassa veneillä. Merivartioston iltapäivän arvion mukaan merellä ei näkynyt havaintoja mahdollisesta öljyvuodosta. Tältä näytti, kun ihmisiä kuljetettiin veneellä pois laivasta: Tältä evakuointioperaatio näytti sunnuntaina iltapäivällä: Rysäys ja liikettä Aamulehteen yhteyttä ottanut lukija kertoi sunnuntaina appivanhempiensa olevan Amorellalla. Heidän kertoman mukaan rysäyksen jälkeen laiva oli vielä liikkunut hetken. Matkustajat koottiin pelastusliiveissä kokoontumispaikoille laivan yläosiin. Tilanne vaikutti heidän mukaansa koko ajan vakaalta. Samaa sanoi myös toinen Aamulehteen yhteyttä ottanut matkustaja. Matkustajille tarjottiin hänen mukaansa muun muassa syötävää ja juotavaa. Millainen väylä onnettomuuspaikalla on? Amorella ajoi samassa Hjulgrundin kapeikossa karille myös joulukuussa 2013. Tapahtuma johtui tuolloin sähkökatkosta, ja onnettomuustutkinnan mukaan kyseessä oli inhimillinen virhe. Vuoden 2013 onnettomuuden tutkintaselostuksessa kapeikkoa kuvataan ohjattavuuden kannalta vaativaksi. Väylä on hyvin kapea, ja vesi mataloituu siinä yhden pohjakynnyksen kohdalla 15 metristä runsaaseen yhdeksään metriin. Tällöin niin sanottu matalavesivaikutus aluksen ohjattavuuteen on Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan tuntuva. Kapeikon pohjaolosuhteet luovat siihen lisäksi kanavavaikutuksen, minkä vuoksi idästä saapuva alus pyrkii kääntymään sivuun – ensin vasemmalle ja sitten oikealle. Kapeimmassa kohdassa on Amorellalle riittävää vettä vain noin 150-200 metrin leveydeltä. Kuinka suuri Amorella on? Alus 169 metriä pitkä ja vajaat 28 metriä leveä. Sen syväys on 6,35 metriä. Amorella on rakennettu entisessä Jugoslaviassa vuonna 1988. Alukseen mahtuu matkustajia 2 480.