Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Palvelun tarjoajat pitäisi velvoittaa vastaamaan yhteydenottoihin

Minua häiritsee yksilöiden, yhteisten instituutioidemme ja yksityisten yritysten palvelujen tarjoajien kanssa käymäni kommunikoinnin epämääräisyys. Kaikilla mainituista on omanlaisensa tapa vastailla tai ylimielisesti jättää vastaamatta yhteydenottoihin. Tällainen luo osaltaan jo nyt sietorajan äärirajoilla olevaa rauhattomuuden ilmapiiriä, kun ihmiset vähän väliä epätietoisina tarkastelevat sähköpostejaan ja viestejään kaiken muun turhan oravanpyöräilyn ohessa. Viestintää tarjoavien tahojen pitäisi pikimmiten lisätä palveluihinsa toiminto, jolla jokainen sen käyttäjä olisi velvoitettu ilmoittamaan keskimääräinen vastausaikansa: näin voitaisiin minimoida todella ärsyttävää, ihmistä oikeasti rikkovaa postintarkastelurumbaa. Niin ikään pitäisi yrityksillä ja yhteisin varoin ylläpidetyillä palveluilla olla velvollisuus vastata yhteydenottoihin tietyn ajan puitteissa. On myös ihmisiä, joilla ei ole halua (rikkoa kotirauhaa) tai taloudellisesti mahdollista hankkia ja ylläpitää henkilökohtaisia viestintävälineitä ja jotka siis digitaaliseen maailmaan kumminkin pakotettuina saattavat käydä netissä vaikkapa kerran viikossa kirjaston koneiden kautta. Tällaiset yksilöt kärsivät viestinnän epämääräisyydestä joutuessaan akuutin asian takia tiheään käymään tarkistamassa asiankulun. Unelmani valtion järjestämästä yhteisestä sosiaalisen kanssakäymisen alustasta, jossa voidaan toimia vain omalla nimellä ja jossa jokainen voi tarkalleen päättää ja hallita ylläpitävälle taholle kertyvää informaatiota, ei tässä yksityisyritysten kaappaamassa ja pirstomassa järjestelmässä tule toteutumaan. Toivoisin silti, että yritykset alkaisivat rauhoittaa tilannetta – ihan jo omien intressiensä tähden; ihmiset ovat havahtumassa sosiaalisen median ja tyhjänpäiväisen viestittelyn tarpeettomuuteen. Tämän heräämisen, todellisuuteen paluun myötä media”palvelut” saattavat alkaa menettää mielekkyytensä ja ihmiset lopettavat niiden käytön.