Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Luvattua lähijunaseisaketta saadaan vielä odottaa Tampereella: ”Olisi hienoa, jos Tesoma olisi syksyn 2021 juna-aikatauluissa”

Tesoman seisake Tampereella otetaan käyttöön aikaisintaan vuoden kuluttua. – Kunhan hallinnolliset asiat saadaan kuitattua, meillä on valmiudet käynnistää kilpailutusta heti syksyllä, sanoo hankkeista vastaava johtaja Pekka Petäjäniemi Väylävirastosta. Tesoman seisake kirjattiin toukokuun lopussa hyväksyttyyn Maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimukseen, joka vaatii vielä valtioneuvoston, Tampereen seudun kuntien valtuustojen ja seutuhallituksen hyväksynnän. Sopimus takaa Petäjäniemen mielestä seisakkeen toteutumista. – Liikenne- ja viestintäministeriön suunnasta on selkeä ja vahva poliittinen tahto, että tätä hanketta edistetään, Petäjäniemi sanoo. Junaseisake tehdään Tesomalle valtion ja Tampereen yhteistyönä. Ne jakavat 4,2 miljoonan euron kustannusarvion puoliksi. Molempien osuus on enintään 2,1 miljoonaan euroa. Kustannusjaosta sovittiin Petäjäniemen mukaan viime talvena. Jos ja kun alueen kuntien valtuustot hyväksyvät MAL-sopimuksen, Väylävirasto odottaa vielä päätöksen valitusajan ennen kuin ryhtyy tekemään tarjouspyyntöjä pohjoisesta reunalaiturista kaikkine varusteineen. Turvallisuutta valvova Liikenne- ja viestintävirasto Traficom edellyttää, että seisakkeella ovat tietyt asiat. – Siellä on oltava penkki, näyttö, opastetauluja, hissi, hissikuilu, Petäjäniemi luettelee esimerkkejä kilpailutettavista asioista. Lue myös tämä: Tesoman uusi alikulku otetaan käyttöön ennen koulujen alkua – 900 tonnin möhkäle siirrettiin juhannuksena paikalleen tulevan Tesoman seisakkeen kohdalle Lue myös tämä: Tässä saattaa olla Tampereen seuraava lähijunaseisake – Keskeinen paikka saa laajaa kannatusta poliitikoilta, mutta sijainnissa on myös ongelmia Petäjäniemi kertoo, että seisakkeen valmistumisen aikatauluun vaikuttaa myös se, että rakentamistöiden vuoksi pitää sopia VR:n kanssa liikennekatkot. – Meidän on ilmoitettava ajoissa ne ajankohdat, jolloin juna ei voi ajaa seisakkeen ohi, hän kertoo. Katkojen pituus vaihtelee yleensä rakentamisissa parista tunnista viikonloppuun. Tahtotila on Petäjäniemen mukaan se, että Tesoman seisakkeella juna voisi pysähtyä ensi vuonna. – Olisi hienoa, jos Tesoma olisi syksyn 2021 juna-aikatauluissa, hän sanoo. Ennen tuota tarvitaan VR:n kanssa neuvotteluja aikatauluista ja kalustosta. Oman aikansa vie Petäjäniemen mukaan myös seisakkeen turvallisuustarkastus, jonka tekee Traficom. Tampere saa hatunnoston Tampere on jo hoitanut omaa osuuttaan niin, että uusi alikulku on valmistumassa seisakkeen ali näillä näppäimillä. – On erittäin hieno juttu, että valmiudet ovat sitä kautta olemassa. Hatunnosto kaupungille, että siellä on aktiivisesti lähdetty asiaa edistämään, Petäjäniemi sanoo. – Se on iso projekti ja käyttöönoton kannalta merkittävä työvaihe. Muut vaiheet eivät ole aivan niin haastavia kuin uuden alikulun tekeminen, hän jatkaa. Tesoman seisakkeen ratasuunnitelman hyväksymispäätös on parhaillaan nähtävillä. Väylävirasto kuulutti sen uudelleen, sillä heinäkuun puolivälissä asiaan liittyvät materiaalit puuttuivat viraston nettisivustolta inhimillisen virheen vuoksi. Asia on nähtävillä 4. syyskuuta saakka.