Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Norwich haluaa repiä kaiken hyödyn Pukin ja Huuhkajien menestyksestä – Tekee ennennäkemättömän aluevaltauksen Suomeen: ”Tällä yhdellä pienellä alueella Euroopassa meillä on supertähti”

Kuusi maalia Valioliigassa ja kuukauden pelaajan palkinto syyskuussa, EM-karsintojen maalipörssin jaetutta viides sija muun muassa Cristiano Ronaldon kanssa. Ei siis mikään ihme, että Teemu Pukin manageri Jouko Lehtorannalla pitää kiirettä. Kymenlaakson kauppakamarin toimitusjohtajuuden keväällä jättänyt Lehtoranta tapasi maanantaina kolme Norwichin edustajaa, jotka lensivät Suomeen suuret suunnitelmat mukanaan. Valioliigaseuran delegaatio ja Kotkan ja Haminan seutu järjestivät keskiviikkona tiedotustilaisuuden, jossa kerrotaan markkinointiyhteistyösopimuksesta. Muutakin on luvassa ja tähtäimessä, mutta niistä kuullaan myöhemmin. – Tiedän, että heillä on merkittävä Finland project meneillään. On hienoa, että ”Temen” menestyksen kautta tulee tällaistakin välillistä hyötyä ja kiinnostusta maatamme ja aluettamme ja kaikkea kohtaan, Lehtoranta myhäilee. Norwich on tullut Suomeen kaupallisen johtajansa Ben Tunnellin johdolla ja haluaa repiä hyötyä Pukin ja Huuhkajien menestyksestä. Pukin taustalla jo 15 vuoden ajan toimineen Lehtorannan tehtävänä on toimia isäntänä Tunnellille ja avata Norwichille ovia suomalaisen liike-elämän pariin. Kaasu pohjaan Verrattain pienen Valioliiga-seuran into Suomea kohtaan on jopa hieman hämmentävää. Kampin kauppakeskukseen Norwich avaa tällä viikolla pop up -liikkeen. Apollo-yökerhossa on mahdollisuus juhlia Liechtenstein-ottelun jälkeen Kanarianlintujen teemadrinkki kädessä. Pukin ja Huuhkajien suuresta viikosta kuvataan myös dokumentti, joka on tarkoitus julkaista seuran alustoilla joulukuussa. The Athletic kertoo jutussaan, että Suomesta on tullut Pukki-huuman siivittämänä Norwichille merkittävä mainosalue ja näyttävää jalkautumista melko pienen markkinan pariin puoltavat luvut digi- ja fanituotemyyntiosastoilta. Norwich myy toiseksi eniten paitoja Suomeen, joka on myös iso kohdemaa seuran Youtube-kanavan videotarjonnalle. Suomen-valloituksessa on kyse bisneksen lisäksi ennakkoluulottomasta tempusta kannattajapohjan laajentamiseksi. – Totta kai, tässä kyse kaupallisen hyödyn saamisesta, mutta tämä on myös jotain uraa uurtavaa meille. Me emme koskaan tule olemaan Manchester United, joka breikkaa täysin Aasiassa ja USA:ssa. Mutta tällä yhdellä pienellä alueella Euroopassa meillä on supertähti ja tilaisuus tehdä tämä, Norwichin tuotekehittelystä vastaava Sam Jeffery selittää vierailun taustaa. Athleticin jutun mukaan Norwichin edustajat kävivät Suomessa jo lokakuussa ja saivat ylistävää palautetta seuran avoimesta Pukki- ja Huuhkajat -hehkusta. – He ovat ihan oikein ymmärtäneet, että jos Suomessa jalkapallobuumi voi olla kuumimmillaan, niin se on juuri nyt kun on mahdollisuus historialliseen arvokisapaikan saavuttamiseen. Kaikkia huuhkajapelaajia arvostaen totuus on se, että kun heillä on riveissään mies joka on tehnyt 7/12 Suomen karsintamaaleista, niin voi olla hyvä hetki tulla keskustelemaan myös Norwich FC:n asioista, Lehtoranta toteaa. Tilaisuuteen on tartuttu kovalla tohinalla, sillä käsikirjoitusta ei voitu tehdä ennakkoon. Niin satumainen Norwichin ja Pukin yhteinen taival on ollut. – Vähän reilu vuosi sitten, jos poisluetaan päävalmentaja Farke (Daniel) ja urheilujohtaja ( Stuart Webber ), tuskin kukaan edes tiesi, kuka on Teemu Pukki, Lehtoranta viittaa Norwichiin ja kesään 2018, jolloin seurasiirto tapahtui. Kotkalaisvaikuttaja ei kuitenkaan ole suuren yllätyksen vallassa, sillä hän tietää kokemuksesta urheilumaailman käänteiden olevan arvaamattomia. Markkina-arvo kasvussa Lehtorantaa pommitetaan soitoilla, mutta 29-vuotias maalintekijä ja manageri valitsevat yhteistyökumppaninsa tarkasti punniten. Ratkaisevaa on laatu, ei määrä. – Teemulla ei voi samanlaisesti olla enempää kuin 3-5 aitoa partneria. Se on kumppanuus, jossa molemmilla osapuolilla on oikeuksia ja velvollisuuksia. Molemmat kokevat hyötyvänsä, se on win-win-juttu. Sillä strategialla me menemme tällä hetkellä eteenpäin, Lehtoranta selvittää. Pukki on noussut kentällä uuteen, isompaan rooliin. Sama on tapahtunut myös sponsoririntamalla. – Ainahan puhutaan markkina-arvosta, niin kyllähän se on Teemun kohdalla - lasketaan se sitten euroissa tai punnissa - kasvanut merkittävästi tämän vuoden aikana. Hyvä niin. Toivottavasti kasvaa perjantain jälkeen vielä lisää, Lehtoranta innostuu. Perjantaina Suomi saa vastaansa Liechtensteinin. Voitolla Huuhkajat varmistaa varmuudella paikkansa ensi kesän EM-turnaukseen. Tähti kuvauksissakin Entä mitä tästä kaikesta miettii vaatimaton ja varttuneemmalla iällä tähtiluokkaan noussut suomalaishyökkääjä? Ympärillä pyörivän härdellin mittakaava on eri luokkaa aikaisemmin, mutta Pukki on marinoitunut suuressa maailmassa jo pidemmän tovin. Lehtoranta muistuttaa, että siirto HJK:sta Bundesliigan Schalkeen oli monessa suhteessa käännekohta Pukin uralla. Pukki ei edelleenkään varsinaisesti nauti huomion keskipisteenä olemisesta, mutta media- ja sponsorivelvollisuuksien hoitaminen sujuu kovalla rutiinilla. Voidaan puhua jo karisman häivähdyksestä. – Tähänkin hommaan, kun olet huipulla, kuuluu hoitaa media ja esitykset. Kyllä Teemu on siihenkin kasvanut. Teimme tuossa usean tunnin kuvaukset ennen kuin Huuhkajat kokoontuivat ja siinä niin kuvaajat kuin kaikki mukana olleet totesivat, että hänellä on ihan ammattilaisen otteet tähänkin hommaan.