Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Yli kolmen tunnin vääntö ohitse: Ratikkaa lähdetään jatkamaan Hatanpään valtatielle – Äänestys päättyi 50–16

Raitiotien rakentaminen Hämeenkadulta Hatanpään valtatielle alkaa. Tampereen kaupunginvaltuusto näytti rakentamiselle vihreää valoa kolmen tunnin vääntämisen jälkeen. Keskustelussa valtuusto jakaantui vahvasti rakentamisen kannattajiin ja vastustajiin, mutta äänestys päättyi lopulta selvästi rakentamisen kannalle. Valtuutetuista 50 kannatti Hatanpään valtatien osuuden rakentamista jo hankkeen ensimmäisessä vaiheessa, 16 vastusti. Lisäksi annettiin yksi tyhjä ääni. Suora lähetys on päättynyt. Seurasimme keskustelun kulkua tekstimuotoisesti: 20.28: Toisena äänestetään hylkäysesityksestä. Kaupunginhallituksen pohjaesitys voittaa jälleen, eli ratikan rakentaminen Hatanpään valtatielle on hyväksytty äänin 50–16, yksi tyhjä. 20.24: Ensimmäisenä äänestetään Kalevan muutosesityksestä, siis rakentamisen siirtämisestä tulevaisuuteen. Alkuperäinen esitys voittaa 50–16, yksi tyhjä. 20.10: Puheenvuoroja on jonossa enää kaksi. Pian alkavat äänestykset. Keskustelun kuluessa on siis tehty kannatettu muutosesitys siitä, että Hatanpään haaran rakentamista siirretään tulevaisuuteen. Lisäksi on tehty kannatettu esitys siitä, että päätösesitys hylätään. 20.01: Juhana Suoniemi (vihr.) sanoo jo osoitetun, että ratikka parantaa kaupunkikuvaa. Hanke on myös pysynyt hyvin aikataulussa ja tavoitekustannuksessa. 19.58: Ilkka Porttikivi (sd.) muistuttaa, etteivät sähköbussit ja niihin liittyvä infra ole nekään ilmaisia. 19.55: Atanas Aleksovski (sd.) ihmettelee Hatanpään jatkon rakentamisen kiirettä. 19.51: Maija Kajan (vihr.) painottaa, että ratikassa kyse ei ole liikenne- eikä ilmastohankkeesta vaan kaupunkikehityshankkeesta. Bussireitit eivät kehitä kaupunkia siten kuin se ratikkareitin ympärillä kehittyy. 19.38: Pormestari Lyly muistuttaa, että kaupungin investointibudjetissa näkyy töistä se osuus, joka koskee katuympäristön kehittämistä (reilu neljä miljoonaa euroa). Raitiotien rakentamisinvestoinnin (tällä osuudella reilu 18 miljoonaa euroa) tekee Tampereen raitiotie oy, ja kaupungin käyttötaloudessa investointi näkyy vastikkeena, jota kaupunki maksaa vuosittain. 19.30: Sirpa Pursiainen (kd.) sanoo, että pakolliset ja ei-pakolliset investoinnit pitää erottaa toisistaan. Sisäilmaongelmaiset koulut ovat Pursiaisen mukaan pakollisia investointeja, ratikka ei. ”Meillä on tulevaisuudessa parempaa ja ketterämpää teknologiaa käytössä kuin raiteet, jotka pysyvät paikallaan.” 19.27: Taululla on tällä hetkellä kahdeksan puheenvuoropyyntöä, joten keskustelu näyttää kääntyvän loppusuoralle. 19.24: Vasemmistoliiton Noora Tapio haluaa kaupungin, jossa on vähän autoja ja paljon elämää. ”Ratikka on kokonaisvaltainen kaupunkikehityshanke, ei vain joukkoliikennehanke. Siksi sitä ei voi korvata sähköbusseilla.” 19.21: Veikko Vallin (ps.) kommentoi, että Suomen talouskasvu on hyytymässä ja edessä voivat olla huomattavasti huonommat taloudelliset ajat. Hän näkee ratikkakeskustelussa uskonnollisia piirteitä. 19.18: Petri Siuro (vihr.) sanoo, ettei valtiontukipäätöstä voi jäädä odottamaan, ja hän uskoo, että tuki saadaan, koska valtiontukea ratikkahankkeeseen on jo myönnetty. 19.14: Päätösesitys jakaa paitsi valtuustoa, myös valtuustoryhmiä. Nyt kokoomuksen Antti Ivanoff kertoo kannattavansa sdp:n Sirniön hylkäysesitystä. 19.08: Sirkkaliisa Virtanen (vas.) sanoo, että keskustelu ”tuntuu paluulta menneisyyteen”. Hän sanoo kuulleensa laajasti toiveita siitä, että tehdään keskustassa kaikki kerralla valmiiksi. Helsinkiläiset vieraat puolestaan ihmettelevät sitä, että täällä rakentaminen edistyy toisin kuin Helsingissä, jossa montut pysyvät auki, eikä ketään näy reunalla. 18.57: Anneli Taina (kok.) on huolissaan raketamisaikaisista vaikutuksista ja pääsystä esimerkiksi stadionin alueelle. Monen muun valtuutetun tavoin hän on huolissaan myös Aleksanterinkadun liikenteen sujumisesta, kun bussit ohjataan sinne. 18.55: ”Nyt on mietittävä sitä, miten saadaan tehdystä investoinnista suurin hyöty”, sanoo Kalle Kiili (kesk.) ja kertoo kannattavansa esitystä. 18.50: Ilpo Sirniö (sd.) sanoo, että tästä hankkeesta voidaan päättää sitten, kun etelän suunnan linjaus on suunniteltu valmiiksi asti. 18.46: Matti Höyssä (kok.) sanoo, että Härmälän joukkoliikenteen ongelmat pitää ratkaista busseilla jo nyt. 18.40: Irja Tulonen (kok.) pitää huonona sitä, että puhutaan ”jatkopätkästä”, vaikka kyse on laajemman jatkon alusta. Hän muistuttaa muun muassa Viinikanlahden puhdistamon paikalle tulevasta uudesta asuinalueesta. Tulonen pitää osaa pidetyistä puheenvuoroista harhaanjohtavina: valtionapua voidaan hakea vasta, kun valtuuston päätös on tehty. Hän ei ymmärrä myöskään asian valmistelun arvostelua. 18.36: Iiris Suomela (vihr.) muistuttaa, että maan hallituksen ohjelmassa tukea luvataan nimenomaan ratikan kaltaisiin hankkeisiin, ja kaupunkeja tuetaan joukkoliikenteen ja raideliikenteen kehittämisessä. 18.34: Leena Kostiainen (kok.) kiittelee ratikan suunnittelijoita ja tekijöitä ja sanoo katselevansa ilolla työmaan etenemistä. Hän toivoo kuitenkin edelleen aktiivista yhteistyötä ja keskustelua yrittäjien kanssa. 18.33: Tällä hetkellä pyydettynä on 22 puheenvuoroa. 18.25: Kalervo Kummola (kok.) kannattaa raiteita niin Härmälän kuin Koilliskeskuksen suuntaan, vaikka sanoo, ettei alun perin ollut ratikan kannalla. 18.22: Petri Rajala (kok.) sanoo, että on hankala tilanne sitoutua Hatanpään valtatien haaraan, koska valtionavusta ei ole tietoa. Hän sanoo kuitenkin kannattavansa rakentamista. 18.20: Johtaja Mikko Nurminen kertoo, että valtionapua on käsitelty MAL-sopimusneuvotteluissa. Valtionapuhakemus tehdään heti, jos valtuusto päättää Hatanpään valtatien jatko-osan rakentamisesta. 18.17: Kokoomuksen, kd:n ja rkp:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Ilkka Sasi sanoo, että heidän ryhmässään on sekä esitystä kannattavia että vastustavia valtuutettuja ja osa harkitsee vielä, miten tulee äänestämään. 18.15: Keskustelu näyttää venyvän pitkäksi. Keskustelua on käyty tunnin verran ja puheenvuoropyyntöjä on edelleen taulu täynnä. 18.12: Matti Helimo (vihr.) muistuttaa monen muun esitystä kannattaneen tavoin, että yrityselämä ja Kauppakamari ovat toivoneet, että keskustan myllääminen tehdään kerralla valmiiksi. 18.09: Sari Tanus (kd.) nostaa esiin sähkö- ja hybridibussit ratikan vaihtoehtona. Hän myös katsoo, että ennen jatkopäätöksiä pitää olla kokemuksia ykkösvaiheen toimivuudesta. 18.02: Anne-Mari Jussila (kok.) toteaa, ettei budjettivaltuuston pöly ole ehtinyt laskeutua, kun nyt ollaan tekemässä päätöstä investoinnista, joka tulee ohi kaikkien suunnitelmien. ”Meillä tuntuu olevan tuli takapuolen alla edistää tätä hanketta.” 18.00: Jouni Ovaska (kesk.) sanoo, että kyllä tienpätkissäkin kustannukset ja hyödyt lasketaan tarkkaan. Hän sanoo, että valtionavun saamisesta ratikalle on pidettävä huolta, koska kyseessä on merkittävä summa. 17.56: Jaakko Stenhäll (vihr.) muistuttaa, että joukkoliikenne etelän suunnasta on jo nyt vaikeuksissa, kun matkustajia on niin paljon. 17.53: Mikko Alatalo (kesk.) sanoo, että Areenan rakentaminen tuo matkustajia alueelle ja yhteenmenoon rakentamisessa voi saada säästöjä. Hän kuitenkin muistuttaa, että yksityisautoilua ei sovi unohtaa ja esimerkiksi Vaitinaroon tarvitaan lisäkaista. 17.49: Sdp:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Pekka Salmi sanoo, että suurin osa heidän ryhmästään kannattaa Hatanpään haaran rakentamista, mutta valtuutetuilla on vapaat kädet, ja osa vastustaa. Salmi huomauttaa, että yksityisautoilua tukevia katuhankkeita tehdään joka vuosi, eikä kukaan silloin huutele hyöty-kustannuslaskelmien perään. 17.47: Ilkka Porttikivi (sd.) sanoo, ettei ratikan kakkosvaihetta voi korvata lähijunalla. Hän kehottaa valtuutettuja myös käymään tutustumassa kakkosvaiheen reitin varrella ja perehtymään alueen suunnitelmiin. 17.44: Lassi Kaleva (ps.) sanoo uskovansa, ettei ratikan kakkososaa toteuteta, syynä Vaitinaron vesistötäytön ongelmallisuus ja kaupungin taloustilanne. Kaleva tekee muutosesityksen, että Hatanpään haaran toteuttamista siirretään tulevaisuuteen. 17.41: Anne Liimola (sd.) kertoo olleensa aikoinaan valtuustossa ratikkaa vastaan. ”Mutta koska demokratia on puhunut ja nyt on tarkoitus saada toimiva reitistö, mielestäni paras suunta on kohden Pirkkalaa ja siksi kannatan tätä esitystä.” 17.39: Aila Dündar-Järvinen (sd.) sanoo, että jos valtuusto tänään hylkää esityksen, hän tulkitsee sen niin, ettei valtuusto halua jatkaa raitiotietä etelään. Valtuustosalista kuuluu mutinaa, joka viittaa siihen, että osa valtuutetuista on asiasta eri mieltä. 17.36: Mikko Aaltonen (vas.) ei näe järkeä siitä, että keskustassa avataan taas katuja muutaman vuoden päästä. ”Näen että tässä on hyvä kohta valmistautua raitiotien laajentamiseen.” 17.33: Matti Höyssä (kok.) sanoo, ettei hänelle ole auennut, miksi tämä 700 metrin pätkä olisi liikenteellisesti perusteltu. Häntä askarruttaa yliopiston, Areenan ja Tullin alueen sivuuttaminen sekä muun muassa se, ettei valtiontuesta ole mitään tietoa. Tarkoituksena on ollut, että valtion tukea haetaan vasta valtuuston päätöksen jälkeen. 17.27: Yrjö Schafeitel (Tapu) sanoo kannattavansa Hatanpään haaran rakentamista, vaikka Tapu kolmisen vuotta sitten vastusti ratikan rakentamista. Yksi syy on se, että Pirkankadun pistoraidetta ei tarvitse rakentaa kakkosvaiheessa. Pisto olisi tarvittu siksi, että Taysin linja olisi kääntynyt siellä takaisin tulosuuntaan. ”Jatkopätkä palvelee juuri sitä, että ratikasta saataisiin toimiva ja toivottavasti mahdollisimman vähän tappiota tuottava.” 17.24: VaTan Aarne Raevaara sanoo, että hänen piti esittää päätösesityksen hylkäämistä, mutta Sirniö ehti ensin. Raevaara kannattaa hylkäysesitystä. Hän on huolissaan kustannuksista ja kaipaa hyöty-kustannuslaskelmia sekä investointien laittamista tärkeysjärjestykseen. 17.21: Ari Wigelius (sd.) muistuttaa, että nyt pystytään hyödyntämään niitä ammattilaisia, jotka ovat jo tekemässä ratikan ykkösvaihetta. Hän ehdottaa myös, että kun Hatanpään haara on tehty, kannattaisi harkita ratikan jatkamista heti etelän suuntaan vuonna 2022. 17.17: Ilpo Sirniö (sd.) arvostelee esitystä ja valmistelua, jota pormestari Lyly juuri hetki sitten kehui. ”On mielenkiintoista, että yhtään positiivista asiaa ei ollut löytynyt siitä, että tämä tehtäisiin myöhemmin.” Sirniö esittää päätösesityksen hylkäämistä. 17.12: Pormestari Lauri Lyly (sd.) kehottaa katsomaan kokonaiskuvaa. Hän toistaa budjettivaltuustossa sanomansa: ratikkaa ei tule jättää torsoksi. Hatanpään valtatie on tärkeä avaus ratikan jatkolle Härmälän suuntaan. Lyly myös arvioi, että rakentaminen ei tule odottelemalla halvemmaksi. 17.05: On mielenkiintoista nähdä, millainen keskustelu raitiotien jatkosta Hatanpään valtatielle käydään. Kun raitiotien rakentamispäätöstä tehtiin, keskustelu oli todella värikäs. Se myös kiinnosti laajasti: kaupungin live-lähetystä kokouksesta seurasi tuolloin peräti 46 000 katsojaa. 17.03: Kokous alkaa. Tervetuloa mukaan! Kyselyssä jatkoa kannatettiin Aamulehti kysyi marraskuussa valtuutettujen kantaa ratikan jatkamiseen Hatanpään valtatielle. 67:sta valtuutetusta kyselyyn vastasi 41. Vastanneista 27 kannatti raitiotien rakentamista Hatanpään valtatielle jo ensimmäisessä vaiheessa. 10 kertoi olevansa asiaa vastaan ja 4 vastanneista ei osannut kertoa kantaansa. Osassa vastauksista kanta jäi myös tulkinnanvaraiseksi ja nämä on yhdistetty ei osaa sanoa- vastausten kanssa. Vaikka kyselyn perusteella näyttäisi siltä, että valtaosa valtuutetuista kannattaa raitiotien jatkamista, ei päätös tule olemaan läpihuutojuttu, ja vilkasta keskustelua on varmasti luvassa.