Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Orkestereiden on nyt aika hakea solistinsa ja kapellimestarinsa läheltä

Voisiko traagisella koronakriisillä olla kehittäviä vaikutuksia musiikkielämään? Ajattelen nyt etenkin klassista konserttitoimintaa, joka pyörii Suomessa näkyvimmin sinfoniaorkestereiden varassa. Orkesterit ovat aina käyttäneet vierailevia kapellimestareita ja solisteja, joista iso osa tulee ulkomailta kansanvälisten agentuurien välittäminä. Systeemi on rullannut omalla painollaan vuosikymmeniä. Kääntöpuolella on kuitenkin kustannusten ja hiilijalanjälkien raskaus. Jokainen ymmärtää, että Suomeen maailmalta lennätetty kapellimestari tai pianosolisti rasittaa kukkaroa ja ilmastoa enemmän kuin läheltä hankittu taiteilija. Talous kummittelee Nyt ollaan yhtäkkiä maailmassa, jossa matkustaminen on hetkeksi pysähtynyt kokonaan, kutistuu keskipitkällä tähtäimellä valtavasti ja vähenee pitemmälläkin aikahaarukalla merkittävästi. Se panee orkesteritkin miettimään tarkoin askelmerkkejään. Kukaan ei tällä hetkellä osaa sanoa varmuudella, mitä tapahtuu vaikkapa Tampere Filharmonian syyskaudelle 2020. Parhaassa tapauksessa kausi toteutuu jollakin tavalla, mutta ei varmasti vanhojen suunnitelmien mukaisesti. Paljon riippuu matkustamisen tulevaisuudesta. Haluavatko kaikki muusikot enää matkustaa ylipäätään? Luulen, että jatkossa esiintymiskeikat ainakin yritetään hakea mahdollisimman läheltä. Talous on vieläkin isompi kummitus. Kun julkinen talous horjuu yhteiskunnan seistessä, kulttuurin rahoitus tulee varmasti niukentumaan. Mistä säästää ensimmäisenä? Jos konserttimäärät halutaan säilyttää kutakuinkin ennallaan, katse kääntyy nopeasti solisteihin ja kapellimestareihin. Solistien määrää voi tietysti vähentää ja soittaa enemmän sellaisia ohjelmia, joissa ei ole solistiteoksia. Toisaalta yleisö haluaa kuulla tuttuja piano-, viulu- ja sellokonserttoja. Ilman kapellimestareita olisi hankalampaa. Ellei tyydytä kamarimusiikkiin, kapellimestarikorokkeelle pitää saada joka viikko hommat hallitseva henkilö. Läheltä löytyy osaamista Yksi tulevaisuudenkuva on se, että suomalaiset orkesterit tulevat tarvitsemaan kotimaisia kapellimestareita ja solisteja aivan uudella volyymilla. Sen sijaan, että tilattaisiin vaikkapa pianosolisti jonkin agentin tallista maailmalta, hänet etsitään kävely-, juna- tai automatkan päästä. Pirkanmaallakin vaikuttaa monia huippumuusikoita, joita ei ole kuultu Tampere Filharmonian solistitehtävissä vuosikausiin. Sitä paitsi orkesterin sisällä on vaikka kuinka paljon omaakin solistivoimaa. Filharmonialla on onnekseen Ylöjärvellä asuva lähiylikapellimestari, vaikka ison agentuurin artisteja onkin. Hänen konserttimääränsä Tampereella on vähentynyt kansainvälisen uran vuoksi, mutta uudessa maailmassa Santtu-Matias Rouvalin kalenterista voi vapautua aikaa kotiorkesterille. Esimerkki: Tampere-talossa saatiin keväältä peruuntunut Verdin Requiem siirrettyä syksyyn 2021 edelleen Rouvalin johtamana.