Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Retkeilyalueille suuntautuvissa joukkoliikennepalveluissa on kehitettävää – esimerkiksi Kintulammille pääsy julkisilla ”on perheille mahdoton yhtälö”

Kintulammin retkeilyalue on yksi Pirkanmaan suosituimmista lähiretkeilykohteista ja luontokäynnit ovat yhä useammin muutaman tunnin mittaisia pikavierailuja. Kintulammille pääsee normaaleina viikonloppuina yhdellä vuorolla ja iltapäivällä yhdellä vuorolla takaisin. – Etenkin perheille tämä on mahdoton yhtälö, toteaa Ekokumppanit Oy:n asiantuntija Petri Mäkelä . Kintulammin retkeily- ja luonnonsuojelualueen kyselyn mukaan vain noin kymmenen prosenttia kävijöistä tuli paikalle muulla kuin omalla autolla. Tässä luvussa ovat mukana myös pyörät ja kävellen saapuvat. – Toisaalta yksityisautojen kyydissä matkustaa kyselytutkimusten mukaan useampi henkilö. Ekokumppanit ovat toteuttaneet useita joukkoliikennekokeiluja ja todenneet, että kaikelle kansallispuistoja tai kuntien luontokohteiden saavutettavuutta parantavalle liikennöinnille on selvä tarve. Suurin ongelma on kokeilujen lyhytaikaisuus ja tilapäisyys ja kokeilujen esille saaminen. – Mikäli palvelu ei ole tiedossa, on sitä myös vaikea käyttää. Lähimmälle pysäkille? Viime vuoden elokuussa Kintulammin viikonloppujen Nyssen 18-paikkainen jatkolinja Sorilasta Kintulammille keräsi lähes 600 matkustajaa. Tänäkin vuonna elokuun viikonloppuisin Kintulammin Kortejärven tilalle kulkee suora luontobussi Sorilasta. Ensimmäisinä viikonloppuina matkustajia on ollut melko vähän. – Ehkä emme ole saaneet tietoa riittävästi esille, mutta joudumme tekemään johtopäätöksemme reittien tarpeellisuudesta näiden kokeilujen perusteella. Palvelu jatkuu vielä elokuun kaksi viikonloppua. Kutsu- ja palveluliikennettäkin löytyy jo jokaisesta kunnasta, mutta niiden yhdistäminen luontomatkailuun on vielä aloittamatta. Mäkelän mukaan esimerkiksi Tampereen kaupunkiseudulla luontokohteiden saavutettavuuden parantaminen joukkoliikenteen turvin olisi yksinkertaista. – Riittäisi kun kaikkien luontokohteiden matkaketjut selvitettäisiin ja kohteiden lähin pysäkki löytyisi Nyssen reittioppaasta. Kokonaisuuden voisi rakentaa esimerkiksi Luontonysse-linkin alle, Hakametsään suuntautuvien Kiekkobussien tapaan. Lähtemisen helppous painaa Myös Visit Tampere Oy:n projektipäällikkö Matti Pollari näkisi kansallispuistojen osalta joustavat, hyvin räätälöidyt ja laadukkaat yksityiset joukkoliikennepalvelut lupaavana suuntana. Tätä on kokeiltu myös Tampereella. – Tulokset periaatteessa olivat lupaavia, mutta liiketoiminnallisesti toteutettuna palvelu vaatisi vahvan markkinoinnin ja pitkäjänteistä tekemistä. Korona-aika luonnollisesti tuo omia haasteitaan tällaisen lanseeraamiseen. Oman lähialueen lähiluontokohteisiin voi päästä helpostikin. Tampereella esimerkiksi vaikka Kauppiin, Niihamaan tai vaikka Hervantaan pääsee varsin helposti, mutta Pirkanmaan kansallispuistoihin taas julkisilla kulkeminen on jo varsin haastavaa. – Luonnollisesti todella paljon riippuu kohteesta ja kuinka kaukana se on omasta lähtöpisteestä. Oman auton valinnan taustalla on monesti lähtemisen helppous, varusteiden kuljetus, kohteiden saavutettavuus, aikataulujen joustavuus ja julkisten vaihtoehtojen puuttuminen. Perille ei aina pääse – Luontokohteita on hyvin monenlaisia: osa sijaitsee kaukanakin asutuksesta ja julkisista liikenneyhteyksistä, osaan pääsee julkisillakin, toteaa Metsähallituksen puistonjohtaja Tuula Peltonen. Metsähallituksen ylläpitämät luontokohteet ovat Luontoon.fi -sivuston alla ja kohdetietojen ”Kartat ja kulkuyhteydet”-välilehdeltä löytää jonkin verran tietoa miten perille tai ainakin lähelle pääsee julkisen liikenteen voimin. – Sivustolla viittaamme esimerkiksi Matkahuolloin sivuihin. Emme pysty rakentelemaan vaihtoehtoja eri suunnista tuleville, jos vaihtoehtoja on paljon. Tietojen ylläpito olisi liian työlästä. Julkiset yhteydet ovat kuntien vastuulla. Pirkanmaan kohteiden osalta Metsähallitus on keskustellut kuntien kanssa julkisten yhteyksien kehittämistarpeista esimerkiksi Seitsemiseen ja Helvetinjärvelle. – Jos linja-autolla pääsee kohteelle vain harvoin, omien aikataulujen sovittaminen voi olla vaikeaa. Yleensä myös ihan kohteelle saakka ei pääse. Paljon kehittämismahdollisuuksia Peltonen myöntää, että on vaivalloista selvitellä yhteyksiä, varsinkin jos joutuu käyttämään useampia liikennevälineitä. Lisäksi omalla autolla ajamisen helppous aikatauluja ja tavaroiden kuljettamista ajatellen painaa vaakakupissa paljon. – Teemme säännöllisesti kävijätutkimuksia kansallispuistoissa ja niissä kysytään millä kulkuvälineellä vastaaja on tullut puistoon. Helvetinjärvelle vuonna 2019 henkilöautolla saapui 90 prosenttia kävijöistä, ja vain neljä prosenttia bussilla. Yhä harvemmilla on käytössä oma auto. Jos näkee vähän vaivaa, monelle kohteelle pääsee yhdistelmällä eli esimerkiksi osan matkaa junalla ja loppumatkan taksilla tai pyörällä. Parkanon rautatieasema on 26 km päässä Seitsemisestä. Pääkaupunkiseudulta pääsee parissa tunnissa Parkanoon junalla, ja mukaan voi ottaa pyörän tai tilata asemalle taksin. – Näen tässä paljon kehittämismahdollisuuksia ja -paineita myös ympäristösyistä. On myös huomioitava, että julkisen liikenteen ja yksityisautoilun välissä on myös vaihtoehtoja kuten kimppakyydit tai vuokra-autot. 1. Vuoreksen Koukkujärven luontopolku: Koukkujärvi on Vuoreksessa sijaitseva pieni metsäjärvi, jonka ympäri kiertää noin 1,5 km:n pituinen luontopolku. Luontopolulle pääsee esimerkiksi Koukkuaurankadun päästä pitkospuita pitkin. Keskustorilta 40 minuuttia. 2. Rapolan linnavuori: Valkeakoskella sijaitseva mielenkiintoinen historia- ja retkikohde ja suhteellisen helppo kohde matkata julkisilla. Tampereelta ja Hämeenlinnasta Rapolanharjulle pääsee pikavuoroliikenteen linja-autovuoroilla. Pikavuoroliikenteen lähin pysäkki (pysäkin nimi: Sääksmäki KK TH) on tiellä 130 Sääksmäentien risteyksessä. Tampereen keskustasta lähtiessä matkaan kuluu hieman yli tunti eri liikennöitsijöiden mukaan. 3. Kaarinan polku: Kangasalan mittavan Kaarinan polun pohjoisosien Norojärven kierros ja Heramajärven kierroksien reitit alkavat 9-tieltä Säynäjärven risteyksestä. 4. Siikaneva: Tällä hetkellä matka onnistuisi ajamalla bussilla tai junalla Orivedelle ja sieltä bussiyhteydellä Siikakankaantielle, mistä vielä jää käveltävää 3 km, ennen pitkospuiden alkua. Käytännössä myös yöpyminen olisi paikallaan sillä muutoin on hankaluuksia ehtiä samana päivänä paluukyytiin. Viikonloput ovat vieläkin haastavampia joukkoliikenneyhteyksien puuttuessa täysin. Kiireettömälle joukkoliikennematkaajalle on tarjolla siis yön tai viikonlopun yli kestäviä retkiä. Tampere – Orivesi välillä kulkee myös lähijuna ja esimerkiksi Oriveden asemalta Siikanevan polkujen lähtöpisteelle on parin tunnin matka polkupyörää käyttäen. 5. Pyynikki-Tahmela-Pispala: urbaanimpana luontokohteena keskustan läheisyydessä paikallisliikenteen kautta helposti lähestyttävä kohde. Kolme yleisvinkkiä 1. Polkupyöräily on helpoin tapa siirtyä lähikohteille. 2. Myös Nyssen reittiopas on melko hyvä reitin näyttäjä. Bussilla lähimmälle pysäkille ja sitten kävellen loput. 3. Yksi tapa on käyttää Facebookin kimppakyytiryhmiä. Ryhmät toimivat puhtaasti kyytien tarjoajien ja tarvitsijoiden ehdoilla.