Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Tuore uutinen levitti synkän varjon rallin MM-sarjan ylle: tukku huippukuljettajia jäämässä ilman työpaikkaa

Citroënin keskiviikkona vahvistama välitön vetäytyminen rallin MM-sarjasta oli lajipiireissä synkkä uutinen. Sarja kutistui kertaheitolla kahden tehdastallin ja kaikkiaan kolmen tallin sarjaksi. MM-sarjan kuljettajille Citroënin vetäytyminen tarkoittaa kahden mahdollisen työpaikan menettämistä. Citroënin kuljettajina päättyneellä kaudella ajaneet Sébastien Ogier ja Esapekka Lappi , joilla molemmilla oli sopimus kaudesta 2020, ovat keskenään hyvin erilaisessa tilanteessa. Ogier pääsee halutessaan sarjan nopeimman auton ohjaimiin Toyotalle, viime kauden päätteeksi Tommi Mäkisen johtamasta tallista lähteneen Lapin ainoa vaihtoehto on M-Sport. Kaudella 2019 valmistajien maailmanmestaruuden voittanut Hyundai on ainoa talli, joka on vahvistanut ensi kauden kuljettajansa. Hyundai lähtee ensi kauteen Ott Tänakin , Thierry Neuvillen , Dani Sordon ja Sébastien Loebin muodostamalla nelikolla. Heistä Tänak ja Neuville kiertävät täyden sarjan, Sordo ja Loeb vuorottelevat kolmannessa autossa. Autosportin mukaan Toyota julkistaa ensi maanantaina WRC 2 Pro -luokasta nousevan Kalle Rovanperän , viime vuodet M-Sportilla ajaneen Elfyn Evansin ja Ogierin sopimukset. Japanilaisen Takamoto Katsutan on määrä ajaa Toyota Yaris WRC:llä ensi kaudella joitakin osakilpailuja. Autosport kertoi keskiviikkona myös sen, että Teemu Suninen jatkaa ensi vuonna M-Sportilla. Tältä pohjalta ensi kauden ainoa täyden MM-ohjelman mahdollistava kuljettajapaikka löytyy Sunisen rinnalta M-Sportilta, ja tuolle paikalle on tyrkyllä todella pitkä lista toinen toistaan parempia kuljettajia. Yksi heistä on 55 MM-rallia WRC-autolla ajanut Lappi, jolla on vyöllään yksi osakilpailuvoitto ja kaikkiaan seitsemän palkintokorokesijoitusta. Muut vaihtoehdot ovat Toyotalta putoamassa oleva Jari-Matti Latvala (208 starttia, 18 voittoa, 67 palkintokorokesijoitusta), Latvalan kohtalontoveri Kris Meeke (104, 5, 13), Hyundailla työttömäksi jäänyt Andreas Mikkelsen (110, 3, 25), saman kohtalon vuosi sitten kokenut Hayden Paddon (80, 1, 8), kaudella 2019 kaksi starttia Hyundailla ajanut Craig Breen (61, 0, 2) sekä Ogierin ja Lapin tieltä Citroënin R5-autoon pudonnut Mads Östberg (127, 1, 18). M-Sport ajatti kaudella 2019 muutamissa osakilpailuissa Gus Greensmithiä ja Pontus Tidemandia WRC-autolla, mutta kun tarjolla on edellä mainitun kaltainen valikoima kuljettajia, tämän kaksikon osakkeet eivät ole kovin korkeassa kurssissa. Päätöksiä ja julkistuksia on lupa odottaa varsin pikaisellakin aikataululla, sillä kausi 2020 alkaa jo 23.–26. tammikuuta. Hyundai: Ott Tänak (vahvistettu) Thierry Neuville (vahvistettu) Dani Sordo (vahvistettu) Sébastien Loeb (vahvistettu) Toyota: Sébastien Ogier (ei vahvistettu) Elfyn Evans (ei vahvistettu) Kalle Rovanperä (ei vahvistettu) M-Sport: Teemu Suninen (ei vahvistettu) Ilman tallipaikkaa ovat toistaiseksi mm. Jari-Matti Latvala, Kris Meeke, Andreas Mikkelsen, Hayden Paddon, Craig Breen, Esapekka Lappi ja Mads Östberg