Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Rataselvitys tarkasteli miljardien eurojen urakoita – Riihimäen ja Tampereen välille on tähtäimessä lähijuna tunneittain

Matkustaminen junalla Tampereen ja Helsingin välillä kasvaa 1,8-kertaiseksi nykyisestä vuoteen 2040 mennessä, jos maakuntaliitot ja Suomen kasvukäytävä -verkosto saavat tahtonsa läpi rahoittajalle eli valtiolle. Maanantaina julkistettu selvitys kattaa pääradan ja lähijunaliikenteen Nokialle asti. Se yhdistäisi lähijunat sujuvasti myös Helsinkiin. Riihimäen ja Tampereen välille tähtäimessä on lähijuna tunneittain. Selvitys tarjoaa kolmatta, tavarajunien raidetta Tuusulan Jokelasta Toijalaan, sekä lisäraidetta Toijalasta Tampereen Sääksjärvelle. Jo nyt Nokian asemalle on tulossa toinen laituriraide, Lempäälän asema paranee lähijunia varten (3. laituri) ja Tampereen ruuhkainen henkilöratapiha saa kolmannen laiturin. Poliitikkojen hellimä "noin tunnin juna" Tampereen ja Helsingin välille ei ole pääradan toimivuutta ja parannusehdotuksia tutkineiden vaihtoehtona. Se vaatii asiantuntijoiden mukaan oman, suoran rataväylän, sillä nykyisen radan mutkat muun muassa Toijalassa eivät salli vaadittavaa nopeutta. Hinta yksin sille on miljardeja euroja. Operaatioselvitys kiertää kuuman aiheen todeten, että "pääradan kokonaisuus on auki, eikä asiaa koskevia tarkasteluja ole käytettävissä". Nyt nopein juna kulkee Tampereelta Helsingin asemalle tunnin ja 32 minuuttia, pysähtyen Pasilassa ja Tikkurilassa. Pendolino pääsi aikoinaan 187 kilometrin välin tunnissa ja 23 minuutissa. Tekeillä oleva lisäraide ja raidevaihteiden uusinta Keravalta Riihimäelle nostaa junien nopeusrajoituksen Riihimäellä 60 kilometrin tuntivauhdista 130:een. Pasila–Riihimäki-ykkösvaihe maksaa noin 101 miljoonaa. Kakkosvaiheessa muun muassa neljännen raiteen teko samalle välille on arvioitu 273 miljoonan euron urakaksi. Yksi lisäraide maksaa noin 5,5 miljoonaa euroa kilometri. Sellaiselle on aluevaraus kaavoitusta varten Tampereelta Nokian suuntaan, mutta tekovaihe vasta vuoteen 2040 mennessä. Sama aikataulu on Sääksjärven ja Lakalaivan asemille. Parkanon rata on suorin osuus Perjantaina kaupunkikeskukset julkistivat selvityksen, mitä uusimalla ja rakentamalla junien nopeuden nosto olisi mahdollinen Tampere–Oulu -radalla. Suorin osuus on 1970-luvulla valmistunut Parkanon rata, jota junat saavat nyt ajaa kahtasataa. – Jos Tampereelta Seinäjoelle juna voi ajaa 250 kilometrin huippunopeutta, kiihdytyksineen ja jarrutuksineen 160 kilometrin matkalla aikaa säästyy noin viisi minuuttia. Teemme tarveselvitystä, se valmistuu kesäkuun lopulla, projektipäällikkö Jouni Juuti Väylävirastosta toteaa.