Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Formula ykkösissä on edessä tulevaisuuden kannalta tärkeä päätös – tästä Pinkki Mercedes -kohussa on kyse

Yksi alkaneen formulakauden kohutuimmista puheenaiheista on ollut Racing Point -talli, sekä autojen yllättävän nopeuden että niin sanotun kopiointikohun vuoksi. F1-kauden toisessa osakilpailussa talli onnistui yllättävänkin hyvin. Sergio Perez sijoittui kuudenneksi ja Lance Stroll heti perään seitsemänneksi. Perez on väläytellyt hyvää vauhtiaan myös harjoituksissa. Unkarin GP:n aika-ajoissa lauantaina Stroll oli peräti kolmas ja Perez neljäs. Onnistumiset ovat lisänneet epäilyksiä vilunkipelistä. Viime viikonlopun kisan jälkeen Renault protestoi Racing Pointin autosta kansainväliselle autoliitolle FIA:lle. Taustalla on epäilys siitä, että talli ei olisi suunnitellut autoaan itse, vaan olisi kopioinut Mercedeksen autoa. Racing Point, entinen Force India, onkin saanut lempi- tai pilkkanimen Pinkki Mercedes. Tästä kohussa on kyse. Meteliä jo talvella Keskustelu alkoi helmikuussa, kun Barcelonassa ajettiin F1-kautta ennakoivat ensimmäiset testit. Kilpakumppanit huomasivat, että Racing Pointin uusi RP20-auto muistutti erehdyttävästi viime vuoden mestaruusautoa, Mercedeksen W10:tä. Huomiota kiinnittivät erityisesti auton keula ja ulkomuoto. Muut tallit nostivat metelin, joten kansainvälinen autoliitto FIA lähti Racing Pointin tehtaalle selvittämään asiaa. FIA totesi kevättalvella, että talli toimii sääntöjen mukaan. F1-tallien on sääntöjen mukaan suunniteltava ja tuotettava itse tietyt osat. Jos näitä osia suunnittelee ulkopuolinen taho, se ei saa olla kilpailija. Toisaalta tiettyjä osia on täysin luvallista ostaa muilta. Sääntöjen puitteissa Racing Point ostaa Mercedekseltä autojensa moottorit, voimansiirron ja takajousituksen. Lisäksi Racing Point käyttää Mercedeksen tuulitunnelia auton kehityksessä. Syytösten ytimessä ovat nyt kuitenkin auton etu- ja takajarrujen jäähdytysputket, joita Renaultinkin protesti koskee. Jarrujen samanlaista ulkonäköä on vertaillut kuvien kera esimerkiksi Motorsport . Säännöt muuttuivat Jäähdytysputkien ostaminen muualta oli sallittua vielä viime vuonna, kaudella 2019. Tänä vuonna säännöt muuttuivat. Jäähdytysputket on suunniteltava itse. Jos Mercedes olisi antanut Racing Pointille tietoa jäähdytysjärjestelmästään viime vuonna, se olisi ollut täysin laillista. FIA ei usko Mercedeksen syyllistyneen mihinkään sääntöjen vastaiseen. Kyse on siitä, millä tavoin Racing Point on saanut tietoa ja käsitellyt sitä. – En usko, että itse tapahtumista tulee epäselvyyttä. Keskustelu käydään siitä, olivatko tapahtumat sääntöjen mukaisia vai eivät, sanoi FIA:n edustaja Nikolas Tompazis Motorsport-sivustolle lauantaina. – Uskon, että meidän täytyy olla enemmänkin filosofeja tai juristeja, ei etsiviä. Racing Point itse on kiistänyt väitteet sääntöjen vastaisesta kopioinnista, mutta myöntänyt ottaneensa mallia Mercedeksen autosta. – Voin kertoa, että ehdottomasti, kategorisesti kaikki nuo muotoilut ovat Racing Pointia alusta asti. Listatuista osista ei ole vaihdettu tietoa Mercedeksen kanssa. He eivät ole koskaan suunnitelleet sitä, me emme ole koskaan pyytäneet sitä, sanoi Racing Pointin tekninen johtaja Andrew Green F1-sivustolla helmikuussa. Greenin mukaan Mercedeksen autoja on kuvattu tavalliseen tapaan, ja Racing Pointin suunnittelijat ovat käyttäneet kuvia apunaan. – Ihmiset ovat piirtäneet auton katsomalla kuvia Mercedeksestä. Olemme käyttäneet sitä, mitä pystymme näkemään. Osia takavarikoitiin Racing Point on myös viime aikoina vedonnut siihen, että FIA tutki auton jo kevättalvella. Aiemmin tällä viikolla Nikolas Tompazis kuitenkin myönsi Autosportille , että vaikka järjestö oli tarkistanut auton, ei se ollut kiinnittänyt erityisesti huomiota jäähdytysputkiin. – Renaultin protesti keskittyy asian monimutkaisempaan laitaan. Etusiipi, keula tai diffuuseri ovat verrattain helppoja. Niihin me keskityimme helmi- ja maaliskuussa, hän sanoi Autosportille. – Meillä on taatusti mielipiteitä jäähdytysputkista, ja keskustelemme siitä myös sisäisesti. Tässä on huomioitava arkaluonteisia laki- ja sääntöasioita. FIA on nyt takavarikoinut Racing Pointilta etu- ja takajarrujen jäähdytysputket, yhden kumpaakin. Lisäksi se on pyytänyt Mercedekseltä vastaavia osia viime vuoden autosta. Molempien tallien tulee myös toimittaa CAD-mallinnusdataa omista osistaan, jotta FIA voi tehdä yksityiskohtaisen vertailun niiden eroista ja yhteneväisyyksistä. Tärkeä päätös FIA:n ratkaisua pidetään tärkeänä tulevaisuuden formula-autokehityksen kannalta. Näin protestin jättämistä perusteli Renault, ja kuoroon on yhtynyt muitakin. – Haluavatko FIA ja F1, että Formula 1:stä tulee kopioinnin mestaruuskilpailu? Kilpailu, jossa meillä on loputa kaksi tai kolme valmistajaa tai kokoajaa, ja radalla on yhdeltä valmistajalta monta autoa?, kysyi McLarenin tallipäällikkö Andreas Seidl lauantaina GrandPrix24/7-sivustolla . – Formula 1 on aina ollut kilpailu kymmenen kokoajan välillä. Mikäli FIA ratkaisee Racing Pointin syyllistyneen kopioimiseen, tallin loppukausi on vaarassa. Rangaistuksena voi olla pisteiden nollaaminen.