Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Potkulautojen pysäköintiin yritetään saada tolkkua Tampereen keskustassa – onko tässä ratkaisu ongelmaan?

Tampereella pitkin pituuttaan lojuvat sähköpotkulaudat yritetään saada kuriin. Lautoja vuokraava yhtiö Tier on tuomassa kaupunkiin kolme potkulautojen pysäköintitelinettä. Yhtiön Tampereen-liiketoiminnasta vastaava päällikkö Juuso Koskela sanoo, että telineitä on tulossa ainakin Hämeenkadulle. Telineiden tarkkoja sijainteja hänellä ei kuitenkaan ole tiedossa. – Potkulautatelineet tulevat keskustassa kaikkein vilkkaimmille alueille. Tarkoitus on alkuun kokeilla kolmessa eri paikassa ja katsoa, kuinka homma lähtee sujumaan, Koskela kertoo. Hänen mukaansa telineet olisivat tulossa käyttöön loppukesän ja syksyn aikana. "Ottakaa yhteyttä" Niin ikään sähköpotkulautoja vuokraava ruotsalaisyritys Voi selvittää telineiden sijoittamista Tampereelle. Yhtiön Suomen-maajohtaja Christina Moe Gjerde kirjoittaa sähköpostissaan Morolle, että telineet ovat heillä heti valmiina, jos niille löytyy kaupungista paikka. Yhtiö ei ole vielä ryhtynyt neuvotteluihin telineiden sijoittamisesta Tampereen kaupungin kanssa. – Pyrimme kokeilemaan pysäköintitelineitä useammilla markkinoilla. Tämä koskee myös Tamperetta, mutta ensin telineet tarvitsevat kaupungista kodin, Moe Gjerde kirjoittaa. Voi aloitti tänä kesänä pysäköintitelineiden kokeilun Helsingin Pasilassa. Viisi telinettä sijoitettiin heinäkuussa ostoskeskus Triplan ympäristöön. Potkulautojen pysäköinti on ollut alueella ongelma, jota telineillä yritetään nyt korjata. Moe Gjerde toivoo, että kaupungit ja esimerkiksi niissä toimivat liikkeet lähtisivät tekemään heidän kanssaan yhteistyötä telineiden saamiseksi kaduille. – Meihin voi ottaa yhteyttä, jos asia kiinnostaa tai tietää paikan, jonne telineitä voisi sijoittaa. Toimitamme ne täysin ilmaiseksi. Liki kaksituhatta lautaa Tampereella on tällä haavaa käytössä yhteensä lähes kaksituhatta vuokrattavaa sähköpotkulautaa. Tierin Juuso Koskela kertoo, että heillä lautoja on Tampereella yli tuhat. Voin Moe Gjerde puolestaan ilmoittaa yhtiöllä olevan Tampereella käytössä 700–800 potkulautaa. Jos kuhunkin Tampereelle nyt kaavailtuun pysäköintitelineeseen mahtuisi kymmenen potkulautaa – Voin Pasilan-telineisiin mahtuu 12 – olisi kaupungissa 1,5 virallista parkkipaikkaa sataa potkulautaa kohden. Toki täytyy ottaa huomioon, ettei jokainen kaupungin kahdestatuhannesta sähköpotkulaudasta sijaitse keskustassa, jonne kaikki kolme parkkitelinettä ovat tulossa. Kaupungissa suhailevien potkulautojen määrä on likipitäen nelinkertaistunut siitä, kun ne reilut vuosi sitten ilmestyivät katukuvaan. Tuolloin toiminnan ensimmäisenä aloittanut Tier lähti liikkeelle 500 potkulaudalla. Lautojen lisääntyneen määrän taustalla ovat sekä niiden kasvanut kysyntä että toiminta-alueisiin tehdyt laajennukset. Kummankin yrityksen toiminta-alue rajautui aluksi kaupungin keskustaan. Nyt esimerkiksi Tierillä alue rajautuu itä-länsi-suunnassa Uusikylästä Lielahteen, pohjois-etelä-suunnassa taas "Näsijärveltä Ruskoon". Toiminta-alueella tarkoitetaan tässä yhteydessä kartassa rajattua aluetta, jonka sisällä ajon pystyy päättämään. Tämän alueen ulkopuolella pystyy kyllä huristelemaan, mutta matkan – ja laskutuksen – pystyy lopettamaan vain sen sisällä. Voilla alue rajautuu itä-länsi-suunnassa Uusikylästä Hyhkyyn, pohjois-etelä-suunnassa taas Lapinniemestä Rautaharkkoon. – Haluamme tarjota palveluamme myös keskustan ulkopuolella asuville. Ihmiset pyytävät palvelun ulottamista yhä laajemmalle, ja harkitsemme sen kasvattamista jatkuvasti, Voin Moe Gjerde toteaa. – Mitä isommaksi toiminta-alueemme kasvaa, sitä enemmän potkulautoja täytyy olla tarjolla. Liikenneväline luetaan kevyeksi sähköajoneuvoksi, mikäli sen rakenteellinen huippunopeus on 16–25 kilometriä tunnissa ja moottorin teho korkeintaan yksi kilowatti. Muun muassa erilaiset itsestään tasapainottuvat ”Segway-tyyppiset” henkilökuljettimet ja sähköpotkulaudat ovat kevyitä sähköajoneuvoja. Kevyisiin sähköajoneuvoihin pätevät samat liikennesäännöt kuin polkupyöriin.