Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Tamperelainen ei kaipaa pysähdystä Riihimäen asemalla – 18 minuutin aikasäästö voi olla ratkaiseva

Valtio ja kunnat ovat sopineet Suomi-radan ja Turun tunnin junan hankeyhtiöiden perustamisesta ja rahoitusosuuksista. Asiasta kertoi perjantaina Liikenne- ja viestintäministeriö. Näistä hankkeista pirkanmaalaisia liikuttaa Suomi-rata. Turun investointi on tärkeä siinä mielessä, että toteutuessaan tämä vähemmän liikennöity yhteys kilpailisi rahoittajien miljardeista sitä tärkeämmän pääradan kanssa. Hankkeille aiotaan hakea EU:n CEF-rahoitustukea suunnitteluun ja rahoittamiseen aina rakentamisvalmiuteen asti. Jo pelkkä Suomi-radan suunnittelu maksaa arviolta 150 miljoonaa. Alustavat kustannusarviot alittuvat harvoin. Valtio maksaa kustannuksista 51 prosenttia eli 79 miljoonaa euroa. Kuntien osuudesta Tampere maksaa 11,1 miljoonaa. Muista 8 Pirkanmaan kunnasta suurin osuus on Lempäälän 650 000 euroa ja pienin Vesilahden, 60 000. Osakassopimusten lopullinen hyväksyminen ja hankeyhtiöiden perustaminen edellyttävät vielä valtion, kuntien ja Finavian omia päätöksiä. Valtion osuudesta päättää talouspoliittinen ministerivaliokunta maaliskuussa, kunnat helmi–huhtikuussa. Yksi Suomen merkittävimmistä ja eittämättä vaikeimmista infrapäätöksistä on aikanaan se, miten Suomi-radan eli Helsinki–Tampere-välin kapasiteetin ja nopeuden nosto toteutetaan: rakennetaanko tunnin juna eli uusi täysin junayhteys Lentoradan jatkeeksi Helsinki–Vantaan lentoasemalta vai tyydytäänkö rakentamaan lisäraiteita ja rataoikaisuja Riihimäen ja Tampereen välille. Jälkimmäinen vaihtoehto on halvempi, mutta nykytiedon mukaan myös 18 minuuttia hitaampi. Aikasäästö voi tuntua pieneltä, mutta se voi olla ratkaiseva: muodostavatko pääkaupunkiseutu ja Tampereen seutu joskus aidon työssäkäyntialueen? Kaikenlainen kasvu, myös työpaikkojen, keskittyy Suomessa näiden alueiden ja Turun muodostaman kolmion päihin. Tätä kehitystä vastaan ei enää pysty aluepolitiikalla kamppailemaan. Tamperelaisille tai helsinkiläisille on yhdentekevää, pysähtyykö nopea juna Riihimäellä tai Hämeenlinnassa. Pirkanmaalainen pendelöijä ei matkaa Riihimäelle vaan Pasilaan tai Helsingin rautatieasemalle. Riihimäeltä voi kulkea tulevaisuudessakin Helsinkiin töihin, vaikka sitten lähijunalla. Suomi-radan hankeyhtiöön lähti mukaan myös Kanta-Hämeen kuntia, mutta niille varattiin mahdollisuus erkaantua, jos uusi ratalinjaus voittaa.