Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Kysyimme kahdeksan kysymystä Tampereen yliopiston kurssihässäkästä: ”Tämä on jatkuvan parantamisen prosessi”

Tampereen yliopiston sähköiset palvelut ovat aiheuttaneet hämmennystä opiskelijoiden parissa. Kysyimme koulutuksen ja oppimisen johtaja Jukka Mäkiseltä ja tietohallintojohtaja Jussi Kiviseltä , milloin ja miten palvelut helpottuvat. Lue lisää: Tampereen yliopiston opiskelijoilla ”kollektiivinen ahdistus” – kurssit alkavat alle kolmen viikon kuluttua, mutta tietoa aikatauluista tai ilmoittautumisista ei ole Miksi kaikille kursseille ei voi vielä ilmoittautua, vaikka osa niistä alkaa reilun kahden viikon päästä? – Kursseille on yksilölliset ilmoittautumisajat. Meillä ei ole yhtä yhteistä aikaa, jolloin ilmoittautuminen alkaa ja päättyy. Tämä on aivan sama vuosikello kuin aikaisempinakin vuosina, sanoo Mäkinen. Aikaisempina vuosina tietoja kursseista on julkaistu jo kevään ja kesän aikana. Miksei tänä vuonna? – Nyt otettiin käyttöön uusia opetussuunnitelmia. Opetussuunnitelmien viimeistelyt hoidettiin touko–kesäkuussa. Sen jälkeen niiden tiedot opetussuunnitelmista on tallennettu järjestelmään. Aikaisemmin on voinut toki jossain tutkinto-ohjelmassa olla ennakkotiedot opetustarjonnasta jo selvillä hyvissä ajoin. Se on ollut vähän kuin bonuspalvelua, sanoo Mäkinen. Vaihto-oppilailla on ollut hankaluuksia löytää kursseja sivuilta. Onko osa kursseista hävinnyt johonkin? – Arvelen sen johtuvan siitä, että aiemmassa opetussuunnitelmassa kurssit ovat olleet tietyn nimisiä ja nyt uudessa opetussuunnitelmassa kurssien nimet ovat saattaneet muuttua tai kurssit a ja b ovat saattaneet yhdistyä, sanoo Mäkinen. Milloin opiskelijan sähköiset palvelut valmistuvat? – Meillä on uudet www-sivut, uusi intranet ja lukuisia uusia sähköisiä palveluja, joita on otettu tämän vuoden aikana käyttöön. Niistä lähes jokainen on käyttöönoton jälkeen jatkokehityksen parissa. Suurin osa uusista sähköisistä palveluista täydentyy vielä uusilla ominaisuuksilla ja sisällöillä. Tämä on jatkuvan parantamisen prosessi. Osassa esimerkiksi reagoidaan tulevaan palautteeseen ja tehdään jatkokehittämistä, sanoo Kivinen. Yliopiston sivuilla oli julkaistu tiedote siitä, miten uusia sivuja käytetään ja kursseja etsitään. Miksi verkkosivuista on tehty niin hankalat käyttää, täytyy ensin lukea opas asiasta? – Tässä on kysymys siitä, että meillä on monenlaisia tapoja tehdä verkkosivuja ja käyttää niitä. Aika moni tietojen löydettävyysongelma johtuu siitä, että verkkosivuston jäsennystapa on erilainen kuin aikaisemmin tai mihin on totuttu. Verkkosivujen käytettävyyttä kehitetään koko ajan, sanoo Mäkinen. Kun opetustarjonnasta löytää kurssin, miksi pitää klikata jopa viisi kertaa, että saa esiin tiedot kurssin järjestämisaikatauluista? – Tähän on tulossa ihan lähipäivinä muutosta siten, että klikkausten määrä vähenee, sanoo Kivinen. Miksei kurssitietojen sivuilta pääse suoraan Nettiopsuun, missä kursseille ilmoittautuminen tapahtuu? Sen sijaan Nettiopsussa pitää selata kaikki tiedekunnan kurssit läpi, jotta löytää haluamansa kurssin. – Tämä sähköinen kokonaispalvelu on tietyllä tapaa siirtymävaiheessa. Me korvaamme monta sähköistä palvelua. Opiskelijan oppaan uusi versio on ensimmäinen askel. Myöhemmin vuoden sisään Nettiopsu vaihtuu uuteen palveluun. Kun päästään uuteen yhtenäiseen kokonaisuuteen, tämän tyyliset tietojärjestelmästä toiseen siirtymiset vähenevät, sanoo Kivinen. Te-palvelujen sivuilla etsitään Tampereen yliopistolle sähköisten oppimisympäristöjen ja videopalvelujen teknistä asiantuntijaa. Mitä tämä tarkoittaa ja miksi etsitään vasta nyt? – Meillä on oppimisympäristöjen asiantuntijoita toki tälläkin hetkellä, mutta tämä on osa-alue, jolla haluamme vahvistaa osaamistamme. Haemme lisävahvistuksia opiskelijan sähköisten palveluiden tiimiin, sanoo Kivinen.