Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Jääkö jälleen vakuuttanut Kimi Räikkönen yksin? Jyrki Järvilehto ennakoi radikaalia liikettä: ”Ero on järkyttävän iso”

Alfa Romeon suomalaiskuljettaja Kimi Räikkönen jäi Kiinan GP:n aika-ajoissa 13. ruutuun, mutta 39-vuotias veteraani osoitti sunnuntaina taas kilpailijan lahjojaan ja nousi tiukassa keskikastissa pisteille, sijalle yhdeksän. Räikkönen taisteli kilpailun viimeisellä kolmanneksella tiukasti kahdeksannesta sijasta Sergio Péreziä vastaan, eikä seitsemäntenä ajanut Daniel Ricciardokaan ollut mahdottoman kaukana, mutta ohitus jäi tällä kertaa tekemättä. Ennen tätä Räikkönen oli kuitannut tyylipuhtaasti molemmat Haas-kuljettajat. – Se on juuri sitä, mihin Kimi on valmistautunutkin tällä kaudella. Ja koko talli. Kun puhutaan keskikastin talleista ja taistelusta, se on todella tiukkaa koko ajan. Siellä pääsee ihan oikeasti vääntämään, ohittamaan ja ajamaan kilpaa muiden kanssa. Sitä Kimi on varmasti hakenut ja odottanut. Hyvää suorittamista, Alma Median F1-asiantuntija Jyrki Järvilehto summaa. – Erot ovat hyvin pieniä. Se on paljon kiinni taktiikasta. Kimi ajaa koko ajan virheettömästi ja ihan sitä maksimia, mitä pystyy tekemään. Jos kaikki ei mene ihan nappiin ja vauhti ei ole ihan tapissa, silloin pitää tyytyä yhdeksänteen sijaan. Muutoksia? Räikkönen on kolmen GP:n jälkeen kuljettajien MM-sarjassa seitsemäntenä, keskikastin ykkösenä. Red Bull -kuljettaja Pierre Gasly nousi Kiinassa Räikkösen edelle yhdellä pisteellä. Valmistajissa Alfa Romeo putosi Renault’n taakse viidenneksi. Ranskalaistalli on kerännyt Alfa Romeon kanssa yhtä monta pistettä (12), mutta heillä on kaksi seitsemättä sijaa Alfa Romeon yhtä vastaan. Huomionarvoista on, että Renault’n seiskasijat ovat tulleet sekä Nico Hülkenbergin että Daniel Ricciardon ajamina. Räikkönen on vastannut Alfa Romeon pistepussin lihottamisesta yksinään, kun tallikaveri Antonio Giovinazzi on yhä nollilla. Kiinassa teknisistä murheista kärsinyt italialainen oli 15:s, mutta hänen taakseen jäivät vain kaksi Williams-kuljettajaa ja kilpailun keskeyttäjät. – Ero on ihan järkyttävän iso. Nyt on ajettu kolme kisaa, ja Giovinazzin tulokset ovat olleet täysi nolla. Siltä puolelta ei ole oikein mitään mainittavaa. Siellä aletaan ehkä vähän jo miettimään, että kukas seuraavaksi. Olisiko Pascal Wehrlein ? Järvilehto täräyttää. Formula E:ssä ajavaa saksalaista pidettiin muutama vuosi sitten huippuluokan lupauksena, mutta hän ei onnistunut vakiinnuttamaan paikkaansa ykkösissä. Wehrlein ajoi Sauberina tunnetussa Alfa Romeo -tallissa kaudella 2017. – Tällainen juttu voi käydä hyvinkin pian. Tallille on tärkeää, että siellä on kaksi tasavertaista kuljettajaa, jotka pystyvät ottamaan tärkeitä pisteitä. Menestykseen tarvitaan kaksi kuljettajaa. Giovinazzin asemaa turvaa ehkä se, että hän on tallissa Ferrarin valitsemana kuljettajana. Järvilehdon mukaan toinen nuori kuljettaja, joka joutuu tarkastelemaan omaa toimintaansa kriittisesti, on Red Bullin Gasly. – Max Verstappen on menestynyt yksin, ja Gaslylla on ollut todella vaikeaa. Näin Kiinan GP:n lopun vähän sellaisena lopun alkuna. Gaslylle laitettiin pehmeät renkaat alle ja katsottiin, mikä tilanne on: Pystyykö tämä kaveri käsittelemään paineet ja ottamaan nopeimman kierroksen? – Onneksi se nyt sentään onnistui. Jos ei olisi onnistunut, olisi ehkä aika monta miinusta tästäkin kisasta paperilla.