Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Historiallinen rakennus on rapistunut karuun kuntoon keskellä omakotialuetta Tampereella, muovipussit peittävät ikkunoita: ”Kyllä sen kohtalo harmittaa”

Muovitetut ikkunaruudut ja nuhjuinen ulkokuori eivät tee oikeutta legendaariselle Härmälän lentoasemalle. Omakotialueen keskelle jäänyt asemarakennus on kaavassa suojeltu ja merkitty kulttuurihistoriallisesti arvokkaaksi ja kaupunkikuvan säilymisen kannalta tärkeäksi rakennukseksi. Aikoinaan rakennuksen edessä oli laaja asvalttikenttä lentokoneita varten ja kiitotie oli nykyisen Ilmailunkadun linjalla. – Kyllä rakennuksen kohtalo harmittaa, mutta ei sitä kaupungin omistuksessakaan kerhon vuokrallaoloaikana juuri ole kunnostettu. Viimeisimmät isot remontit ovat olleet vesikatto- ja julkisivuremontit 1980-luvun puolessa välissä, sanoo Tampereen laskuvarjokerhon puheenjohtaja Aku Haikonen . Mistä apua? Laskuvarjokerho on käyttänyt rakennusta kerho- ja koulutustilanaan jo 1980-luvun alusta lähtien, kun lentokenttä muutti Pirkkalaan vuonna 1979. Viimeinen hyppylento Härmälän kentältä lennettiin vuonna 1983. Kaupunki myi lentoaseman rakennuksen vuokralaisilleen eli laskuvarjokerholle vuonna 2014. Tontti on vuokratontti. Kerho on jo ennen aseman ostamista neuvotellut kunnostusavustuksia muun muassa museoviraston kanssa. Muitakin avustusmahdollisuuksia selvitetään koko ajan. – Omarahoitusosuus on vain niin iso, ettei meillä ole sellaiseen mahdollisuutta. Jäsenmaksut ja kurssituotot menevät suoraan ydinasiaan eli hyppytoimintaan. Se on kuitenkin ykkösasia. Haikonen kertoo, että rakennuksesta on olemassa korjaussuunnitelma kerhokäyttöön. – Jos kaikki korjaussuunnitelmasta tehtäisiin kerralla, ei sellaiseen riittäisi minkään tavallisen yhdistyksen varat. Ikkunoita kunnostetaan Moni paikka rakennuksen sisällä on siistissä kunnossa ja juuri sopivaa kerhotoimintaan. Esimerkiksi entiseen lennonjohtotorniin katolle on tehty luokkahuone. – Tämä on ydinpaikka kerhon toiminnalle. Täällä kokoonnutaan, huolletaan varusteita ja järjestetään esimerkiksi kaikki alkeiskurssit. Entisessä matkustaja-aulassa on kerhotilaa ja vanha lentoasemabaarin messinkikoristeinen lippa on jäljellä. Myös sisätiloja kunnostetaan kerhon voimin jatkuvasti. – Ulkopuolen kunnostamisessa aloitimme tänä vuonna talkoilla ikkunapokien kunnostamisen ja siksi ikkuna-aukoissa on muoveja. Suojeltuun rakennukseen ei voi laittaa mitä tahansa ikkunoita, joten kerho päätyi kunnostamaan vanhat pokat. – Mittatilausikkunat olisivat olleet liian kalliita. Kunnostamme ikkunoita poka kerrallaan voimiemme mukaan. Moron vierailun aikana kaksi valmiiksi kunnostettua ikkunaa odotti paluuta takaisin julkisivuun eteisaulassa. Härmälän lentokenttä otettiin käyttöön vuonna 1936. Lentoasemarakennus suunniteltiin Bertel Strömmerin johdolla. Yksikerroksisessa rakennuksessa oli matkustajien odotustila, baari, toimisto ja sääasema. Lennonjohdon tilat tulivat keskellä olevaan torniin. Rakennus edustaa funkista ja se valmistui 1941. Asemaa laajennettiin kasvaneiden matkustajamäärien takia vuonna 1961. Yhden ulko-oven päällä lukee edelleen isoin kirjaimin Tampere. Seuraava keväällä – Seuraava alkeiskurssi alkaa maaliskuussa. Järjestämme maalis-elokuussa kuukausittain yhden viikon mittaisen kurssin. Viralliselta nimeltään kurssi on pakkolaukaisualkeiskurssi. Kerhon kotisivuilla kerrotaan, että ”Pakkolaukaisukurssin jälkeen hyppäät ensimmäiset laskuvarjohyppysi tuhannesta metristä ja varjon avautumisesta huolehtii koneeseen kiinnitetty pakkolaukaisuhihna.” Nykyään kerhon päähyppypaikka on Jämillä. Härmälän lentokenttä oli sekä sotilas- että siviilikäytössä. Kenttä avattiin vuonna 1936. Matkustajaliikenne sekä moottorilentotoiminta siirtyivät Pirkkalaan rakennetulle uudelle lentokentälle 1.10.1979. Laskuvarjohyppylentoja ja purjekonelentoja lennettiin Härmälästä vielä. Viimeinen hyppylento lennettiin 30.6.1983. Härmälän lentoaseman rakennus on kaavalla suojeltu. Kaupunki myi rakennuksen Tampereen laskuvarjokerholle vuonna 2014.