Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Kolmasluokkalainen Amy Tammentie kulkee joka päivä ohi ratikkatyömaan, joka voi olla ilman varovaisuutta todellinen vaaranpaikka – muista kolme tärkeää neuvoa, kun ohitat työmaita

Amy Tammentie , 9 vuotta, ylittää suojatien Sammonaukiolla. Liikennevalot ovat maanantaina puolen päivän jälkeen poissa käytöstä ja autoja riittää, joten Teiskontietä ylittäessä on oltava tarkkana. Tammelan koulussa kolmatta luokkaa käyvä Tammentie on oppinut kulkemaan ratikkatyömaan keskellä. Hän kävelee kotoaan Kalevan kirkon takaa kouluun joka arkipäivä. – Joskus työmaan ohittaminen on aika vaikeaa. Aina tulee uusia juttuja ja suojatien paikka vaihtuu, Tammentie miettii. Hän antaa muille koululaisille saman neuvon, jonka on itse saanut äidiltään: liikenteessä on kuljettava varovasti. – Älkääkä menkö päin punaisia. Rakentaminen jatkuu Raitiotietä rakennetaan Tampereella vauhdilla koko syksyn ajan. Kaksoisraidetta, jota pitkin ratikka kulkee keskustasta Hervantaan ja Tampereen yliopistolliselle sairaalalle, on nyt rakennettu noin 12,5 kilometriä. Koko kaksoisraiteen pituus tulee olemaan 15 kilometriä, joten suurin osa radasta on jo rakennettu. Raitiotien rakentaminen vaikuttaa liikkumiseen monessa kaupunginosassa: keskustassa, Kalevassa ja Hervannassa. Kulkureitit saattavat vaihdella töiden edetessä jopa joka viikko. Koska raitiotien rakentaminen on jo loppusuoralla, muutoksia kulkureitteihin on tiedossa tänä syksynä vähemmän kuin esimerkiksi vuosi sitten. Noudata neuvoja Työmaiden lähettyvillä liikkuessa on oltava erityisen varovainen. Kadun saa ylittää aina vain suojatietä pitkin. Jos työkoneita liikkuu työmaan ja katualueen välillä, on paikalla usein liikenteenohjaajia ohjaamassa liikennettä. Liikenteenohjaajat tunnistaa huomioliiveistä. Liikenteenohjaajien neuvoja pitää noudattaa. – Työmaa-aitojen sisäpuolelle ei saa mennä missään tilanteessa. Työmailla liikkuu isoja koneita, raitiotien Tampereelle rakentavan Raitiotieallianssin viestinnän asiantuntija Marja Merta muistuttaa. Töitä tehdään myös öisin Raitiotien rakentajat tekevät töitä päivisin ja välillä myös öisin. Yöaikaan rakentaminen on helpompaa ja turvallisempaa kuin päivisin, koska silloin ei ole paljoa muuta liikennettä. Jos kulkeminen työmaan läheisyydessä ei onnistu tavanomaiseen tapaan, siitä kerrotaan aina paikan päälle tuotavissa opastetauluissa ja liikennemerkeissä. Koulujen rehtoreille ja päiväkotien johtajille on kerrottu koko raitiotien rakentamisen ajan poikkeavista kulkureiteistä. Liikennöinti käynnistyy 2021 istuu, se sujuvoittaa liikkumista Tampereen sisällä. Ratikan liikennöinti käynnistyy elokuussa 2021. Kahden vuoden kuluttua syksyllä Tampereella voi siis kulkea ratikan kyydissä keskustasta Hervantaan tai Tays-sairaalalle. Myöhemmin raitiotietä aiotaan vielä laajentaa toiseen suuntaan. Toisessa rakennusvaiheessa ratikalle rakennetaan kulkureitti Pyynikintorilta Lielahteen ja Lentävänniemeen. Toisen suunnan rakentaminen tapahtuu vuosina 2021–2024.